Senaste nytt

Chicago-Stockholm-Göteborg SAS/Norwegian

Filip

Medlem
Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fråga?

Familjen åker GOT-ORD (i c) via ARNSK (945/SK946) i sommar. På vägen hem landar planet på ARN kl 07:50 och SAS-flighten till GOT går kl 08:10. Vi är därmed bokade på nästa flight som inte går från kl 14:50! Jag ser att Norwegian har en avgång kl 08:40. Det kostar oss bara 800 för fyra att chansa och boka med Norwegian vilket vi lär göra.

Nu till frågan:
Hur hanterar vi bagaget från ORD?

Alt.1 Checka in med ordinarie biljettbokning till GOT. Går det/Är det OK trots att vi åker ett tidigare flyg. Hur hämtar jag ut det sedan?

Alt.2 Checka in till ARN med SAS och be dom koppla med Norwegian-flighten. Går det/Är det OK med bara 50 min mellanrum?

Alt3?

Stort tack för hjälpen! :)
 
Last edited:
Har du en genomgående biljett med SAS och som avslutas i Göteborg? Du hade alltså tänkt strunta i sista benet? Då är nog rådet att skippa incheckat bagage. Det kommer säkert någon med mer koll och bifaller eller dementerar.
 
Hverken alternativ 1 eller alternativ 2 er en mulighed.

1) Hvis du ikke boarder kommer bliver din bagage aflastet. Dvs. den bliver i Stockholm

2) SAS og Norwegian har ikke en interline-aftale og selvom de havde er de ikke forpligtede til at Interline din bagage.

I skal hente bagagen ud og checke den ind hos Norwegian i Stockholm, hvilket I ikke har tid til...
 

Filip

Medlem
@fredrik996
Ja det är helt klart ett alternativ. Prismässigt så är det inte mycket som skiljer icke-alternativet med Norwegian. Tack!

(Vilket jag inte skrev är att jag har med två mindre barn vilket kan göra en tågresa lite tung även efter en Atlantflygning i nya business. Inte minst med SJs gamla x2000-tåg :D. Men det skall övervägas med frugan.)
 
@Golfkillen
Det stämmer. Vad menar du med att skippa incheckat bagage?
Flygbolag är ju inte så pigga på att man inte nyttjar det man har köpt. Det kan hända att du lyckas få ut ditt bagage på ARN men mig veterligen så är det inte alls säkert, din destination är ju Göteborg. När man har tankar på att skippa sista benet så är det alltid bra att inte checka in bagage för att slippa det strulet.
 

crown

Medlem
Är det inte fortfarande så att eftersom man kommer från USA/utlandet och skall resa vidare inom Sverige så måste man hämta bagaget och ta det genom tullen på Arlanda och checka in det på nytt? Så har det varit innan iaf även när man rest vidare med SAS. Men det kanske har ändrats på senare tid?

Om inte så öppnar det upp alternativ 1 (känns dock väldigt tight) samt ev. tåg-alternativ i så fall.
 

Filip

Medlem
Är det inte fortfarande så att eftersom man kommer från USA/utlandet och skall resa vidare inom Sverige så måste man hämta bagaget och ta det genom tullen på Arlanda och checka in det på nytt? Så har det varit innan iaf även när man rest vidare med SAS. Men det kanske har ändrats på senare tid?

Om inte så öppnar det upp alternativ 1 (känns dock väldigt tight) samt ev. tåg-alternativ i så fall.

Ja så är det naturligtvis. Jag har så gott som alltid åkt via CPH. Tack!
 
Toppen