Senaste nytt

Gate 21B Landvetter

Moco

Medlem
Åker sedan lång tid varje vecka SK522/523 t/f Heathrow och faschineras över att denna maskin alltid ställs vid gate 21B (Landvetters, i min mening, sämsta gate), vilket innebär att man alltid tvingas gå utomhus i ur och skur (och det regnar ju i stort sett alltid). Tom Ryanair får preferential treatment och plats med "normal" brygga. Vad är anledningen till detta otyg @GOT Landvetter Airport ?
 

Moco

Medlem
Prova att åka med BA istället, de brukar parkera vid gate 19 eller 20! ;)

Haha. Det är ett i-landsproblem, ja. Men jag kan inte undgå att reta mig på att man alltid väljer den gaten. Det jag undrar är om det finns någon teknisk anledning till detta, eller om det bara är av gammal ful vana.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan det ha att göra med att just det planet ibland kommer från en inrikes/schengen destination med relativt kort tid på marken? Då kan man släppa av inrikespassagerarna och bussa över dem till inrikes/schengen medan man gör i ordning planet för London?
 

kristerj

Medlem
@AABack2ARN har nog det rätta svaret. Jag har ibland åkt SAS från ARN 14.50 (?) till GOT och den maskinen har parkerat vid 21B. Vi bussades till inrikes. Numera är ju in- och utrikes hopslagna, så då faller ju det argumentet, men av "gammal vana" så ställer dom maskinen på 21B?
 

Moco

Medlem
Kan det ha att göra med att just det planet ibland kommer från en inrikes/schengen destination med relativt kort tid på marken? Då kan man släppa av inrikespassagerarna och bussa över dem till inrikes/schengen medan man gör i ordning planet för London?

Det är möjligt. Jag har förvisso inte slagit på det, men jag tror inte att den kärran varken kommer eller drar vidare vid dessa tider (07:15/22:00). Jag är ganska säker på att den brukar vila där över natten - vilket väl iof kan vara en anledning.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är inrikes och schengen som är ihopslagna. Icke-schengen måste väl fortfarande hanteras separat. Nu var det så länge sedan jag flög till eller från Göteborg från en icke schengen destination att jag inte kommer ihåg hur det fungerade.

Dock har du rätt, @Moco, att en del av argumentet faller på just de flygningarna utan är nog mer applicerbara på SK515/524 (dvs den kärra som lämnar London vid 9:30 och lämnar Göteborg runt 16:30.

Så då kanske det är gammal vana eller kostnadsbesparing som styr gatevalet i detta fall ;)
 
Toppen