Senaste nytt

Gäller Most Significant Carrier regel även för statusförmån?

Dr. Miles

Expert
Jag startar en ny tråd för att det diskuteras samma sak i olika trådar och det blir snurrigt när folk blandar ihop vad som ingår i biljetten och vad man får som statusförmån separat.

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/t...hare-operated-av-lufthansa-extra-väska.11191/
http://www.businessclass.se/forum/t...silver-på-united-inrikesflyg-i-economy.22595/
http://www.businessclass.se/forum/threads/har-man-någon-eurobonus-silverförmån-vid-codeshare.22928/

Alltså, vi diskuterar inte om Most Significant Carrier (MSC) under normal förutsättning, utan vad som händer med statusförmån i den här tråden.

När man flyger t ex Stockholm-(SK)-Chicago-(UA)-Houston t/r i Economy class, får man att checka in en kolli max 23 kg gratis för hela resan, tur och retur.

Enligt SAS webbsida, får man 1 kolli incheckat bagage extra gratis som SAS EuroBonus Silver på SAS, Wideroe och Estonian Airs flygningar.
SAS skrev:
Bagage
[*]Du får checka in ett (1) extra bagage utan kostnad på SAS, Wideroe och Estonian Air**.
[*]Den tillåtna vikten på bagaget beror på vilken sorts biljett du har bokat, läs mer.
[*]Du får ta med 10 kg extra incheckat bagage på flygningar med Aeroflot*.
Mer om bagage

* Gäller på flygningar med Aeroflot eller Scandinavian Airlines, mellan Moskva - Köpenhamn/Stockholm.
** Gäller på flygningar utförda av Estonian Air med SAS codeshare flygnummer, t.ex. SK8410

Det finns inte några tveksamheter om man får en extra kolli på Stockholm-(SK)-Chicago och Chicago-(SK)-Stockholm som SAS EuroBonus Silver eller ej, men frågan är för anslutningsflygen Chicago-(UA)-Houston och Houston-(UA)-Chicago.


Information om incheckat bagage på SAS:
SAS skrev:
Resa till/från USA
Vid resa till och från USA skiljer sig reglerna något.
  • Det första flygbolagets bagageregler gäller alltid på både ut- och hemresa, oavsett längden på vistelsetid eller flygstopp under vägen.
  • Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA.
  • Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag tror inte det...

Har precis bokat 3 platser med din underbara deal ARN-BKK via SIN och HKG. BA var väldigt tydliga med att förmånen att vi 3 som alla är BAEC Gold har totalt 4 väskor med oss gäller inte på Cathay mellan SIN-BKK och BKK-HKG..

På alla BA flighter står det så här:
Adults and children: 4 bags at 23kg (51lbs) per bag per passenger

På de två Cathay flighter står det så här:
Adults and children: 30kg (restrictions on the number of bags may apply)

Påmindes även detta av de två agenter jag talade med i Bremen...
 

fcx

Medlem
Påmindes även detta av de två agenter jag talade med i Bremen...

Då kommer den självklara motfrågan: Ska man lita på kundtjänst :)

I flera trådar har ju medlemmar som flugit med SAS från Europa och har anslutning i USA med UA blivit tvingade att betala vid återresan när de försökt använda statusförmånen. Däremot har SAS återbetalat avgiften efteråt! Varför skulle SAS göra det om man inte behöver?
 

gunry

Medlem
Nu kanske det är lite OT men i OW-fallet har man ju faktiskt rätt till extra bagage som OWE, förutom på BA. Lite märkligt, dock ej förvånande, att BA skriver som de gör.
 

Senator

Moderator
Då kommer den självklara motfrågan: Ska man lita på kundtjänst :)

I flera trådar har ju medlemmar som flugit med SAS från Europa och har anslutning i USA med UA blivit tvingade att betala vid återresan när de försökt använda statusförmånen. Däremot har SAS återbetalat avgiften efteråt! Varför skulle SAS göra det om man inte behöver?

Nu finns det trots allt andra flygbolag i världen utöver SAS :)

Frågan ställdes generiskt. Jag gav svar att det inte finns ett generiskt JA eller NEJ på frågan med ett exempel.

Gällande kundtjänst så har jag sällen problem överlags, kanske för mina förväntningar är låga från första sekund. Upplever minst problem med BA i Bremen, som i min erfarenhet är duktiga på att säga: "vet inte, men jag kollar upp" i stället för att ge ett villkorligt svar... Dock har jag en landsmaninna som löser allt, och det har hänt två gånger att jag har ringt igen och fått henne på luren vid 2:a eller 3:e försöket. Så kanske det är min tur i skickligheten att jag har så förvånansvärt lite problem med mitt resande överlags och får i 9 av 10 fall det jag behöver från kundtjänst: också hos SAS.
 
  • Gilla
Reactions: doc

nota bene

Medlem
Ja, det har du - dock
Nu kanske det är lite OT men i OW-fallet har man ju faktiskt rätt till extra bagage som OWE, förutom på BA. Lite märkligt, dock ej förvånande, att BA skriver som de gör.
inte samma generösa regler som om du flyger BA/AA-metall. Normalt ett extra kolli alternativt 15(?)kg, beroende på.
 
I fallet med väska vid resa till/från USA så skriver ju SAS att det är första marknadsförda flight som avgör för resan. För oss som flyger från Skandinavien så är det ju i de flesta fall SAS som har första leget, så då gäller det för hela resan, även returen. Åtminstone om man ska tro det som står där. Det svåra är nog att övertyga exempelvis Uniteds incheckningspersonal om det...
 

Dr. Miles

Expert
I fallet med väska vid resa till/från USA så skriver ju SAS att det är första marknadsförda flight som avgör för resan. För oss som flyger från Skandinavien så är det ju i de flesta fall SAS som har första leget, så då gäller det för hela resan, även returen. Åtminstone om man ska tro det som står där. Det svåra är nog att övertyga exempelvis Uniteds incheckningspersonal om det...
Jag tror att du blandar ihop med vad som ingår i biljetten. Frågan i den här tråden handlar om MSC regel gäller även för statusförmån eller inte.
 

Homer

Medlem
Jag startar en ny tråd för att det diskuteras samma sak i olika trådar och det blir snurrigt när folk blandar ihop vad som ingår i biljetten och vad man får som statusförmån separat.

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/t...hare-operated-av-lufthansa-extra-väska.11191/
http://www.businessclass.se/forum/t...silver-på-united-inrikesflyg-i-economy.22595/
http://www.businessclass.se/forum/threads/har-man-någon-eurobonus-silverförmån-vid-codeshare.22928/

Alltså, vi diskuterar inte om Most Significant Carrier (MSC) under normal förutsättning, utan vad som händer med statusförmån i den här tråden.

När man flyger t ex Stockholm-(SK)-Chicago-(UA)-Houston t/r i Economy class, får man att checka in en kolli max 23 kg gratis för hela resan, tur och retur.

Enligt SAS webbsida, får man 1 kolli incheckat bagage extra gratis som SAS EuroBonus Silver på SAS, Wideroe och Estonian Airs flygningar.


Det finns inte några tveksamheter om man får en extra kolli på Stockholm-(SK)-Chicago och Chicago-(SK)-Stockholm som SAS EuroBonus Silver eller ej, men frågan är för anslutningsflygen Chicago-(UA)-Houston och Houston-(UA)-Chicago.


Information om incheckat bagage på SAS:


Har du hittat något svar på den här frågan?

Jag funderar på vad som gäller om BA HBO ingår som ett segment på slutet
 
Toppen