Senaste nytt

Hur mycket är - "Oj! Vad du reser mycket"

M

Monkey_Class

Guest
Förra året så hade en kollega 80 resdagar fördelade på 12 longhaul och 3 short. En av damerna på ftg utbrast "- Oj! Så mycket - hur orkar du"
Jag vågade inte nämna hur året såg ut för mig :)

Vad tycker Ni? Reser man "mycket" om man har typ som ovan eller om man inrikespendlar med 120 dagar per år?
 

mha321

Medlem
Jag skulle säga att en sådan inrikespendlare flyger mycket, men inte reser mycket. För mig räknas det inte riktigt som att resa om man bara åker till samma ställe, oberoende av sträcka egentligen. Det handlar om att upptäcka något nytt.

Sedan är det många som inte håller med om det förstås :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Visst 80 resdagar är väl inte direkt lite. Men här på BC är det väl ingenting som sticker ut, beror väl på vem man frågar.
 

nota bene

Medlem
80 resdagar är nog 'mycket' för en person som inte reser i jobbet. Dock för en van affärsresenär är det inte någon skrämmande siffra alls.

Endast 15 t/r kan väl knappast kvalificera som 'mycket' dock... Ligger själv på 10-15 longhauls och ett 50-tal short...
 

ulagun

Medlem
Har "brytdatum" för mitt Eurobonus 1/9.
Idag d.v.s efter knappt 6 månader har jag i stort sett samtidigt nått 90 enkel resor med SAS samt 90.000 poäng.
Min omgivning, inte minst mina närmaste anser att jag är borta alldeles för mycket.
Kalla det resande eller flygande, spelar ingen roll.
 

Moco

Medlem
Det viktiga är väl hur man ser på det själv och hur man upplever sitt resande. För någon som sällan reser någonstans så behövs det kanske inte så mycket för att det ska verka mycket. Betänker man att gemene man reser 0-3 gånger om året (och de flesta reser aldrig i tjänsten) så behövs det kanske inte så mycket. Allt beror ju på vad man har för referensramar. Resemönster och livssituationer ser olika ut och om det handlar om inrikes, utrikes etc. tycker jag är irrelevant. Det blir ofta att äpplen jämförs med päron..
 

Kricka

Medlem
När man reser/flyger så upplever man en massa och tiden går snabbt
men den/de som är hemma upplever det som att man är borta mycket.
För många år sedan hade jag ett rekordår med 220 resdagar, vilket
jag upplevde som positivt men familjen hade väl inte riktigt samma
åsikt. Tror inte att jag idag skulle uppskatta så mycket resande..
 

Jacob

Medlem
Kan på sitt sätt tycka att antal hotellnätter är ett mer relevant mätverktyg än antal flighter eller antal dagar.

För bara någon vecka sedan fick jag frågan på kontoret om jag hade några resor inplanerade framöver. Mitt mycket spontana svar blev "inget särskilt". Några minuter senare kom vi in på SAS-invigningen i Köpenhamn som jag skulle åka på varav min kollega säger "men då ska du ju visst ut och resa".

Insåg själv att det där inte var någon resa för mig, det var en invigning/mässa, inte en resa. Jag jämställde det med att ta Pendeltåget till Älvsjömässan. Same same. En helt omärkvärdig över dagen-sak som bara råkade vara 60 mil bort istället för 1 mil bort.
 
Jag är visserligen väldigt ung fortfarande men när jag gick sista halvåret på gymnasiet bestämde jag mig för att bli SAS EuroBonus Guld vilket resulterade i 40 flygningar på tre månader. Jag gick halvdagar i skolan och det blev många frågetecken från mina klasskompisar och lärare när jag berättade på lektionerna på eftermiddagarna att jag varit en sväng i t.ex Malmö på morgonen. När jag skolkade hann jag med Stockholm-Kiruna-Stockholm-Ronneby-Stockholm-Skellefteå-Stockholm på en dag men det är inget jag uppmuntrar någon studerande att göra! :)

Min statistik varierar väldigt mycket när det gäller antalet hotellövernattningar och flygningar per år men får ofta höra av mina vänner "Var har du varit?, Du är galen!, Kollar du efter flygbiljetter?, Varför åker du till Barcelona över dagen?" Jag tolkar det som något positivt! :)
 
Toppen