Senaste nytt

Vart ska vi fira bröllopsdagen i Juli 2015?

Brandten

Medlem
Hej alla medlemmar!

Jag har följt forumet slaviskt under hela semester och letade WiFi på varenda ställa vi åt och/eller bodde på (på tal om hur BC.se har påverkat ditt liv-tråden)

Knappt har man landat från en fantastisk resa I Sydafrika innan jag letar nya resemål.
Den här gången har jag ingen aning om vart vi ska utan tänkte slänga ut frågan här på något vis.
Jag tänkte först London men tycker det är en ganska tråkig stad. Dock har min fru aldrig varit där så det är fortfarande ett alternativ. Min fru fyller år 4 Juli samt att vi firar 5 års bröllopsdag samma dag (jag vet, sjukt smart så man slipper hålla reda på flera datum!!)

Betalningen kan ske på följande sätt:
- Kontant/resebyrå.
- Genom växling av ca 90.000 COOP Poäng till EB-poäng (blir det ca 18.000 EB-poäng?).
- Genom växling (eller användning?) av ca 210.000 American Express MR-poäng (blir det ca 23.000 EB-poäng?)
- Genom delbetalning med ca 45.000 EB-poäng.
- Med COOP Medmera Mer MasterCard.
- Med American Express Platinum.
- Med SAS EuroBonus American Express Premium Card.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm.
  2. Var är din destination? Paris, London, Rom (eller förslag).
  3. När vill/behöver du resa ut? Lämna Stockholm 2 juli (efter kl18) eller när som helst 3 Juli.
  4. När vill/behöver du komma hem? Behöver vara hemma i Stockholm senast måndag 6 juli kl08.
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3 nätter.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna.
  7. I vilken kabinklass? Beror på pris. Även om jag sätter budget på 4000kr /person (eller alla poäng) så flyger vi ju Business om det finns för 4001kr. Men i första hand duger det med Economy.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance.
  9. Vad är din budget? (per person) 4000kr + se punkt 7.
  10. Vad är det viktigaste för dig? 1) Biljettpris, 2) EB-poäng man tjänar.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inget måste men inget hinder om det blir ett VIA.
 
Mina tips är att växla in dina Coop-poäng mot Eurobonuspoäng innan den 31:e mars (då växlingskursen kommer att försämras) och köp vanliga ekonomibiljetter för pengar. Du får inte särskilt bra värde för dina poäng genom att lösa in dem mot flygbiljetter inom Europa, så om dina poäng inte går ut snart eller om ni inte bara måste prova på en businessklassresa (något bättre värde än ekonomiklassbiljetter vid betalning med poäng) inom Europa så spara poängen till en interkontinental resa istället. Vad gäller resmål så blir det lättare att ge tips om du ger förslag på vad du tycker om att hitta på på dina semestrar (ligga på stranden, museer, kyrkor/historiska platser, äventyrsaktiviteter, nattliv, gourmetmat, etc).
 

Brandten

Medlem
Vad gäller resmål så blir det lättare att ge tips om du ger förslag på vad du tycker om att hitta på på dina semestrar (ligga på stranden, museer, kyrkor/historiska platser, äventyrsaktiviteter, nattliv, gourmetmat, etc).

Vi tycker om storstad, nattliv, bra mat. Stränder fick jag nog av I Sydafrika nu men eftersom min fru tycker om det så visst, finns det stränder ligger vi säkert där en dag.
 
Vi tycker om storstad, nattliv, bra mat. Stränder fick jag nog av I Sydafrika nu men eftersom min fru tycker om det så visst, finns det stränder ligger vi säkert där en dag.
Det finns ju hur många städer som helst som stämmer in på de kraven (Köpenhamn, italienska städer, franska städer, schweiziska städer, spanska städer, för att nämna några). Jag blir dock lite förbryllad när du skriver att du tycker att London är tråkig, enligt min mening är London en av världens minst tråkiga städer...
 

Brandten

Medlem
När jag var där i oktober 2013 var det då ingen höjdare. Snålblåst, turistigt med allt man kan göra (kö överallt), halvdan mat, tråkiga hotel. Kanske är bättre på sommaren men eftersom jag nu varit där hade det varit kul att se något nytt.

Vi har varit i "alla" nordiska städer, Tallin, Riga, Dublin, Glasgow, Barcelona, Zurich, Prag, Frankfurt, Hamburg + massa ställen i Grekland.
Har inte varit i Frankrike, Italien eller Spanien förutom Barcelona då. Är inte så sugen på Berlin, Slovakien, Rumänien, Polen, Öststater.

Hoppas det utesluter några ställen.
 

Bibinski

Medlem
Jag tänkte först London men tycker det är en ganska tråkig stad.
Jag instämmer faktiskt, finns såklart saker att göra i London men staden tilltalar inte mig. Dock så brukar jag rekommendera folk som inte varit där att åka dit ändå för att bilda sig en uppfattning, de flesta är faktiskt förtjusta i London.
 

ulagun

Medlem
Tänkte först Lissabon och bo Estoril/Cascais. Då kan ni kombinera storstad med bad.
Dock lite lång resa för så pass kort tid.
Varför inte Island?
En dag i Reykjavik, en dag Grand Tour rundturen med vattenfall geistrar m.m. samt bröllopsdagen spenderar ni vid Blue Lagoon, men ett absolut måste är att boka in er på superioravdelningen med egen hytt, lounge med pool samt bubbles. m.m. Tog dit fru ulagun för något år sedan, blev snudd på nyförälskelse.
Annat alternativ är Radison på Svalbard med riktig midnatts sol och båt utflykt.
 

Bibinski

Medlem
Tänkte först Lissabon och bo Estoril/Cascais. Då kan ni kombinera storstad med bad.
Dock lite lång resa för så pass kort tid.
Varför inte Island?
En dag i Reykjavik, en dag Grand Tour rundturen med vattenfall geistrar m.m. samt bröllopsdagen spenderar ni vid Blue Lagoon, men ett absolut måste är att boka in er på superioravdelningen med egen hytt, lounge med pool samt bubbles. m.m. Tog dit fru ulagun för något år sedan, blev snudd på nyförälskelse.
Annat alternativ är Radison på Svalbard med riktig midnatts sol och båt utflykt.
Dina förslag var kick ass. Blir sugen själv!
 
Toppen