Senaste nytt

Vätskekontroll vid transfer på Istanbul flygplats

EmmaLL

Ny medlem
Hej vana resenärer,

Vi ska strax ut och flyga sträckan Göteborg-Istanbul Istanbul-dubai. Då jag aldrig flugit via Istanbul tidigare har jag en fråga hur de gör med kontroll av vätskor där. Jag flyger nämligen med två små barn så i handbagaget finns en hel del välling, fruktpureer mm. När vi flugit via London vill de att man smakar på 50% av allt medans de gånger vi flugit via Frankrike eller Spanien har de inte alls samma strikta kontroll.

Finns det någon här med erfarenhet av denna fråga?
Undrar, Emma
 

Joakim

Medlem
Inte alltid man behöver passera ytterligare säkerhettskontroll i IST.
Har man boardingkort för vidare resa kan man ibland få gå direkt till avgångshallen.
Vet inte varför det är olika men känns som 50/50.
 

Kricka

Medlem
Jag har fått gå igenom Transfersecurity vid varje byte i Istanbul men det handlar
bara om ett fåtal gånger så det är ingen säker statistik.
 

Joakim

Medlem
Beror kanske på varifrån man kommer. Har alltid haft det när jag kommit från Asien.
Däremot inte alltid från Sverige (GOT) har inte heller så många passager så jag kanske bara har haft "tur".
 

Joakim

Medlem
Jag passerade IST igår och passade på att fråga angående detta i säkerhetskontrollen.
Han förstod inte riktigt frågan…
Barnmat var OK sa han, men när jag frågade ang att smaka på maten, verkade det som att han undrade om jag var riktigt klok…
Jag tror nog inte att det ska vara några problem med det, bara det att det inte alltid är kontroll säger väl en hel del.
 

EmmaLL

Ny medlem
Tack för era svar ! Uppskattar att du, Joakim, tog dig tid att fråga. Vi har nu varit på vår resa och jag kan konstatera att det var inget som helst problem med barnmatsfrågan.
 
Toppen