Senaste nytt

Thai Airways business class - ok?

Stefan62

Medlem
Eftersom reserapporter innehåller en del färskvaruinformation, framförallt vad gäller servicekoncept etc, så ställer jag följande frågor till de som nyligen flugit med Thai:

Thai Royal Silk Class på rutten från Stockholm - Bangkok, 777ER.
  • Hur är servicen ombord?
  • Är det den nya inredningen?
  • Något särskilt att tänka på?
  • Har fått plats på rad 1 (11) är det ok?
  • Varför går det inte att förbeställa maträtter på denna rutt? (Det går på kortare rutter, t ex BKK-SIN.)

Thai Royal Silk Class på rutten Bangkok - Frankfurt, A380.

  • Stor businesskabin - inverkar det på servicen?
  • Har tittat på Youtube och businesskabien verkar lite trång - stämmer det?
  • Något särskilt att tänka på eller några generella tips?
 

Glenn E

Medlem
Jag var väldigt nöjd när jag flög Köpenhamn-Phuket med 777ER i julas.
Vi satt i mitten på första raden. Reser man 2 pers är mitten på första, tredje, femte raden bäst.
Annars inte. Reser man själv är nog fönster säte på rader med jämna nummer bäst.
Jag gillar verkligen sätet med bord som man lätt kan svänga undan även om det är dukat.
Servicen var också riktigt bra på den flygningen.
 

ACervin

Medlem
Jag har flugit mycket Thai i business. Senast i mitten på Januari, CPH-Phuket-BKK-BNE. Den nya stolen ombord på 777 är alldeles utmärkt. Servicen är bra och mycket vänlig, men kanske inte det där sista i finess. Alltid vitlöksbröd!
Jag har också flugit Thai A380 i business, FRA-BKK några gånger. Sitter du vid fönstret är här massor med stuvutrymme. Du märker inte av kabinstorleken, utom när du går på muggen, för stolen blir som en egen liten kupé. Jag skulle tro att antalet kabinpersonal per pax är likvärdigt oavsett kabinstorlek. Det är väl snarare om det är knökfullt eller ej som kan inverka lite på servicen. Kabinen är inte trång. Sätt dig i British Airways business och du får känna på en trång kabin.
 

staff

Medlem
Skulle säga att THAI i luften är ungefär på samma nivå som Air China (nyaste kabinerna). Gets the job done, men inte mycket mer än så. Är du över 185cm lång kommer du få det tufft att hitta en komfortabel sovposition i Solstys-stolen i deras 77W.

Markupplevelsen är dock mycket bättre.
 

Dr. Miles

Expert
Jag föredrar THAI:s nuvarande Business class stol (staggered) än andra flygbolags Business class stolar.
Det som är/kan vara bättre för mig är Cathay Pacifics Sicma Zodiac Cirrus eller Qatar Airways Business class stol på Boeing 787.

Jag gillar avskildhet som THAI:s Business class stol (staggered) erbjuder och det är enkelt att ta sig ut även om man har måltiden på bordet.
Flytta matbrickan till side-board och ta sig ur från stolen.
Förvaringsutrymmet är också acceptabel nivå även om man inte får fönsterplats på en Airbus A380.

När det gäller servicen är jag inte så kinkig. Om personalen kommer när jag trycker på knappen och jag får någon aptitlig mat, är jag nöjd. :)
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag åkte BKK-OSL med den nya B777-300ER förra året vid denna tiden.. Hårdvaran mycket bra, servicen funkar så länge man håller sig till "Pigeon English" och bygger sina (korta) meningar som Yoda i Star Wars.. Åkte ensam, så valde "single seat" på högersidan. Sov mycket gott.

Maten var anpassat för Skandinavien. Inte helt min smak... Men jag sov nästan hela vägen i alla fall. Funktionellt skulle summera det för mig.
 
Last edited:

staff

Medlem
Jag föredrar THAI:s nuvarande Business class stol (staggered) än andra flygbolags Business class stolar.
Aven jag gillar staggered konfigurationer, men THAI har en for kort seat pitch vilket gor att det ar svart far langa personer att hitta en komfortabel sovposition nar satet ar fallt. I just detta satet slar jag dessutom hela tiden i knaet i "fastet" for bordet.

Servicen ar som @Senator sager ok sa lange det inte blir for komplicerat for personalen. Typ som pa kinesiska bolag pa internationella rutter.
 
Toppen