Senaste nytt

Djungeln av kreditkort, har jag tänkt rätt?

Hej alla,

Jag har läst på forumet ganska länge nu då jag hamnade här när jag googlade efter kreditkort för att samla poäng till resor. Efter en dag av maginfluensa så har jag i de senaste dagarna av återhämtning gått igenom mina bankåtagande och jag har Swedbank idag av den enkla anledningen att det var gratis när jag gick på gymnasiet. Många många år senare så är livet annorlunda så det är dags att ändra.

Men efter mycket läsande så har det blivit för mycket information. Så jag har snare blivit mer förvirrad än klokare.

Jag är ute efter en lösning som är prisvärd plus att jag samlar poäng som jag kan använda på resor. Jag reser väldigt sällan med SAS men desto mer inom StarAlliace.

Mitt ICA kreditkort säger att jag under 2014 gjorde av med 240tkr.
Så är Amex Eurobonus Premium mitt bästa val för att få en 2-4-1 voucer som fungerar på StarAlliance?
Eller är det vanliga Amex Gold som är bäst då jag inte reser med SAS så mycket(jag åker mest till Asien och då är det Thai Airways, Finnair eller Norwigian som är bäst).
Eller är det ett annat kort jag är borde ha?

Vad säger ni eliten?
 

agehall

Medlem
Som boende i Sverige har du två (realistiska val) - SAS eller BA. Hos SAS ska du ha AmEx (premium eller elite) och MasterCard. Hos BA har du ett visakort.

Givet det du skriver så är det rätt uppenbart att du ska ha SAS AmEx och komplettera med ett SAS MC. Du kan även kasta på ett SAS Diners, men det adderar inte så mycket värde nu när IKEA tar AmEx.
 

palmen

Moderator
Om du funderar på att byta bank kanske Skandiabanken är ett alternativ, du får en del Eurobonuspoäng för att använda dom som bank. Deras vanliga visakort ger 5p per 100 kronor. Deras kreditkort ger dock 10p per 100 kronor, dvs lika mycket som ett SAS MasterCard, dock får man signup på mastercard vilket gör det lite bättre.
Men som Agehall säger, Amex premium eller elite är att föredra om du kan komma upp i vouchern, och även har möjlighet att dra in 75k poäng till eurobonus (75k poäng räcker för en F till USA för en person med vouchern).
 

Jakob_

Medlem
Glöm inte Coops MedMera Mer Mastercard. Ger motsvarande 20 p per hundring (om man växlar 20 000 Coop-poäng till Eurobonus. Dessutom lika mycket poäng på alla räkningar man betalat via deras kostnadsfria samarbete med betalo.se. Dock så har de hintat om ändringar i växelkursen mellan Coop och SAS. I alla händelser så är det en bra idé att signa Amex tillsammans med någon form av Mastercard för att maximera.
 

agehall

Medlem
Jag skulle vänta med Coops kort tills vi vet vad som händer efter den stundande förändringen. Finns ju en risk att det blir helt meningslöst.
 

Matsson

Medlem
Coops historik i att beräkna effekter av diverse åtgärder har ju inte varit helt optimal. Vänta såklart med deras kort eftersom det med 99 procents säkerhet kommer att försämras.
 
Om du funderar på att byta bank kanske Skandiabanken är ett alternativ, du får en del Eurobonuspoäng för att använda dom som bank. Deras vanliga visakort ger 5p per 100 kronor. Deras kreditkort ger dock 10p per 100 kronor, dvs lika mycket som ett SAS MasterCard, dock får man signup på mastercard vilket gör det lite bättre.
Men som Agehall säger, Amex premium eller elite är att föredra om du kan komma upp i vouchern, och även har möjlighet att dra in 75k poäng till eurobonus (75k poäng räcker för en F till USA för en person med vouchern).

Skandiabanken ska jag kolla in. Jag har inte så många bankåtagande så jag är ingen storkund men jag ska kolla vad de kan erbjuda mig. Ser de har ett starterbjudande nu på 3000 poäng.
Dock har jag inte hört så mycket om dem som bank så jag behöver undersöka det lite först bland vänner och kollegor.


Coop är inte ett svar för mig då jag uteslutande handlar på ICA.

Tack för alla svar. Härligt att se ett hjälpsamt forum då dessa tyvärr blir färre ovh färre på nätet. Standardsvaret numera på forum brukar vara "använd google".
 
Du behöver inte handla på Coop för att använda deras kort :D Jag handlar 99% på ICA (där betalar jag med Amex), Coop-kortet används på alla ställen som inte tar Amex.

Dessutom går det ju faktiskt att betala räkningar till 0% kostnad med Coop-kortet (även om de inte funkar med alla räkningar), så även med försämring av EB-ration så kan det ju vara värt att fortsätta köra med Coop för just Betalo.
 

DrKlas

Medlem
Till vilka bonusprogram inom Star Alliance och Oneworld samlar du poäng när du flyger med Thai och Finnair? Och hur mycket blir det under ett år? För precis som @palmen skriver är ju en Amex 2-4-1 inte så mycket värd om du inte har poängen för att kunna använda den på ett bra sätt.

Om vi tar dina 240 tkr per år och antar att istället för att använda ICA-kortet handlar du för 150 tkr med ditt Sas Amex Premium och 90 tkr med ditt Sas Mastercard. Då samlar du ihop 150000*15/100+90000*10/100=31500 poäng under ett år och får dessutom en 2-4-1 voucher. Årsavgiften för korten om du inte är EBG eller högre blir 1000 kr för Amex och 395 kr för Mastercard, dvs totalt 1395 kr. Dessutom får du lägga till alternativkostnaden att du inte får 1% kontant återbäring med exempelvis ett gratiskort från OKQ8 eller Shell. Det blir då ytterligare 2400 kr. Totalt kostar alltså dina 31500 poäng och din voucher 3795 kr. Är det värt det för dig? Vilken bonusresa tänker du boka?

För att komplicera det hela ytterligare så ändrar första årets reducerade årsavgifter och välkomstbonusar kalkylen. Halva priset på Amex och gratis Mastercard och 10000 plus 6000 välkomstpoäng ger dig 47500 poäng och en voucher för 2900 kr. Där har du nästan en businessclassresa till Usa för en person. Riktigt bra om du vill och kan åka på en sån.
 
@DrKlas Där kom den komplicerade uträkningen jag var orolig för som gör mig extra förvirrad.
Först en fråga. Jag har sett att många här på forumet alltid skriver att de använder Amex upp till 150tkr och sen börjar använda Mastercard, varför? Är det någon anledning att inte fortsätta använda Amex eller är det bara en schablon beräkning att Amex täckningsgrad inte är 100% och därför blir det alltid en stor del på MC kortet?

Nästa tanke. Återbäring från ICA kommer jag fortfarande att få på deras gratiskort på det jag handlar i ICA butikerna. Förvisso en mycket mindre återbäring men det blir åtminstone 40-50tkr som jag spenderar på ICA på 1 år vilket motsvarar nästan ett MC kort.

Sista frågan. Skulle du kunna ge mig ett mer ingående svar där du skriver
"... är ju en Amex 2-4-1 inte så mycket värd om du inte har poängen för att kunna använda den på ett bra sätt...
Då jag inte riktigt förstår vad du menar.
 
Toppen