Senaste nytt

Når man vinner flybilletter.... :)

A

Aurora

Guest
Så var helgen endelig her, jeg og @Mariel skulle dra til Berlin i regi av @SAS404 sin konkurranse. Søstrene sølvkort (også takket være bc.se!) skulle ut på reise, hurra! :D

16095256434_2a704d2698_c.jpg

Aurora og Mariel på tur!

Mariel vant billetter og undertegnede bestemte seg for å ta ut billetter på samme flight og reise med henne. Hotellrom ble booket via hotels.com, prisen var bevegelig helt fram til avgang og 2 dager før avgang fikk jeg presset prisen ned i 126EUR for 2 netter på Scandic Kurfürstendamm.

For meg ble reisen ARN-OSL-TXL-ARN, mens Mariel fikk reisen OSL-TXL-CPH-OSL. Vi begynner kronologisk og derfor begynner jeg "festen" med min reise. På strekken ARN-OSL listet jeg meg som standbypassasjer. Siden det er en spesiell reisemåte måtte jeg opp i en ugudelig tid for å være sikret å komme meg over til OSL før avgangen jeg og Mariel skulle med til Berlin (11:55). Ved å være på Arlanda ganske tidlig hadde jeg derfor flere sjanser på å komme meg med i tilfelle jeg ikke fikk noen av førstevalgene.

Jeg endte til slutt opp med å komme med SAS-flyet som gikk rundt klokka 09, noe som gav meg litt over 1 time på OSL. Grei timing siden Mariel kunne hive seg rundt og dra til OSL når jeg satte meg ombord. For de som tror standbytravel er noe luksus så er det bare nok en gang å bekrefte at det ikke er det. Ikke bare har du uvissheten om hvorvidt du får være med eller ikke som ligger over deg, men du har ingen kontroll på hvilket sete du får. Denne gangen trakk jeg virkelig et av de verste stråene du kan trekke, jeg fikk et midtsete ved siden av en som var helt sinnsykt nedsyltet i influensa og bakfylla. En røslig amerikaner med rødt hår, white-trash-camo-cap og camo-jakke, hostesaft og en kroppsaroma fra en annen verden. Jeg lukket øynene og initierte min - etterhvert velutviklede - tålmodighetsyoga. Da det var et fullt fly med uvanlig mange instrumenter som det var ønske om å ha i kabinen. Jeg forsøkte å hjelpe til med å ha min trillekoffert under setet foran meg. Er det noe jeg er veldig opptatt av på tur, så er det å være så usynlig som mulig og hjelpe til for alle medreisende på tur. Heldigvis er jeg smal og tynn slik at jeg fikk litt plass til de lange beina mine ved siden av kofferten min under setet.

Jeg takket pent nei til noe som helst av servering fra et hyggelig SAS crew på denne flighten, ville ikke åpne munnen unødvendig ved siden av smittebomben. Det var forøvrig ingen armlene å få tak i fra hans side. Den hyggelige dresskledde mannen ved siden av meg - svensk og forståelsesfull - gav meg armlene og til og med litt rom til å lene meg "over mot han" gjennom flyvningen. Meget verdsatt, i sær når det kom et snørrpapir flyvende på meg fra den røslige amerikaneren. Dette fjernet han ikke selv, jeg måtte dytte det vekk med et magasin fra setefolderen. Beklager til de som åpner det neste gang, sier jeg bare.

16097364723_2f18d9f28c_c.jpg

Snørrpapir... Ææææææææ.......

Takk gud og lov gikk 1 time relativt raskt, i en gjennomtrengende stank av bakfylle, halsbetennelse og grønn te som dro meg nærmere og nærmere oppkast-fornemmelse for hvert minutt som gikk. Tålmodigheten min fikk strekke seg helt tynnslitt når vi måtte takse rundt hele OSL og vente på brøyting før vi parkerte på gate. Nuvel. Endelig OSL, framme fra en av de verste flyturene jeg har hatt i mitt liv.

Møtte Mariel utenfor tolla og vi gikk sammen gjennom fast track, for første gang i Mariel sitt liv! :D Veldig artig å gå igjennom en rolig sikkerhetskontroll. Aurora ble valgt ut til en tilfeldig utvidet kontroll, og fikk en "pat down" av en mannlig sikkerhetsvakt. Sånn går nu dagan som frequent traveller... :p Høy stemning når vi satt oss på gate, minutter før avgang!

16095005594_96da9070de_c.jpg

Reiser på juksegull (føler meg skikkelig VIP med gubben sin handy trillekoffert som jeg lånte for turen :D ) .

(next up kommer OSL-TXL)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Haha ja det lät inte som en bra start för dig det där :eek:
 

nota bene

Medlem
Välskriven början - då väntar vi med spänning på resten!

(Och om några Berlintips från forumet var uppskattade, eller om vi bara är konstiga människor med konstig smak...)
 
A

Aurora

Guest
Tusen takk for hyggelige ord, det uppskattas (?!) från oss begge! :)

Vel, onwards to the next flight!
SK4723 OSL-TXL
LN-RCN (737-800 m/WiFi), seats 01F & 01D


Siden Mariel ikke har reist med C-class ticket før, benyttet vi oss av priority boarding som (heldigvis) ble håndhevet under boarding. VIP-feelingen skulle iallefall ikke holdes igjen på turen, og det er jo en litt god følelse å være blandt de første på flyet. Janteloven go eat yourself ;) Vi hadde en stor PLUS-avdeling nesten for oss selv på denne flyvningen, siden flyvningen gikk "motsatt veg" av hva folk flest flyr på en Søndag (det var fullbooket på returen TXL-OSL). Dermed ble også servicen helt toppers; med to hyggelige flyvertinner som både småpratet, flirte med oss og var veldig opptatte av å spørre om alt var bra, om vi trengte noe og så videre. Ikke nok med det, men vi hadde også 2 stk kapteiner i cockpit (altså 2 piloter med 4 striper på skuldra). Det føltes ekstra bra!

16697300386_d91b9dfcde_c.jpg

På tross av den grufulle flighten før, satt jeg meg frivillig på midtsetet etter boarding completed :p

Vel oppe i lufta fikk vi utfolde oss med fritt valg fra tralla. Aurora drikker ikke alkohol i lufta, men Mariel gikk for en øl siden man nå først skulle kose seg på tur. Aurora valgte dagens salat, Mariel en varm pizza - og ellers plukket vi oss litt småtteri fra snacksavdelingen. Jeg var veldig spent på hvordan Mariel kom til å reagere på pizzaen til SAS, siden den har fått en del kritikk. Jeg har aldri prøvd den før, kun sett de relativt "begrædelige" bildene. Jeg valgte å ikke si noe, og bruke Mariel som lakmustest på pizzaen :p Men, som Mariel kan fortelle så var pizzaen faktisk veldig god! Den så ikke like kjip ut som den har sett ut på bilder før, selv om den visuelt sett ikke er noe mesterverk. Men smaken var iallefall ingen ting å utsette på, så det er jo en meget positiv utvikling :) Salaten min var godkjent den og, potetsalat og oksekjøtt. Flighten gikk ellers alt for fort (sånn går det når man er vant med TOS-OSL), og servicenivået fortsatte på den bra måten: så snart vi var ferdig med noe så var betjeningen der og ryddet unna - spurte om vi ville ha noe eller trengte noe nytt.

16103242943_49f427d590_c.jpg

Salat og litt diverse snacks.

16535776460_4001e886ca_b.jpg

Pizza og øl. Vi skulle jo trossalt til Tyskland, he he he...

16697306856_380d86e7dc_c.jpg

For ordens skyld: øl i ordentlig glass!

16100882874_9da3eac23f_c.jpg

Med WiFi på flyet kan man følge sin egen progresjon på fr24.com, noe som er veldig artig for flygeeks som meg!

Vi ankommer Tegel lufthavn drøyt 11 minutter før rutetid, må takse ganske langt og parkerer på en bussgate. Det er tidenes mest begredelige terminal som møter deg, og jeg var overrasket over hvor lite og "knøbert" alt er til å være en "high end" luftfhavn i Tysklands hovedstad. Jeg har vært i Frankfurt, München, Düsseldorf og Hamburg - er det rart mine forventninger var hakket over dette? Neither either way, framme var vi og vi fikk raskt hjelp av en i BVG på terminalen (som knapt kunne engelsk?!). Selv om han knappest kunne engelsk kom vi til slutt fram til at et TagesKarte til Berlins indre gemakker var the best choice for us. X9 - shuttlebus til Erntz-Reuters-Platz og U2 videre til Wittenbergplatz. Ut kom vi og KaDeWe, Keiser Wilhelms Church + Kurfürstendamm lå foran oss. HEJ BERLIN! :D

16103249203_0dcd4b70d0_c.jpg

"Ew, Berlin" ser det ut som denne mannen tenker... hehe.

16100884184_50e02fd315_c.jpg

U-bahn, ich liebe dich! Men ich liebe S-bahn hakket mer.
 
A

Aurora

Guest
Berlin generelt + Scandic Kurfürstendamm

Berlin var overraskende annerledes ifht hva jeg er vant med fra Tyskland. Byen var "under utbygging" og mye mer internasjonal enn hva Tyskland tidligere har bydd på i sør og vest. Men med all sin historie ble det en svært interessant tur hvor vi fikk med oss de fleste større turistattraksjonene. Vi hadde planlagt ganske detaljert på forhånd, slik at vi kunne ta en kronologisk reise gjennom europa-historien. Berlin er jo på den måten ganske unik, iallefall for oss som har en fascinasjon for historie.

Byen bar preg av å være et yndet mål for skoleklasser, det var ikke rent få pubertale tenåringer man møtte både ved Brandenburger Tor, omvisning i Reichstag og ved Berliner Dom. Derfor ble det litt "urk, turist-felle"-feeling på mange av stedene. De mest unike og morsomme opplevelsene ble dermed de mer uplanlagte avstikkerne vi fikk. En av våre morsomste opplevelser var å ta S-bahn på måfå rundt på banenettet i Berlin. Bare reise rundt, hoppe av / på randomly og se hvor vi ender opp. Til slutt kom vi oss bl.a til Tempelhof, hvilket var en fantastisk opplevelse. Et åpent område hvor rullebanene og hele området er regulert som park. Fritt fram til å løpe tulling både for menneske og hund.

16539116480_f0ac76d3be_c.jpg

Bahnhof Tempelhof

16540418479_f636276393_c.jpg

Hvor du kan springe tulling på rullebanen! :)

16700632906_2e99851ddb_c.jpg

Det tyske flagget vaier i vinden, fin utsikt i kveldingen fra domen på reichstag.

Det er et par ting jeg vil trekke fram om Berlin. En av de er den ubehagelige følelsen av å se SSP-ansatte på Spar-butikken. EU in a nutshell I guess, hvorfor ha ansatte, når du kan leie de inn..... (Liker ikke). En annen er den følelsen av å være i et u-land du får, av at tilgjengeligheten på kortterminaler er minimal. Selv i Vilnius var det bedre tilgjengelighet - i Berlin ble vi møtt gang, på gang, på gang med "no credit card". Selv på vanlige butikker. Og hadde de kortterminal, så kollapset de i det vi skulle bruke de. Dette skjedde bl.a på Subway. På Berlin Hauptbahnhof ble vi ilagt 1 EURO i "straffegebyr" for at vi betalte den ene dagsbilletten med kredittkort. Mye tull og vas rett og slett, og ekstremt skuffende av en hovedstad midt i smørøyet av EU og den industrialiserte vestlige verden.

16540651029_6217b4ba7f_c.jpg

Aurora observerer Brandenburger Tor i ettermiddags-solen :) Nydelig himmel!

16104210494_5c6fc93853_c.jpg

To meget kjente attraksjoner i den Berlinske skyscape.

Scandic-hotellet var helt kurant, rommet var veldig fresh, hadde en gjennomgående stil med lilla-toner og hadde alt vi kunne ønske oss til en helgetur. Minibaren var tom, dermed var det god plass til alt vi måtte ha lyst til å holde kaldt på hotellrommet. Passet oss ideelt, kanskje ikke like artig hvis du er veldig glad i å ha alkohol eller liknende tilgjengelig på hotellrommet til en hver tid. Det var en (varm) flaske vann "on the house" som stod på skrivebordet når vi kom, i grunnen ganske imponerende med tanke på at dette er et hotellrom booket via hotels.com til kampanjepris. Hotellet er under ombygging og vi ble ikke informert om dette under innsjekk, og ble vekket av bygningsbråk kl 09.00 på Mandag morgen. Greit, man sover vanligvis ikke så mye lengre (hadde klokka på ringing 09:15 :p ) på en Mandag, men det var ubehagelig å våkne slik. Bråket fortsatte så det var godt å dra ut på sightseeing. Nevnte dette ved utsjekk, men det ble møtt med "ok" og ingen annen reaksjon. Når man er jente som sier i fra på en hyggelig måte er det sjeldent du blir tatt seriøst, så jeg forventet i grunn ikke noe mer. Typisk.

16519246147_65bc470dc4_c.jpg

Noen som vet om Scandic mener man skal ha 5 kofferter på koffert-stolen, eller er det ment som en illustrasjon? :p

16106575283_7d2ee01087_z.jpg

Foretrekker Weissbier framfor den Berlinske tappen.

God mat, noen øl og veldig mange donuts senere var det på tide å finne vegen tilbake til Tegel. On the bright side, med C-class tickets hadde vi tilgang på Lufthansas Business Lounge. Den ligger i hovedterminalen, utenfor sikkerhetskontrollen. Godt med plass, vi brukte ca 3 timer i loungen (og herre min jeg er glad for at vi trossalt brukte såpass med tid der!) og fikk nyte godt av drikke, kringler og curry bratwurst :) Personlig synes jeg dessertutvalget var litt snevert, Icelandairs Saga Lounge (som er det eneste jeg har besøkt tidligere) hadde de beste dessertene med sjokolademousse og diverse jeg noen gang har smakt. I LH's lounge var det bare noe bærkompott med vaniljesaus. Men det erke-tyske var allikevel veldig godt. Litt dårlig utvalg av stikk-kontakter i loungen, selv om vi satt i skinnstol-raden helt innerst i rommet var det ikke noe stikk-kontakter å finne. Eget trådløst WiFi var det heller ikke, man måtte benytte seg av telekom sin 1time-omgangen-løsning som gjelder for hele Tegel (arrester oss gjerne, men vi fant ikke noe WiFi). Uante mengder cola, bratwurst, diverse testing av kaker, desserter, kringler og alt som var spisanes i loungen ( :D ) bestemte vi oss for å gå til gate ca 1 time før avgang. Var jo gjennom sikkerhetskontroll + vi hadde tenkt å handle på taxfree. LITTLE DID WE KNOW, at Tegel har tidenes mest hysterisk tragiske D-pir for "ikke-tyske-selskap". Herregud, så tragisk. Selv Charles De Crap flyplass er bra i forhold til dette. Mer eller mindre ikke eksisterende taxfree-utvalg, ingen kiosker omtrent og lokalene ser ut som noe satt opp i et halvhjerta forsøk på å lage noe fort og gæli. Snakk om å bli skuffa når man er vant med Frankfurt og München. Håper det er lenge til neste gang jeg må reise fra Tegel igjen, been there done that sier jeg bare.
 

sembl

Medlem
D-piren går man inte till förrän det står boarding. Det sägs att det påminner om @NotRyan s favoritbolags bas i Nyköping. Trevlig rapport i vilket fall som helst. Templehof är utan tvekan ett av mina favoritställen. En varm dag så är det sjukt mycket aktiviteter med kiteboarding, fotboll, cykeltävlingar etc och foodstalls.
 

Fredrik

Medlem
Tegel är en verkligt värdelös flygplats om man talar om bekvämligheter och liknande. Även Air Berlins terminal har klar containerkänsla.

Trevlig rapport också. Berlin är aldrig fel.
 
Toppen