Uppderat 2015-02-25: filterat bort outliers (cpm => 7,2)
Fiskade ut alla rubriker innehållandes cpm i Flyertalk's "Mileage Run Deals"-sektion (n=476). Dessa är daterade mellan januari 2013 och februari 2015. Filtrerade bort flyg som inte tillhör någon allians. Fanns inget roligt att nämna om dem förutom att de i regel hade högre cpm samt större 95%-konfidensintervall (se högt och lågt). Med det sagt så fördelas dealsen enligt:
Alla (n=433):
Medel: 4,41
95%CI: 4,34-4,48
Kontenta: hittar man någon deal under 4,34 cpm så är det mycket bra, med antagandet att Flyertalks deals är representativt för en generell publik.
Det förekommer signifikant skillnad (P<0,05) mellan de olika allianserna enligt samplet som jag har använt mig av.
Medel över årets månader då dealsen först dök upp och separerat per allians. Signifikant skillnad. I motsats till sina konkurrenter som peakar i cpm, så kör SkyTeam en drive i juni (+lite juli). Star Alliance sticker inte ut någon månad under året.
Oneworld: jan, maj, sep
Skyteam: jan, jun (bästa), sep
Star Alliance: sep
Förekommer ingen skillnad mellan cpm för 2013 och 2014 (exkluderar 2015 då det finns för få samples).
Hur kan man gå vidare? Det vore intressant att gotta ner sig i data från ett mer europeiskt/skandinaviskt perspektiv. Ett helt separat ämne som jag har funderingar kring är ratingen av lounger. Dessa borde viktas enligt Bayesian metodik då ratingen i dagsläget är skev.
PS: det vore önskvärt med stöd för tabeller nu.
Fiskade ut alla rubriker innehållandes cpm i Flyertalk's "Mileage Run Deals"-sektion (n=476). Dessa är daterade mellan januari 2013 och februari 2015. Filtrerade bort flyg som inte tillhör någon allians. Fanns inget roligt att nämna om dem förutom att de i regel hade högre cpm samt större 95%-konfidensintervall (se högt och lågt). Med det sagt så fördelas dealsen enligt:
Alla (n=433):
Medel: 4,41
95%CI: 4,34-4,48
Kontenta: hittar man någon deal under 4,34 cpm så är det mycket bra, med antagandet att Flyertalks deals är representativt för en generell publik.
Det förekommer signifikant skillnad (P<0,05) mellan de olika allianserna enligt samplet som jag har använt mig av.
Medel över årets månader då dealsen först dök upp och separerat per allians. Signifikant skillnad. I motsats till sina konkurrenter som peakar i cpm, så kör SkyTeam en drive i juni (+lite juli). Star Alliance sticker inte ut någon månad under året.
Oneworld: jan, maj, sep
Skyteam: jan, jun (bästa), sep
Star Alliance: sep
Förekommer ingen skillnad mellan cpm för 2013 och 2014 (exkluderar 2015 då det finns för få samples).
Hur kan man gå vidare? Det vore intressant att gotta ner sig i data från ett mer europeiskt/skandinaviskt perspektiv. Ett helt separat ämne som jag har funderingar kring är ratingen av lounger. Dessa borde viktas enligt Bayesian metodik då ratingen i dagsläget är skev.
PS: det vore önskvärt med stöd för tabeller nu.
Last edited: