Senaste nytt

Tuffare gränser på incheck och boarding

hej BC!

Som "superfrekvent" inrikes resenär då uteslutande med SAS har jag och mina kamrater märkt en justering i rutinerna för incheckning och boarding på våra flygplatser.

Det som from förra veckan gäller i SAS handling nu är följande.

  • Incheckning av bagage stängs vid 40 min före avgång
  • Incheckning utan bagage stänger absolut senast 25 min innan avgång men 30 är riktlinjen
  • Boarding påbörjas 25 minuter innan avgång
  • Final call utropas 20 min innan avgång
Dessutom har vid två tillfällen en bekant varnats vid 15 min innan avgång i gate att denne snart kommer nekas boarding om man är så "sen"

Vi har även hört om 2 bekräftade nekandes i gate, båda vid 17-18 min till avgång

Har någon hört/sett något alls officiellt om detta?
 

FF#1

Medlem
Hmm... det låter ju inte bra. speciellt på mindre flygplatser funkar det ju super med de tider vi har i dag.
Som tur är så brukar de ju aldrig vara klar att börja boarda förrän ca 15 minuter innan som tidigast.
 

Nystrom

Medlem
Egentligen inga större nyheter. Tidigare har man som praxis haft stängning av gate 10 min innan avgång och senast 30 min innan avgång incheckning av bagage. I dessa besparingens tidevarv och neddragningar på den dyraste kostnadskomponenten (personal) har jag full förståelse för kraven då det är färre individer som skall få hjulen att snurra. Själv brukar jag passera gate ca 10 min innan avgång bara för att vänta ytterligare 10 minuter medan medpassagerarna försöker hitta plats i hyllorna för allt bagage som man av bekvämlighetsskäl eller tidsbrist inte har checkat in. Priority boarding är väl egentligen ingen som tar hänsyn till utan alla rusar ju till vändkors mm för att vinna racet......
 

palmen

Moderator
Får man någon info om när det är "Gate Closed"? Är man där 15 minuter innan planerad avgång så tycker jag att man är i tid i alla fall.
Om de vill stänga gate 20 minuter innan är det väl bara att man anger på boarding pass eller liknande om att gaten stänger just då. Då kan man inte skylla på att man inte visste i alla fall
 

Dr. Miles

Expert
Får man någon info om när det är "Gate Closed"? Är man där 15 minuter innan planerad avgång så tycker jag att man är i tid i alla fall.
Om de vill stänga gate 20 minuter innan är det väl bara att man anger på boarding pass eller liknande om att gaten stänger just då. Då kan man inte skylla på att man inte visste i alla fall
T ex på Japan Airlines webbsida står det mycket tydligt när man förväntas att passera säkerhetskontrollen och att komma till gaten.

Japan inrikes flight: 10 minuter före avgång
Screenshot20150227_2.png

Utrikes flight: 30 minuter före avgång
Screenshot20150227_3.png


EDIT: Det står infon även på SAS webbsida.

Tider fr incheckning och ombordstigning - SAS
Screenshot20150227_4.png

Gate och ombordstigning - SAS
Screenshot20150227_5.png
 

AABack2ARN

Medlem
Gillar skarpt i de fall när man skriver att boarding skall börja 5 minuter innan planet ens är planerat att landa... Eller när det går från Goto gate till last call så snabbt att man knappt ens hinner se att det ser boarding emellan.

Dessutom stressar last call upp de flesta resenärer så mycket att de tränger sig före allt och alla med andan i halsen... Trots att boarding inte ens påbörjats.
 
Toppen