Senaste nytt

Min första resa till New York själv!

Just me and the whole world

Utresa 14 feb

Fullpackat tåg efter Lund, tack vare sportlov.

Någorlunda vanlig flygning till London Heathrow, dock fick jag hela rader för mig själv, inte ofta man kan bre ut sig

16424067900_43164dd925_o.jpg

Efter en drygt timme var jag igenom säkerhetskotrollen och det första var att fixa hemresan som hade blivit inställd dagen innan (fredagen den 13:e, varför är man inte förvånad?) Inga problem att ändra flyget hem, dock ingen Dreamliner men fick Tripplesjua från JFK så inte pest o pinna.

Bara 5 timmar att bränna på Heathrow och vad gör man utan status, jo hittar liggstolar med utsikt över flygplatsen, finns sämre stället att vänta på.

16425271219_1220472a18_o.jpg 15988893274_dabb9b26f5_o.jpg


Över till T5B och en stunds väntan till boarding, råkade höra att en kvinna som åkte med sin dotter över till NYC hade blivit erbjuden uppgradering till WTP för 500 pund, tänkte för mig själv att det lätt ju inte så farligt men men... Boardingen påbörjades och i vanlig ordning First, Buisiness och status, general boarding ropades upp och jag var kanske tredje personen fram, räckte fram boardingpasset och passet, maskinen pep till och tänkte att det var en andra säkerhetskontroll eller nåt, men nej, det var en UPPGRADERING!!!!! Hade tydligen uppgraderats till WTP bara så där. En överlycklig kille hoppade och sprang ner till flygplanet.
16611078165_48fe61643d_o.jpg

Kom ombord och fortfarande på sjunde molnet, hittade min plats 29J som tur var en gångplats, snacka om benutrymme jämfört med vanlig economy.

Efter knappt en halvtimme kom vi upp i luften och serveringen påbörjades, med dryck och snacks. Blev cola och kringlor. En stund senare kom maten, en riktig biff och riktiga bestick, för en som bara har åkt economy var detta stort! :)

16403787887_e7793720dc_o.jpg 16423889088_777d4167cc_o.jpg

En helt underbar efterrätt :D

Efteråt flöt resten av resan på med halvtittande på film och insidan av ögonlocken. Landade on-time på Kennedy Airport och kom av snabbt tack vara uppgraderingen, hyfsat snabbt igenom Immigration men gjorde inget gott, fick ändå vänta nästan en timme på väskan, supershuttle till hotellet och direkt sängen.

16424060250_5ec780a6a5_o.jpg 16609926321_439a4d6a4d_o.jpg


Hemresa 18 feb

En lång bilfärd till JFK och sen en av världens tråkigaste terminaler, Terminal 7 på JFK är fan tråkigare än Sturups flygplats. Men... kan bero på att jag var lite trött eller?

Hade redan vid incheckningen fått reda på att vi skulle bli 20 min sen, boardingen påbörjades och i vanlig ordning, First, Business och status.General boarding ropades upp och kom på hyfsat snabbt. Hittade min plats längst bak, plats 39J.

16585097656_6bf14b15d1_o.jpg

Tog ytterligare ca 40 min innan vi började rulla och var airborn 22.20, en knapp timme försenad. Hade starka jetstreams så flighttime var bara 5 h 30 min. Serveringen påbörjades och till min stora förvåning, även från där bak?!? Fick alltså maten väldigt snabbt, Shepards Pie och äpplepaj. Somnade rätt snabbt efteråt, vaknade ca 3 timmar från London och valde att titta på Paddington. Till andra serveringen blev det croissant och jordgubbssylt, vad mer kan man begära... ;):p

Har en dålig ovana att somna precis innan landning och självklart även denna gången, men vaknade som tur var innan vi landade.

Såg till min stora överraskning att det var en av BA:s GE-90 Triplesjua :D

Landade on-time trots förseningen men fick en bussgate, tog en evighet att komma av, men som tur var var säkerhetskontrollen nästan tom så en enkel procedur trodde jag. Nej, där var något på röntgen som de inte kunde se, tog mig till sidan och frågade vad jag hade i väskan. Hjärnan gick på fullvarv för att tänka om där fanns någon som inte skulle vara där, säkerhetsvakten tog ut ett par saker och röntgade igen, kom tillbaka och sa inte ett ljud, utan plockade bara ner sakerna igen,. Tänkte, nu fan är det kört, nu tar de in mig i ett rum där bak och frågar ut mig, men nej, allt var grönt. Hade en timme till nästa flyg så checka in på FB och kolla smsa familjen och sen var det bara att gå till gaten, en bussgate igen, den tredje på denna resan :(

Lämnade gaten on-time med ett fullsatt flyg och en lång taxing till banan, såg ett och ett annat intressant flygplan (Ja, jag är en flygnörd :))

15991308233_f8ba9586b6_o.jpg 16423877388_5681ff02e7_o.jpg


En snabb och halvtråkig, eller ja inte tråkig, men händelselös flight till Köpenhamn och snabbt in till gaten. kom av flyget snabbt och min väska kom som nr 4 :D

Mamma stod och väntade på mig och så var den resan över. En helt underbar resa med BA och NYC.
 
Last edited:
Trevligt med uppgradering, bra rapport! Det är sånt värde när man reser själv, man har större chams att uppgraderas då än om man är 2-3 st på samma bokning.
 

chazzie

Medlem
Trevligt med uppgradering, bra rapport! Det är sånt värde när man reser själv, man har större chams att uppgraderas då än om man är 2-3 st på samma bokning.

Hade hoppats på samma i våras när jag åkte själv till LA men icke =(

Nåväl, en anledning att göra några fler soloexkursioner för att se om man kan lyckas få en mindre upgrade någon gång. Fick faktiskt en Eco -> Eco Plus upgrade på LAS-IAD 2013, trots att vi var 2 i resesällskapet, tack för det United!

Kul rapport! Jag har alltid velat testa BA men jobbar just nu stenhårt för att få ihop EB-poäng till en längre C-kabinstripp framöver, men efter det kanske det är läge att testa. Min egna uppfattning är att de allra flesta är nöjda med BA oavsett kabinklass.
 

Gus

Medlem
Trevlig rapport! Nice med uppgraderingen! :) Drack du någon gin & tonic på planet? Det är nog det jag uppskattar mest med att flyga i främre kabinen, att få dricka en rejäl GT i ett riktigt glas! :) Skål!
 
Trevlig rapport! Nice med uppgraderingen! :) Drack du någon gin & tonic på planet? Det är nog det jag uppskattar mest med att flyga i främre kabinen, att få dricka en rejäl GT i ett riktigt glas! :) Skål!

Nej, det blev ingen gin & tonic. Blir kanske det nu till Amsterdam med SAS Plus :D
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen