Senaste nytt

China Eastern inrikes First class mellan Beijing - Dalian

Dr. Miles

Expert
Jag har försökt att lägga detta i Recension men det finns inte China Eastern A321 som val varken i First class eller i Business class, därför väljer jag att skriva detta som en reserapport istället.
Det är inte så många (ingen?) har skrivit någon reserapport om China Eastern
därför tänkte jag bidra med min kortfattad reserapport. :)

Jag och min kollega åkte med China Eastern mellan Beiijng - Dalian förra hösten. Pga (tack vare?) fullbokad i Economy class var vi tvungna att ta inrikes First class.

China Easterns flygningar avgår från Beijing Capital (PEK) Terminal 2.
De har två separata check in område för inrikes flyg och utrikes flyg.
Sedan har de dedikerad check in område för inrikes First / Business class.
China Eastern First class PEK-DLC, 01.JPG

De kunde checka in oss och ge oss boardingkort men de kunde inte checka in våra väskor pga det var för tidigt för vår flight (ca 7 timmar).
Det var otroligt jobbigt då jag hoppades att vi kunde lämna väskor och vänta i loungen.
Eftersom min kollega inte ville lämna flygplatsen satte vi på en soffa vid First class check in och väntade. :(

Ca 2,5 timmar före avgång gick jag till check in och lämnade in väskorna och sedan fortsatte vi till säkerhetskontrollen.
Det var mycket folk vid säkerhetskontrollen men det fanns så många köer så det gick ganska fort i alla fall. Vi traskade mot China Easterns egen lounge.

Jag blev chockad när jag kom in i loungen.
Här kan man snacka om en riktig överfull lounge. Det fann inte någon ledig plats när vi kom dit.

China Eastern inrikes First/Business class lounge på Beijing Capital Terminal 2:
img_2850-jpg.29973

img_2857-jpg.29974

img_2859-jpg.29975

img_2862-jpg.29976

img_2865-jpg.29977

img_2866-jpg.29978

img_2868-jpg.29979



Boarding hade redan börjat när vi kom till gaten. De fanns en vanlig kö och en kö för SkyPriority. Problmet var att det var lika lång båda kön, därför valde vi tills andra har gått.
China Eastern First class PEK-DLC, 02.JPG China Eastern First class PEK-DLC, 04.JPG

Väl ombord välkomnades av två flygvärdinnor.
Ingen pre-flight drink ebjöds men en av flygvärdinnorna delade några kinesiska tidningar. De hade dock inga engelskspråkiga tidningar på denna flight.

Sätekonfiguration i First class på China Easterns Airbus A321 var 2-2.
Seat pitch var nog runt 38 tum.
China Eastern First class PEK-DLC, 07.JPG China Eastern First class PEK-DLC, 08.JPG
China Eastern First class PEK-DLC, 09.JPG

Det fanns eluttag på denna flygplansmodell.
China Eastern First class PEK-DLC, 10.JPG

Planet lämnade gaten i tid men det var som vanligt kö till startbanan.
Planerad flygtid var 1 timma 20 minuter gate-to-gate så nettoflygtid var gissningsvis en timme.
Avståndet mellan Beijing-Dalian är ungefär lika långt som Stockholm Arlanda-Östersund så det är inte direkt någon lång flygning.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Trots denna korta flygning serverade de en varm måltid i (inrikes) First class. Allt serverades i en bricka.
  • Stekta nudlar mer räkor och grönsaker
  • Inlagd bifun och grönsaker
  • Frukt
China Eastern First class PEK-DLC, 12.JPG

Flygresan i sig var helt odramatiskt men helt okej flygning för en en timmes flight.
 
Motsvarar inte kinesisk First detsamma som Business, för inte är det väl internationell First. Även amerikanska bolag kallar väl business för First...
 
Toppen