Senaste nytt

Resa till Sydafrika - vilket flygbolag är bäst i Business Class?

Everywhere

Ny medlem
Hej alla superexperter !

Jag ska försöka utnyttja min Amex 2-4-1 för första gången. Skulle bli glad för lite hjälp.
Försöker satsa på att ta oss (2 vuxna) till Sydafrika någon gång i November-December.
Undrar då följande saker, fattar att en del är smaksaker:

Vilket flygbolag är bäst om jag lyckas få tag på platser i business ?
Vilket flygbolag är bäst om det blir ekonomi ?
Någon som har någon idé om hur det står till med bränsletillägg och avigfter ? Bättre och sämre flygbolag angående detta?

Själv är jag sugen på Swiss men ser fram emot era åsikter !

Nybörjare på att använda ANA Tools, United.com och ITA Matrix but working on it....
Skulle hellre kolla i Amadeus som gammal resebranschare men har bytt bransch och har ingen tillgång till systemen längre.

Tack på förhand !
 

agehall

Medlem
Om vi bortser från problemet att hitta awardstolar i business under nov-dec så har du inte jättemycket att välja på. Som jag ser det så har du LH, Swiss och kanske Turkish att välja på och av dessa skulle jag personligen välja LH. Jag trivs inte med Swiss businesstol. Dock gör många andra det. Det finns fler bolag som flyger till Sydafrika, men inga andra jag skulle överväga att flyga med av olika skäl.

Pratar vi economy så är det enda alternativ jag kan rekommendera LH. Deras A380 till Johannesburg är bättre än alternativen imho.

För att få fram skatter och avgifter så är det enklast att leta upp motsvarande resa på ITA Matrix - då ser du exakt vad det blir. Finns hur mycket som helst om hur man använder ITA Matrix i ITA Matrix hjälp och tips | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Kricka

Medlem
Jag skulle möjligen kunna lägga in South African Airways, fast bara i Business Class,
som alternativ. De flyger från ett antal platser i Europa och skulle därför kunna vara
en idé. De kan vara lite ojämna i servicen men med en bra besättning blir det en bra
flygning. Tänk på att (sommar-/jul-) semesterperioden i Sydafrika är december och
januari dvs. samtidigt som många från Europa flyr vintern. Det gäller att tidigt för att
få ev. bonusplatser på flyget !
 

gusten

Medlem
Kan rekommendera Swiss till JNB även om jag delvis instämmer med @agehall gällande deras stol (kan synas lite hård och med lite trångt för fötterna i lie-flat läge). Annars är produkten helt ok och Zurich en skön flygplats för transfer.
 

agehall

Medlem
Kan rekommendera Swiss till JNB även om jag delvis instämmer med @agehall gällande deras stol (kan synas lite hård och med lite trångt för fötterna i lie-flat läge). Annars är produkten helt ok och Zurich en skön flygplats för transfer.

Problemet med Swiss stol för mig, är att svankstödet verkar vara en luftkudde. Det gör att den ändrar på sig om planet ändra höjd och det räcker för att väcka mig. Har aldrig sovit bra i just Swiss business.
 

Brandten

Medlem
Har flugit KLM, Lufthansa och Swiss flera gånger till Sydafrika. Lufthansa tycker jag är solklart bäst (ekonomi) både vad gäller mat och dryck ombord samt IFE och personal på flygplatsen. Frankfurt tycker jag bättre om än Zürich och Schiphol och då flyger ju Lufthansa med A380. Ska du till Kapstaden kan du ju flyga via München men då blir det A3x0. South African har jag tyvärr inte testat.
 

Everywhere

Ny medlem
Tack så mycket för alla tips ! Vi får se vad jag lyckas med...om det blir något alls. Väl medveten om att det är knepigt med platser !
 
Toppen