Senaste nytt

Har du några frågor/spørsmål till Air Berlins nya CEO?

Jacob

Medlem
Imorgon tisdag ska jag träffa Air Berlins nya CEO Stefan Pichler som startade sitt nya jobb den 1 februari i år. Ska bli intressant att höra vad han tänker om framtiden.

Har du några frågor/tankar du vill att jag ska ta med till Stefan? Skriv ett inlägg i tråden så gör jag mitt bästa att få svar.
 

Palazzi

Medlem
1. Kommer man öka på med fler linjer till Skandinavien (gammalt rykte) ?
2. Hur ser framtiden ut för samarbetet med Etihad o systerbolag. Air Serbia, Alitalia, Darwin etc (kanske mer specifika frågor behövs..) ?
3. Vad är nästa steg i utvecklingen? Långlinjer vs regionallinjer , leiusure vs business etc...
(4). Är han släkt med Wolfgang Pichler :p ? ;)
 

Jacob

Medlem
Det verkar som han har en bakgrund i att vända flygbolag till lönsamhet. Frågan är hur han gör det för Air Berlin.

airberlin today announced the appointment of Stefan Pichler (56) as Chief Executive Officer, as it moves forward with its previously announced restructuring programme to deliver long term sustainable profitability.

Stefan Pichler will take on the task of driving forward the Group’s turnaround programme, which aims to deliver sustainable profitability over the long term for airberlin. A 25-year veteran of the air transport industry, he has unrivalled experience in running profitable network, low-cost and charter airlines.

He joins from Fiji Airways, where he has been leading a turnaround programme to return the carrier, formerly Air Pacific, to profitability. Fiji Airways recently reported its best ever first-half profitability and is on course to deliver record-breaking full year results. Stefan Pichler is also currently Chairman of Tourism Fiji, which accounts for
38 per cent of the nation’s GDP.

Before joining Fiji Airways, he was Managing Director & Chief Executive of Jazeera Airways, where his successful turnaround programme led to 13 consecutive quarters of profits, with industry-leading margins of 25.6 per cent in 2011 and 30.2 per cent in 2012.
Prior to that, he was Chief Commercial Officer and Deputy CEO of Virgin Blue Airlines, which became one of the most profitable global airlines in 2006 and 2007, with double-digit post tax margins. He also launched V Australia, which he served as Chairman until 2009.

He was Chairman and Chief Executive of Thomas Cook AG earlier on and also held various senior management positions at Lufthansa, culminating in a role as Chief Commercial Officer and Member of the Executive Board, accountable for sales and marketing worldwide.

airberlin IR – Stefan Pichler appointed CEO of airberlin Group
 

Palazzi

Medlem
Mycket intressant! Önskar bolaget lycka till - en vändning alá Air Serbia vill jag se!

Om Etihad får iordning på Alitalia också blir man en betydande allians, och då är det kanske snart på plats att prata om "De FYRA stora allianserna"

Positiv koppling till Jazeera Airways, då han då redan är bekväm med förhandlingar (som kan te sig annorlunda) i arabvärlden. Jag räknar kallt med att man ändå toppstyrs mycket från den emiratiska minoritetsägaren, som iofs har en västerländsk företrädare i det officiella.
 
- Niki har tidligere haft enkelte "ski afgange" til Aalborg (AAL), ser man mulighed i at udvide med regulær trafik til ex. Billund og evt. Aalborg?

- Ikke kun flere ruter til Skandinavien, men også flere destinationer FRA Skandinavien – er der noget på vej?

- AirBerlin har ikke noget premium produkt på shorthaul, er fremtiden også all-eco?

- Du har testet deres pre-order-meal, er Air Berlin tilfredse med konceptet? Og er det noget man videre udvikler?

- Air Berlin vs. Niki - hvordan ser fremtiden ud?
 

AABack2ARN

Medlem
Just frågorna om framtiden är all-economy även på shorthaul samt Air Berlin vs Niki tycker jag är intressanta att höra hans svar på.
 

Palazzi

Medlem
Ytterligare en fråga: Läste att Darwin Airlines kommer sköta flygningar för Air Berlins räkning....kommer det mer av den varan? Darwin for Niki for Air Berlin...likt det Lufthansa o SAS verkar

Frågan är alltså. Kommer man lägga ut trafik på underleverantörer?
 

Jacob

Medlem
En sak verkar i alla fall klar, alla åren utomlands, i länder som Australien och Fiji, verkar ha gjort honom betydligt mindre hierarkisk och byråkratisk än tyskar kan vara. Han känns jordnära, och det är nog klart positivt för Air Berlin.
 
Toppen