Senaste nytt

Tokyo - Köpenhamn 2015-03-02

freppa87

Medlem
Ska flyga SK984 imorgon men är lite orolig gällande den pågående strejken. Vad jag förstått så gick den inte i fredags, igår eller idag söndag. Om den går imorgon är väl ingen som vet.

Nu till lite frågor:
Om det är så att flighten inte går, vilka rättigheter har jag?
Har jag rätt till att åka med ett annat bolag? Eller blir man kvar på något flygplatshotell?
Många av dom andra Europaflighterna går innan SK984, kan det vara idé att vara på flygplatsen riktigt tidigt?
Några andra rättigheter som kan vara bra att känna till?
 

Dr. Miles

Expert
Ska flyga SK984 imorgon men är lite orolig gällande den pågående strejken. Vad jag förstått så gick den inte i fredags, igår eller idag söndag. Om den går imorgon är väl ingen som vet.
Om flight SK983 Köpenhamn->Tokyo ställs in idag (2015-MAR-01) är det ganska garanterat att SK984 från Tokyo->Köpenhamn på 2015-MAR-02 ställs också in.

Om det är så att flighten inte går, vilka rättigheter har jag?
Du har rätt att bli ombokad alternativt att kräva pengarna tillbaka om din resa börjar från Tokyo.

Har jag rätt till att åka med ett annat bolag? Eller blir man kvar på något flygplatshotell?
Ja, det "bör" de göra men det är inte alltid flygbolaget A vill flytta bokningen till andra flygbolag för det kostar för flygbolaget A.

Många av dom andra Europaflighterna går innan SK984, kan det vara idé att vara på flygplatsen riktigt tidigt?
Problemet är att SAS har egen check in på Tokyo Narita (NRT) och det öppnar först 2 timmar före avgång. Jag var där en gång ca 2 timmar 30 före avgång och jag fick vänta tills 2 timmar före avgång. Man kan inte checka in hos ANA heller.

Några andra rättigheter som kan vara bra att känna till?
När det gäller kompensation för inställt/försenat flyg finns det möjlighet att kräva kompensation beroende på om strejk av flygbolagets egna personal räknas som Extraordinary circumstance eller inte.
För mer info om kompensation, rekommenderar jag dig att läsa eller ställa frågor i den här tråden.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Totopez

Medlem
Strejk listas som en extraordinär omständighet.

(14) Liksom i Montrealkonventionen bör skyldigheterna för det lufttrafikföretag som utför flygningen vara helt eller delvis begränsade i sådana fall där en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och strejker som påverkar verksamheten för det lufttrafikföretag som utför flygningen.
 

freppa87

Medlem
Strejk listas som en extraordinär omständighet.

(14) Liksom i Montrealkonventionen bör skyldigheterna för det lufttrafikföretag som utför flygningen vara helt eller delvis begränsade i sådana fall där en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och strejker som påverkar verksamheten för det lufttrafikföretag som utför flygningen.
Ok, vad innebär det rent praktiskt? Ingen rerouting med annan *A? Om man blir fast i Tokyo står väl SAS för hotell och matkostnader?
 

Dr. Miles

Expert
Rerouting, ev. hotell och matkostnader lär du väl få, däremot så får man inte förseningsersättningen....
Ja, precis. EU menar att strejk kan räknas som extraordinary circumstance, dock det bedöms fall till fall.
EU skrev:
Question 14: Can a strike be considered as an extraordinary circumstance?

Yes, under certain conditions. Recital 14 of the Regulation states that strikes can constitute extraordinary circumstances. A case-by-case assessment will remain crucial taking into account all relevant jurisprudence and legislation in force in the country of the incident.

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf
 

Lonelyflyer

Medlem
Har kompisar som åkte ner från Östersund ner till Köpenhamn i fredags med destination Tokyo
Igår söndag kom de iväg.
segt!
 

dino_81

Medlem
Problemet är att SAS har egen check in på Tokyo Narita (NRT) och det öppnar först 2 timmar före avgång. Jag var där en gång ca 2 timmar 30 före avgång och jag fick vänta tills 2 timmar före avgång. Man kan inte checka in hos ANA heller.

Kan uppdatera incheckning numera öppnar tre timmar före avgång. På fråga till incheckningspersonalen meddelade de att så även kommer vara framöver. Bra!
 
Toppen