Senaste nytt

Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

Layzedad

Medlem
Hade en högst underlig upplevelse i fasttrack-säkerhetskontrollen på T4 idag. Jag skulle med 16.20 till GOT som vanligt och hade rätt gott om tid på mig.
När jag går igenom bågarna så piper det till, slumpvis utvald för kontroll. Det blir den vanliga visiteringen sen säger damen att det är nya regler och ska kolla mina grejer. Börjar med mina datorer och det är väl inte så underligt men sen börjar hon gå igenom min plånbok och plocka ut grejer ur mina jackfickor och läste på visitkort och vrider och vänder på minsta grej. Kändes riktigt kränkande, inte att man kollar datorn lite extra men när dom börjar läsa på ens papper. Totalt tog detta spektakel 10 minuter... Kan ju vara värt att räkna med när man har kort om tid.
Är det nån som vet vad detta handlar om? Frågade en bekant på Swedavia i GOT och han skulle höra sig för...
 

Nemo

Medlem
Har själv råkat ut för en plånboksgenomgång på ARN T5 för några år sedan. Kändes inte alls bra, eller ens relevant. Skulle gärna vilja få veta om de ens har den befogenheten och isåfall på vilka kriterier.
 

Chillie

Medlem
Jag råkade ut för en liknande händelse i säkerhetskontrollen på T4 idag. Skulle med 11.25-flighten till GOT. Det började med att jag slumpades ut för något som jag trodde var vanlig kroppsvisitering. Detta var dock extremt mycket noggrannare än normalt, och det var ingen supertrevlig upplevelse. Den här delen tog flera minuter och under tiden blockerades passagen genom bågen för övriga, vilket gjorde att kön till säkerhetskontrollen var ganska lång.

Det slutade dock inte här, för nästa steg var kontroll av mitt handbagage, precis som för @Layzedad. Det mesta rotade de igenom, dock inte plånbok. Totalt tog det 7-8 minuter.

Personen som rotade igenom mitt bagage var trevlig. Enligt honom hör detta ihop med de nya kontrollerna av explosivt innehåll som officiellt ska starta 1 mars. Reglerna har dock redan implementerats genom att vissa slumpkontroller kommer genomföras mycket mer noggrant än tidigare. Det kommer dock återgå till det normala när den nya sniff-utrustningen är på plats. Enligt kontrollanten är utrustningen dock försenad två veckor, osäker på om man syftade på just T4 eller om det berör hela Svedavia.
 

agehall

Medlem
Jag hade vänligt men bestämt avböjt en närmare genomgång av mina saker. Vill de titta i min plånbok så får de nog tillkalla polis.

Men det här gör mig lite nyfiken, vad har personalen i säkerhetskontrollen rätt att göra och vad har jag som passagerare för rättigheter i Sverige?
 
Toppen