Senaste nytt

Business Class flygning blir ekonomi på ett av benen..

GBG

Medlem
Hejsan.

Är ny här på forumet men har följt er länge utan att vara inloggad :)

Stötte på ett litet problem som jag skulle vilja ha lite råd om.

Bokade en resa till Las Vegas med SAS igår (business, biljettklass D) och då blir det codeshare med United från SFO - LAS och hem mellan LAS - ORD, innan transport med SAS över Atlanten.

Mellan SFO - LAS så hamnade jag i business (Z på biljetten) men hem mellan LAS - ORD så fick jag ekonomiplats (E på biljetten).
Ringde SAS och frågade och de hävdade att platserna i business var slut och därför så fick jag endast placering i ekonomi.... Känns ju så där med tanke på att det är en betald biljett och resan är ända drygt 3,5 timme.

Bad om att få åka med ett tidigare plan från LAS men det var tydligen också fullt...

Jag åker från LAS den 2 november så det känns ju inte riktigt troligt att alla platserna är slut..

Vad har ni för tankar och idéer? Har ni råkat ut för något liknande?

Mvh
GBG
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass @GBG!

Tyvärr är detta ganska vanligt när man har anslutningsflyg med annat flygbolag.
Berorende på platstillgång på andra flygbolagets flygningar kan man hamna i Economy class även om huvudflygbolagets (i detta fall SAS) flygningar är i Business class.

Du kan annullera bokning om det är inom 24 timmar från bokningstillfället. Du får hela summan tillbaka och sedan boka andra alternativ som erbjuder Business class (eller inrikes First) på anslutningsflyget.
 

GBG

Medlem
Tack @Dr.Miles

Jag har legat på EBS i flera år nu och får ny bonusperiod strax innan resan i oktober så jag vill helst åka SAS för att maximera EB-poängen, tänkte uppgradera till AMEX Elite i samband med resan och då har jag ju inte mer en en resa kvar innan jag får EBG :)

Bokade en SAS business (ingen business saver) så avbokning borde ju inte vara något problem om man skulle hitta något annat roligt, det är ju trots allt ganska lång tid kvar till oktober :)

Stort tack var hjälpen!
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr ganska vanligt. Flygen är långt i från fulla men UA vill inte släppa ifrån sig platser i de lägre business-segmenten och jag antar att SAS inte vill betala för mer än Z-klass.

Just nu ser det ut så här

UA432: F9 C9 A9 D9 Z1 P0 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L0 K0 G0 N0
UA597: F9 C9 A9 D9 Z0 P0 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K0 G0 N0
UA640: F9 C9 A9 D9 Z0 P0 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K0 G0 N0
UA810: F9 C9 A9 D9 Z7 P7 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K9 G9 N0
UA866: F9 C9 A9 D9 Z7 P4 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K9 G9 N0

UA432 går för övrigt 07:00 från Las Vegas så den är nog lite väl tidig.

Det jag upplevt som tråkigt är att det inte går att väntelista sig på rätt kabinklass dvs kunna ändra sin biljett när Z-klass frigörs :(
 
  • Gilla
Reactions: GBG

AABack2ARN

Medlem
Om SK946 hade gått enligt nuvarande tidtabell hade det inte varit några problem, men då har ju SAS lagt bägge ORD-avgångarna sent... Och 7 timmar på ORD är inte så roliga... Och visst hinner man in till stan men det blir ändå ganska stressigt.
 

GBG

Medlem
@AABack2ARN Men detta gör mig i alla fall lite klokare :)

Så istället för att ringa SAS varje dag för att se om det släppts några Z-biljetter på UA597 alternativt UA640 eller skicka för förfrågningar här på BC så måste jag helt enkelt skaffa mig Expertflyer, så något gott kom ut av det här i alla fall :)

Jättetack!
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen