Senaste nytt

Osaka med omnejd - Japan - Vad är värt att se?

Jag har en resa bokad till Japan i oktober och kommer troligtvis flyga till Osaka vid inresa till Japan medan hemresan blir ifrån Tokyo.
Jag tänkte kolla med er experter som har varit i Osaka med omnejd vad som finns att göra som ni tyckte/tycker är värt att uppleva?
Jag har självklart googlat och kollat vad som finns för sevärdheter osv. men vill kolla med er också. Jag kommer troligtvis stanna i området upp till 7 dagar så tid finns troligtvis att åka till både Hiroshima, Kyoto och andra städer.

Tacksam för svar.
 

Homer

Medlem
Beror ju på vad du är intresserad av...
Kyoto är (delvis) tempel, samuraikvarter, geishor, bamubskogar osv. bombades inte
under 2:a världskriget medan Osaka, Tokyo osv. jämnades med marken och byggdes upp med betong.

I Oska tycker jag ONSEN FROM AROUND THE WORLD [SPAWORLD] är kul

finns flera olika pass före regionen, t.ex.
Hankyu Tourist Pass | Golden Route 360°
JR West Pass : Kansai Sanyo Area - JR West-Kansai Pass, JR West-Sanyo Pass, JR West-Kansai Wide Pass - JTB USA
Rail Pass: Kansai Thru Pass (Surutto Kansai)
 

dino_81

Medlem
Gjorde en liknade resa i höstas. Flög till Osaka och hem från Tokyo. Japan är ett väldigt intressant land och ett av mina favoritresmål!

Jag tycker absolut att du ska genomföra varsin dagsutflykt till närliggande städerna Kobe och Kyoto.

I Kobe finns ett intressant "museum" om den förödande jordbävningen som inträffade 1995 och en väldigt vacker ört/blomsterträdgård vilken nås med en linbana som utgår från stationen för Shinkansen. På vägen upp mot örträdgården i linbanan får du en fantastisk utsikt över Kobe.

I Kyoto finns många fotosköna tempel och gillar du arkitektur är Kyoto station värd ett lite längre besök.

Mellan Osaka och Kobe/Kyoto åker du givetvis tåg. Jag rekommenderar att du köper ett ICOCA-kort som du enkelt laddar på med pengar och använder vid resor och betalning på många andra platser.

Ett tips i Osaka är att besöka Umeda Sky Building och se på solnedgången.

Om du flyger inrikes från Osaka Itami tycker jag att du ska lägga lite tid innan incheckning för ett besök på den utomhusterrass där du kan titta på flygplan som startar och landar. Denna ligger land side. Flyger du hem från Narita finns liknande terrasser, även dessa ligger land side.
 
Last edited:

rob74

Medlem
"Gyllene templet" i Kyoto ligger vackert till.
Slottet i Osaka kan också vara värt att ta en titt på.
Sedan som tidigare nämnts är ju onsen och ryokan ett måste.
 

Kansai

Medlem
Jag älskar Osaka och lämnar gärna massa tips! Vad är du intresserad av? Har du varit i Japan tidigare?

Jag tror du har ganska bra koll på de "turistiga" aktiviteterna. Precis som andra tidigare har gjort skulle jag rekommendera Osaka Castle, en dag i Kyoto och jordbävningsmuseet i Kobe. Även museet och parken i Hiroshima är väl värda ett besök. Åker du mycket Shinkansen är det lätt värt att köpa ett Japan Rail Pass. Måste dock köpas i Sverige, och sedan växlas in på plats. En veckas obegränsade tågresor kostar ca 2200 sek, och det tjänar man snabbt in om du ändå tänkte åka Shinkansen till Kyoto och Tokyo.

Men sedan finns det många små roliga utflykter (enligt mig) även om de kanske inte är så turistiga.

Yodobashi Camera.
Ligger nästa Umeda Station. Är ett enormt varuhus med all möjlig och omöjlig elektronik. Lägg gärna märke till den otroligt härliga sången som spelas högt på repeat på olika språk.

Yoshinoya
Här kanske jag får mothugg, men jag älskar Yoshinoya. Är en snabbamtskedja som säljer typ ris+yakuniku. Riktigt billigt är det, finns nästan överallt och dessutom får man maten väldigt snabbt. En perfekt enkel lunch om man vill ha något snabbt och bli mätt.

Cat Café
Något av det mest absurda, men därför så roligt, jag gjort i Japan. Du betalar en liten slant (kommer inte ihåg, kanske 500-800 yen) för att klappa katter på ett café. Som namnet antyder kan man även köpa kaffe, kakor etc, men tror knappt att det var någon som gjorde det. Ganska märklig upplevelse, men minnesvärd.

Förutom Yoshinoya rekommenderar jag att du äter Okonomiyaki. En slags pannkaka med kål som bas. Riktigt gott och går att få i många olika varianter. Dessutom är det i det närmaste en nationalrätt för Osaka-regionen, och finns lite överallt. Rätt billigt.

Återkommer gärna med lite mer info vad du är intresserad av ska jag ge fler tips.
 
Hur tar man sig enklast från Narita till Osaka?

Jag anländer till Narita ca 17.00 den 2015-05-06 och planen är sedan att ta sig direkt till Osaka, har tittat en del på flygbiljetter det verkar dock vara begränsat med vettiga flygbolag (helst star alliance, helst inte peach eller jetstar).
Vad rekommenderar ni; tåg hela vägen eller buss/tåg till Haneda för att därifrån flyga vidare?
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle ta en LCC före "landtransport till Haneda sedan flyg med JAL/ANA".
Däremot LCC tenderar att få förseningar senare på dagen då de pressar turnaroundtiden. Det kan hända att din LCC flight med avgång på kvällen är 1-2 timmar försenad.
 
Toppen