Senaste nytt

En vecka i Asien (del2) - Thai First Class review

Del 2 av 3 totalt i min reserapport som innefattar en nattflygning med Thai A380 i första klass,

Passa på att läsa del 1 av resan innan ni påbörjar denna: En vecka i Asien - Lufthansa, Thai och ANA First Class review | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Så var det dags att lämna varma Bangkok för något kyligare Tokyo igen. Jag tog en taxi ifrån mitt hotell, Bangkok VIE (Mgallery Collection) ut till Bangkok Suvarnabhumi Airport. Resan tog 45 min med en del köer då jag reste runt rusningstiden 16:00.

Ankomst till flygplatsen får jag snabbt hjälp av Thai's egna personal vid den dedikerade ingången till First Class incheckningen. Det går verkligen inte att missa vart den ligger längst bort i högra delen av terminalbyggnaden.

DSC_0365.JPG

Bakom väggarna fanns en hel del fåtöljgrupper men det var verkligen helt öde! En vänligt kvinna tar hand om mig vid disken och tar hand om mitt pass och ber mig sätta mig ner. Ber även att få väskorna incheckade endast till Tokyo då jag ville pröva på ANA suite incheckningen vilket hon löser snabbt. Väskorna rullar iväg och jag får mitt boardingpass och jag blir eskorterad till säkerhetskontrollen som är helt separat för Thai first class passagerare. Snabbt igenom passkontrollen direkt därefter och ner för en rulltrappa mot loungen så hör jag herren som eskorterar mig ropa åt en kille längre ner.

DSC_0368.JPG

Denna killen springer fort upp från sin bänk och kör fram den omtalade Royal First bilen med högt uppsittande säten så det nästan känns som man sitter på en kunglig tron. Hela bilen är märkt med Royal First texten i guld och jag får en liten pall framställd för att enklare ta mig upp.

DSC_0369.JPG

Bilen kör oss snabbt igenom Royal Silk loungen (business class) och ut i terminalutrymmet för att sedan stanna en bit bort utanför Royal First Class loungen som ligger vägg i vägg med den tidigare nämnda loungen. Man känner sig verkligen speciell när man sitter där och åker och kan inte låta bli att småle lite medans man passerar allt folk.

DSC_0372.JPG

Väl inne i loungen får jag snabbt ett av dessa private room som finns. Dessa är först till kvarn som gäller och eftersom loungen var helt tom var det lätt att få tag på ett sådant. Jag blev erbjuden en meny på en ipad där det fanns en lättare meny, något liten dock och inte mycket valmöjligheter tycker jag. Ett glas Moët beställs in och jag passar även på att be om att få boka den 1 timmes massage som ingår om man flyger med Thai i första klass. Inga problem att få den tid jag önskade vid 19:30.

Hur är loungen då, jo mitt första intryck var en lugn och trevlig stämning med inte för mycket personal som virrar runt förvirrat som det är i Dubai i Emirates lounge. Dock märks det att loungens bäst före datum börjar komma när en av fåtöljerna man sätter sig i ser ut så här...

DSC_0377.JPG

Jag beställde in lite mat i form av kycklingspett och lite ris till detta. Wifi fanns att tillgå och med det gick tiden väldigt fort förbi. Klockan närmade sig 19:30 och en i personalen kommer och hämtar mig för min massage.

För att komma till massagen får man först gå ut från loungen och snett mitt emot ligger Royal Orchid Spa. Blir välkomnad och visad till ett rum med massagebänk och badkar/dusch.

DSC_0374.JPG

En timmes helkroppsmassage ingår oavsett om man har en betald eller bonusresa bokad med Thai i första klass något som är helt otroligt bra enligt mig. Massagen var ett perfekt sätt att avsluta en lång dag i Bangkok och lagom mossig reser jag mig upp från bänken efter en timme. Tar mig en dusch och byter om innan jag kommer ut och blir erbjuden en kopp te och dom frågar ifall jag kan fylla i en lapp med betyg på behandlingen vilket jag självklart tog mig tid och gjorde.

DSC_0376.JPG

Tillbaka till Loungen efter det och slå mig ner i en fåtölj. Vid det här laget hade loungen fyllts upp ordentligt, klockan var trotts allt 21:00 med ca 1 timme kvar till boarding för min del. Jag beställde in lite Hennessy X.O som jag långsamt drack och småsov i fåtöljen.

IMG_20150210_204057.jpg

När klockan blir 22:20 kommer en av personalen och säger att det är dags att gå till gate. Dom samlar ihop alla som skall med vid utgången och med en personal först i led och en sist går vid i samlad trupp ut från loungen och nedför 2 rulltrappor. Jag insåg ganska snabbt att det inte skulle bli någon golfbil till gate utan en buss, vilket gjorde mig undrande ifall dom skulle avgå från rampparkering? Så var självklart inte fallet utan det var bara en smidigare lösning istället för att köra golfbil ända bort till Gate E5 som var vår gate kördes vi i en speciallbuss mycket snabbare direkt till gate utan att fastna bakom gående trafikanter i terminalen.

DSC_0381.JPG

En snabb bussresa som sagt och vi parkerar nedanför planet ala Lufthansa stil. Ut ur bussen är det ett väldigt lugn och man får god tid på sig att ta bilder på planet nere på marken.

DSC_0384.JPG

En trappa upp blev det och en lång uppförsbacke mot planet och jag blir välkomnad på det vanliga sättet med en bugning och blir snabbt visad till min plats 1A.

Ber direkt om ett glas champagne (Dom Pérignon Vintage 2004) och crew meddelar att nattens flygtid till Tokyo Narita blir 5,5 timme och vi bör ankomma straxt efter 06:00 på morgonen.

IMG_3506.JPG

Mitt säte 1A

IMG_3509.JPG

Översikt kabinen från mitt säte
IMG_3512.JPG


Vi backar ut från gate 23:15 och påbörjar vår taxning ut mot banan, en kort sådan och 23:25 lyfter vi och sätter kurs mot Tokyo.

Då det är en relativt kort flygning och avgången är sent på kvällen väljer dom flesta i kabinen att sova. Jag själv beställer in den lättare middagen som mer var en nattmåltid i form av en soppa med lite små appertifer till.

Pumpasoppa, Marinerad mozzarella med cocktailtomater och melon med rökt skinka
IMG_3510.JPG

Risnuddelsoppa med fisk och räkbollar
IMG_3511.JPG


Jag var inte ett dugg trött efter den kortare sovstunden i loungen tidigare på kvällen så jag passade på att ta en promenad bak i businesskabinen. Business class ombord på A380 är den samma hårda produkten som finns ombord B777-300ER som trafikerar Stockholm,

DSC_0385.JPG


Mestadels av flygningen sitter jag sedan i mitt säte och kollar film och dricker Champagne. Till skillnad från vad personalen ombord säkert är vana vid med första klass passagerare dyker jag ut i galley några gånger och ber om påfyllning av glaset och lite mer nötter att knapra på. Får även öppna en champagneflaska när det är dags för en ny, väldigt trevligt crew och pratglada :)

1,5 timme innan ankomst tänds kabinen upp och frukostserveringen påbörjas. DSC_0437.JPG


Jag beställer in en stor frukost bestående av flingor, naturell yoghurt, färsk frukt. Tar alternativ två på main course som är en omelett typ med tomater och svamp tillsammans med skinka.
IMG_3514.JPG IMG_3523.JPG

4 olika sorters varmt bröd erbjöds samt marmelad och nutella.

20 min före beräknad ankomst tänds skylten för säkerhetsbältet och vi påbörjar våran inflygning. Mycket trevligt att kunna se inflygningen via kameran på stjärtvingen.

IMG_3526.JPG

Vi tar mark 06:11 lokal tid enbart 4 min före tidtabell.

DSC_0387.JPG

Första klass passagerare får stiga av först och jag känner mig påtagligt trött vid de här laget promenerar jag med snabba steg mot . Nu skall jag bara ut genom passkontrollen och sedan hämta bagage för vidare incheckning.
DSC_0388.JPG

En helt tom passkontroll gör att dessa formaliteter klaras av under 1 min och jag kommer ut till bagagebandet där det finns en prioriterat område för dom som flyger Thai Royal First att stå och plocka sitt bagage.

DSC_0389.JPG

Genom tullen och där dom stoppar mig och frågar vad mitt syfte i Japan är varpå jag säger transit i 8 timmar enbart. Inga problem och han kollar snabbt på mitt pass så släpper han igenom mig.

En hisstur upp och jag kommer upp i avgångsområdet som redan kryllar med folk.


Fortsättning följer...... (ANA First Class)
IMG_20150211_111740.jpg
 

Attachments

  • DSC_0374.JPG
    DSC_0374.JPG
    {memory} MB · Visningar: 582
Last edited:

Alf

Medlem
Tack för kvällsläsningen, Simon. Trevlig läsning som vanligt. Lite tråkigt med en så kort nattflygning i F klass, för sent att äta en ordentlig måltid och för kort tid att sova på. Serveras det någon caviar på så korta turer?
 
Tack för kvällsläsningen, Simon. Trevlig läsning som vanligt. Lite tråkigt med en så kort nattflygning i F klass, för sent att äta en ordentlig måltid och för kort tid att sova på. Serveras det någon caviar på så korta turer?
Återigen tack!

Ingen Kaviar service alls på denna rutt! Fick inget NRT-BKK trotts flygtid på 7 timmar på utresan.
 
Toppen