Senaste nytt

Efterregistrering av poäng på Flying Blue

Jacob

Medlem
Måste faktiskt ge en tumme upp till min senaste upplevelse med Flying Blue.

Jag var i januari i Asien, en resa som inkluderade några flygningar med Skyteam. Alla poäng dök upp på kontot inom 2-3 dagar med undantag för en flygning. Jag väntade två veckor som man blev ombedd att göra, fortfarande inga poäng. Några dagar senare när jag hade tid över tog jag och gjorde klart dokumentationen för efterregistrering.

Något irriterande behövde man skicka allt med post om flygningen utfördes av annat flygbolag än Air France eller KLM, hade varit smidigare att kunna göra det per e-mail, men OK det kan man väl leva med. Formuläret tog en minut att fylla i, sedan var det bara att skriva ut och lägga på lådan tillsammans med boarding kortet.

I onsdags eftermiddag lade jag brevet på lådan till Flying Blue. På fredagen kom ett mail att mitt brev hade mottagits, registrerats och lämnats vidare till Elite Plus avdelningen (!) på Flying Blue. På lördag morgon kom ett mail att flygningen nu var registrerad och att poängen skulle synas på kontot inom 48 timmar. Och idag söndag vid lunch fanns poängen på kontot.

Verkligen imponerad av den snabba responsen. De flesta andra efterregistreringar jag gjort har varit till ett icke namngivet skandinaviskt flygbolag där man nu får ett autosvar att ledtiden är 12 veckor.

Efterregistreringen gällde dessutom en ofrivillig ombokning, en anslutning som strulade lite. Utan att jag ens bett om det fick jag poängen för ursprungliga bokningen. Ingen gigantisk skillnad, men några hundra poäng extra blev det i alla fall. Trevligt!
 

Moco

Medlem
Bra jobbat flying blue, klart mycket bättre än det icke namngivna skandinaviska flygbolaget.

Har genom åren "tvingats" att efterregistrera några flygningar hos SAS, senast i veckan, och mötts av "...kan ta upp till 7 veckor innan poängen syns på ditt konto". Vill minnas att det senaste gången tog ungefär 7 veckor också. Det hela sköts ju som bekant via någon avdelning/underleverantör i Thailand. Det är inte ofta det händer, men min erfarenhet från bl.a. KLM och American Airlines är att det har räckt med en kontakt med kundservice för att någon direkt tagit ägarskap i frågan och rättat till problemet per omgående.

Så ja, måste instämma med att KLM/Flying Blue har skött det hela fint.
 

PYRZ

Medlem
Vet inte om det är du Jacob som har haft tur eller jag som haft otur. Förra året när jag var på en turne i Latin Amerika dök inte mina poäng upp i systemet för de resor jag gjorde med Avianca och Copa. Gjorde enligt processen som du beskrev, skickade kopior på biljetter med post (känns så där väldigt 1984 för den delen) men fick varken bekräftelse mail eller poäng. Väntade i mer än månad, fortfarande inget. Efter ett väldigt argt e-mail till kundservice om att de kunde lika gärna stänga av mitt konto för alltid, fick jag ett samtal direkt dagen efter. Blev ombedd att skicka biljetten, denna gång med e-mail, och först då fick jag poängen på kontot.

Nu reser jag inte så mycket med Skyteam bolagen, men man hoppas på att samtliga kunder får bra service som du har fått :)
 

Jacob

Medlem
Det var definitivt bra jobbat! Det här är första gången jag behövt göra detta, i övrigt har alla poäng postats som de ska.

Det var flera saker som Eurobonus teamet kunde lära sig av.
-Man fick efterregistrera redan efter två veckor. Eurobonus har normalt fyra veckor (eller om det sänkts till tre nu).
-Bra kontinuerlig information på vad som hände. Man fick även ett referensnummer på ärendet.
-Två ynka dagar passerade från att formuläret kom Flying Blue tillhanda till poängen fanns på kontot, att jämföra med 6-12 veckor med Eurobonus.
-Tydligen finns ett dedikerat Elite Plus team (den status man får som Flying Blue guld eller platinum). Så stod det i alla fall i e-mailet. Det hade ju inte varit helt fel om Eurobonus hade ett liknande team för EBG/EBP med prioritet och kortare ledtid för efterregistreringar och andra poängärenden.
 

Jacob

Medlem
Undrar om någon på Flying Blue varit inne och smygläst här... ;)

Nu kom ett kort frågeformulär på mailet som de ber mig fylla i om min senaste kontakt med Flying Blues medlemsservice.
 

agehall

Medlem
Jag måste ta och skicka in lite papper till FB snart tror jag. Min tripp till Jakarta för en månad sedan har hitintills resulterat i 750p, vilket känns som väldigt lite för en resa bokad i K eller högre bokningsklasser... Jag hade tänkt sätta mig med Flying Blue folket i AMS, men jag har haft så korta layovers där att jag inte hunnit det, så det får nog bli till att göra det via hemsida.
 
Toppen