Senaste nytt

Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna

Dr. Miles

Expert
@Erik Gustafsson som tidigare sammanställde "Guide för medvetna" till olika destinationer är inte aktiv längre, men det vore synd att lägga ner projektet helt och hållet.

Tidigare "Guide för medvetna":

Idén är mycket bra och vi har våra medlemmar som resurs, därför föreslår jag som följande.
Lämna er tips om en stad. Om det är om hotell, restaurang, shopping eller bergochdalbana spelar ingen roll.
Sedan tar jag informationen till första inlägget och förhoppningsvis någon/några som är bra på texter korrigerar/sammanställer det och jag uppdaterar första inlägget igen.

SAS öppnar direktlinje mellan Stockholm - Hong Kong därför tror jag att fler kommer att besöka Hong Kong, så börjar vi med den staden i den här tråden.

Vad säger ni om idén? Vad så god att börja!

Några tidigare trådar med tips om Hong Kong och hotell i Hong Kong:



---samlade tips (fram till 2015-05-06)---

Säsong:
Att besöka Hong Kong i juli-augusti månad är inte speciellt rekommenderat pga värme och framförallt luftfuktighet.
Om ni besöker Lamma Island under de månaderna kan jag garantera att ni blir sjöblöta innan ni tar första paus på ett café eller en restaurang på ön.


Turista i Hong Kong:
Ett jättebra tips av @RobRoy i en annan tråd.
Det bästa med Bangkok och Hong Kong | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor


Shopping:
Om ni vill köpa icke märkesvaror, rekommenderar jag Changsha Wan och Sham Shui Po i Hong Kong. Det är stenkast från norra änden av Nathan Road. Ni kan också ta MTR dit.
Det finns både klädbutiker och butiker som säljer data/telefonprylar. Utöver detta finns det också marknad.
Om ni stannar i Hong Kong några dagar rekommenderar jag er att köpa något data SIM kort där första dagen.


Sham Shui Po:
Google Maps: Sham Shui Po, Hongkong - Google Maps


SIM kort/Wifi i Hong Kong:
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

---
@henrik l:s inlägg
Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Har ju varit där en del och är kontrasterna som är häftiga, från det pulserande storstadslivet, för att använda en klyscha, till avlägsna stränder och spektakulär natur. Mycket av detta kan man hitta på Hong Kong Island. Stranden i Shek O på östra sidan av HK-Island är värd besök, är nog min favorit på HK-Island. Lite lagom pittoreskt och när man tröttnar att sitta på stranden kan man gå och äta lite thai- eller kinamat och ta en Tsing Tao på någon av de enklare serveringarna som finns där. Vill man kan man även hoppas av bussen och springa/vandra via Dragons Back med en spektakulär utsikt. Det finns en häftig led där man tar sig från universitetsområdet (HKU) via norra sidan om Pok Fu Lam Reservoir och upp till The Peak. Under flera km av sträckan är det djungelkänsla. Sedan rekommenderar jag även ett besök i Tai O, en fiskeby på östsidan av Lantau. Ta dig dit via linnbanan från Tung Chung, nära flygplatsen, upp till Ngong Ping med den sittande buddhan och sedan buss till Tai O. Jag brukar säga att Hong Kong har allt utom bra längdåkning

---
@RobHK:s inlägg
Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Infinity Pool - Tai O.
Hur man tar sig dit: http://hikehongkong.blogspot.hk/2014...nity-pool.html

Egen bild: https://farm4.staticflickr.com/3779/9477765593_3052b3e750_b.jpg

Vackraste vyerna för vandring i Hongkong - Sai Kung Country Park
Om för varmt, gör första halvan av denna guide, stanna på stranden:
Hike Hong Kong: Mac2 to Sharp Peak

Egen bild: https://farm9.staticflickr.com/8227/8544459943_55b7e35d72_b.jpg


Vackraste stranden i Hongkong - Sai Kung Country Park
I samma område som den tidigare guiden, men man ska ta sig till bortre stranden och får då uppleva detta:

Min: https://farm8.staticflickr.com/7248/7573891914_f9427f6ddd_b.jpg

https://farm9.staticflickr.com/8506/8381039840_f232a3fd4d_b.jpg

Vy ifrån världens högsta sky-bar, ICC - Ritz Carlton. Åk bara upp och säg att ni vill ta en drink i baren, väl där uppe behöver ni inte köpa något om ni inte vill. Åk inte upp om det är mulet eller väldigt dålig sikt (vilket det tyvärr ofta är)

Ifrån baren: https://farm4.staticflickr.com/3704/9480633032_db75e027fd_b.jpg
 
Last edited:

Simon

Medlem
Eftersom jag inte varit i Hong Kong kan jag knappast tillföra särskilt mycket information, men skulle tycka det var kul att sammanställa texten sen när informationen är samlad. :)
 

Dr. Miles

Expert
Säsong:
Att besöka Hong Kong i juli-augusti månad är inte speciellt rekommenderat pga värme och framförallt luftfuktighet.
Om ni besöker Lamma Island under de månaderna kan jag garantera att ni blir sjöblöta innan ni tar första paus på ett café eller en restaurang på ön.


Turista i Hong Kong:
Ett jättebra tips av @RobRoy i en annan tråd.
Det bästa med Bangkok och Hong Kong | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
HK är kontrasternas stad så jag tycker att ni ska spela på det och inte fastna för en aktivitet. På torsdagen checkar ni in och tar sedan taxi till ICC (International Commerce Centre) och deras Ozon bar (som tidigare sagts grym utsikt och på veckodagar även happy hour – ingen dålig GT...). Därifrån taxi till Tsim Sha Tsui ferry terminal och Star Ferry över sundet till Four Seasons. Vid detta laget har det hunnit mörkna så ni får den upplysta sky linen. På fredagen kan ni först gå runt i Mong Kok och irritera er på folk. Sedan över till Central för en snabb kaffe och de mer glamorösa shopping komplexen. The Peak kan vara värd en snabb tur och retur men stanna inte för länge. Hellre då tillbaks till Central och busstationen och ta bussen till Stanley (nr 6) för att se hur den andra sidan lever. Därifrån tar ni buss mot Aberdeen med stop i Repulse Bay. Från Aberdeen tar ni sedan taxi till Sheung Wan för MTR till Kowloon. Fixar ni detta så kan ni gott säga att ni har sett Hong Kong.

Shopping:
Om ni vill köpa icke märkesvaror, rekommenderar jag Changsha Wan och Sham Shui Po i Hong Kong. Det är stenkast från norra änden av Nathan Road. Ni kan också ta MTR dit.
Det finns både klädbutiker och butiker som säljer data/telefonprylar. Utöver detta finns det också marknad.
Om ni stannar i Hong Kong några dagar rekommenderar jag er att köpa något data SIM kort där första dagen.


Sham Shui Po:
Google Maps: Sham Shui Po, Hongkong - Google Maps


SIM kort/Wifi i Hong Kong:
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 
Last edited:

ESSA

Medlem
Köp juveler/smycken.
Jag köpte en vigselring i vitt guld och diamanter på Nathan Road.
Inget intresse då att köpa två ringar. ;-).
Fick den värderad hemma till ca 5.000:--6.000:-.
Jag betalade då det begav sig, ca 1700:-.
Hörde av kurskamrat från Hk att vissa kedjor styrs av maffian. Tyvärr minns jag inte vilka...
Hitta något snyggt.
Kolla om rabatt finns via tex Visa.
I Hk hittar du allt.
Lokala köttmarknaden till Prada, djungel och beach.
Njut!
 

henrik l

Medlem
Har ju varit där en del och är kontrasterna som är häftiga, från det pulserande storstadslivet, för att använda en klyscha, till avlägsna stränder och spektakulär natur. Mycket av detta kan man hitta på Hong Kong Island. Stranden i Shek O på östra sidan av HK-Island är värd besök, är nog min favorit på HK-Island. Lite lagom pittoreskt och när man tröttnar att sitta på stranden kan man gå och äta lite thai- eller kinamat och ta en Tsing Tao på någon av de enklare serveringarna som finns där. Vill man kan man även hoppas av bussen och springa/vandra via Dragons Back med en spektakulär utsikt. Det finns en häftig led där man tar sig från universitetsområdet (HKU) via norra sidan om Pok Fu Lam Reservoir och upp till The Peak. Under flera km av sträckan är det djungelkänsla. Sedan rekommenderar jag även ett besök i Tai O, en fiskeby på östsidan av Lantau. Ta dig dit via linnbanan från Tung Chung, nära flygplatsen, upp till Ngong Ping med den sittande buddhan och sedan buss till Tai O. Jag brukar säga att Hong Kong har allt utom bra längdåkning:D
 

NotRyan

Medlem
Lysande om vi kan få igång detta igen. Jag har försökt få en resurs som ska hålla i detta, behövs nämligen någon som lägger ett antal timmar på att sammanställa allt för att det ska bli bra. Fortsätt gärna med tips under tiden :)

Tillsvidare har doktorn sagt att han kan sammanställa tips som kommer in vilket är så bra av @Dr. Miles tills dess att du kan lösa det .

Hoppas att du får gehör från väster för det....
 
Toppen