Senaste nytt

De två världarna av BA Customer Service

erhel

Medlem
Det är alltid intressant att jämföra bemötande man får i olika kundtjänstkanaler. Jag har precis bokat min första resa i First till JFK och gjorde detta genom att ta ut poäng och använda en companion voucher. Eftersom jag åker hem i CW var jag tvungen att ringa kuntjänsten över telefon för att boka, och det var inte det lättaste.

Ringde först till allmänna bokningen (my bad, hade det inlagt i telefonen av någon anledning) och där gav killen mig telefonnumret till Executive Club. Ringer dit och efter telefonkö nummer två kommer jag fram... till samma kille som nu hjälper mig. Eller hjälper och hjälper, trots att jag så klart redan kollat tillgänglighet och skrivit upp alla flight nr säger han tvärt att det inte finns någon tillgänglighet mellan JFK och LHR för hemresan. När jag då påpekar att hemresan ska gå från EWR svarar han att det inte går att flyga hem från en annan flygplats. :confused:

Provar att ringa en gång till och kommer då fram till en kvinna som gör precis det hon ska, men försöker så klart lägga på serviceavgiften på min bokning. Efter att ha påpekat att den borde tas bort eftersom bokningen inte går att göra på ba.com försvinner hon i tre minuter och konsulterar sin chef, sen löser det sig. Hon gjorde det hon skulle, inte speciellt effektivt och inte med något direkt hjärta men det är helt acceptabelt.

Efter bokningen är klar twittrar jag lite med BA och det är en helt annan ton. Trevligt och hjälpsamt och så bra som kundtjänsten borde vara.

Kontentan är alltså att telefonkundtjänsten helt klart är hit and miss, medan twitter sköter sig exceptionellt. Nu väntar jag bara på att det ska gå att boka via twitter (i min drömvärld i alla fall), och så klart på att även jag ska få prova First och Concorde Room!
 

erhel

Medlem
Jo det svenska numret, och jag vet att de sitter i Bremen. Men det är ändå märkligt att den första agenten hade så pass dålig kännedom om sitt eget bolag. Jag är inte BA Gold.
 

Senator

Moderator
Jag tror detta är delvis kulturellt då engelsmän är något bättre på service :cool:

Jag frågade då jag fick kontakt med BA EC GOLD numret i UK då jag fastnade i kaoset i Glasgow i december. Så jag ringer dit numera.
 

Homer

Medlem
Jag har flera gånger pratat med en mkt hjälpsam dam som pratar finlandsvenska (låter som mumintrollet)
och det har aldrig något problem :)

Ringer man till SAS och det är någon som heter Lennart som svarar är det bara att lägga.
Det kan naturligtvis finnas flera som heter så men jag tar inga risker. :cool:
 
Last edited:

Moco

Medlem
Ringer man till SAS och det är någon som heter Lennart som svarar är det bara att lägga.
Det kan naturligtvis finnas flera som heter så men jag tar inga risker. :cool:

Det är lite av ett kärnproblem hos många företag, men ägarskap och problemlösning är i dagsläget inte ett av SAS starka kort.

Lite off topic, men varierande service ser man hos många företag.
Häromveckan bevittnade jag med förskräckelse en SAS anställd i OSL som skällde ut en fellow business class passagerare för att denne talade i telefon vid ombordstigning. Det var synnerligen opassande och långt ifrån ett korrekt uppförande från företagets representant. Jag hoppas att han inte accepterade hennes uppträdande och klagade i efterhand.
 

Concorde

Founding Member
Det är alltid intressant att jämföra bemötande man får i olika kundtjänstkanaler. Jag har precis bokat min första resa i First till JFK och gjorde detta genom att ta ut poäng och använda en companion voucher. Eftersom jag åker hem i CW var jag tvungen att ringa kuntjänsten över telefon för att boka, och det var inte det lättaste.

Ringde först till allmänna bokningen (my bad, hade det inlagt i telefonen av någon anledning) och där gav killen mig telefonnumret till Executive Club. Ringer dit och efter telefonkö nummer två kommer jag fram... till samma kille som nu hjälper mig. Eller hjälper och hjälper, trots att jag så klart redan kollat tillgänglighet och skrivit upp alla flight nr säger han tvärt att det inte finns någon tillgänglighet mellan JFK och LHR för hemresan. När jag då påpekar att hemresan ska gå från EWR svarar han att det inte går att flyga hem från en annan flygplats. :confused:

Provar att ringa en gång till och kommer då fram till en kvinna som gör precis det hon ska, men försöker så klart lägga på serviceavgiften på min bokning. Efter att ha påpekat att den borde tas bort eftersom bokningen inte går att göra på ba.com försvinner hon i tre minuter och konsulterar sin chef, sen löser det sig. Hon gjorde det hon skulle, inte speciellt effektivt och inte med något direkt hjärta men det är helt acceptabelt.

Efter bokningen är klar twittrar jag lite med BA och det är en helt annan ton. Trevligt och hjälpsamt och så bra som kundtjänsten borde vara.

Kontentan är alltså att telefonkundtjänsten helt klart är hit and miss, medan twitter sköter sig exceptionellt. Nu väntar jag bara på att det ska gå att boka via twitter (i min drömvärld i alla fall), och så klart på att även jag ska få prova First och Concorde Room!

Har själv liknande upplevelser. Vissa kan inte/vill inte hjälpa till eller lösa problem. Andra fixar rubbet. Du gjorde helt rätt. Får man inte önskat resultat, ring igen.

FYI: Har du en F sektor i din bokning får du tillgång till You First. Dom hjälper dig med allt samt är oerhört duktiga och har makt att göra säker.
Ring dom och boka din Cabana samt Spa behandling.
 

erhel

Medlem
Concorde: Hur tidigt innan kan man boka Cabana och Spa? Min bättre hälft utbrast direkt "får man bara 15 minuters behandling", och det är efter att hon blir bjuden till NYC i F, vad ska man göra... :)
 
Toppen