Senaste nytt

Krav på Internationellt Körkort när man hyr bil i USA

Jag startar en separat tråd för detta då jag bara hittar en massa frågor/svar inbakade i gamla hyrbilstrådar.

Behöver man internationellt körkort vid bilhyra i USA? Vad jag kan läsa så är det bara en rekommendation och inget krav. Vad säger ni som hyr bil ofta i USA?

Ser att man kan skaffa det hos följande:


//Dreamliner.
 

matte_ante

Medlem
Du behöver inget internationellt körkort för att hyra/köra bil i USA. Aldrig hört något klagomål från hyrbilsfirma eller polis som stoppat mig iaf.:)
 

AABack2ARN

Medlem
Har för mig att Florida införde eller var på väg att införa krav på internationellt körkort. Vet inte om de backade eller om det aldrig blev något. Nu har jag för mig att det generella kravet i USA är att körkortet skall vara skrivet med västerländska tecken.
 

PelleC

Ny medlem
Nej du behöver som sagt inget internationellt körkort. Däremot rekommenderas det då det inte finns några krav hos polisen att de ska förstå ett svenskt körkort. I ett sådant lägen kan det underlätta och ta betydligt kortare tid om man har ett internationellt körkort. Allt beror nog lite på var du tänker köra och under hur lång tid.

VI har kört en road trip varje sommar sedan 2010 om ca 500 mil kors och tvärs och aldrig blivit stoppade ännu.
 

AABack2ARN

Medlem
De två gånger jag haft kontakt med trafikpolisen i USA och tvingats visa körkortet har de inte haft något problem med att lista ut var det var inklusive att personnumret var det vitala...
 

Voyageur

Medlem
Vet inte om det är sant eller falskt men Motormännen råder en att skaffa ett sådant vid bilkörning i USA. Skaffade själv ett sådant, förresten det fulaste och enklaste plastpapperskortet man kan få för 350kr. Hyrbilsbolaget (avis) begärde aldrig något sådant. Det enda skulle väl vara om Highway patrol stoppar dig och det blir något tjafs pga ditt svenska körkort. Var därför jag skaffade det enbart, sett för mycket COPS för att vilja bli stoppad av Highway patrol med pistol uppdragen! Skulle dock förmodligen strunta i det nästa gång. Tipset är att maila den lokala polisen och se vad svaret blir.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

wheaa

Medlem
Jag har blivit uppläxad av en snut i Cali en gång för att jag inte hade int körkort men efter en uppläxning så fick jag köra vidare :)
 

PelleC

Ny medlem
Ja det fungerar nog oftast bra med det svenska körkortet. Det som kanske kan skapa en diskussion är våra körkortsklasser och huruvida du har rätt att köra det fordon du kör. Om jag t.ex. skulle råka på en tobakstuggande trafikpolis med högerhanden vilandes på hanen ute på landsbygden i Louisianas träskmarker så skulle jag i alla fall vilja ha ett internationellt körkort med mej.

Ett internationellt körkort är ju inte ett "körkort" utan ska ses som en godkänd och regelrätt översättning och förklaring av vår svenska modell.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

thh

Medlem
Biluthyrningsfirmor kan kräva det, men har aldrig gjort det för mig (och jag har aldrig haft det, heller). Polisen i USA kräver inte internationellt körkort.
 
Toppen