Senaste nytt

Slut på Champagne ombord i First Class

Har champagnen tagit slut i första klass under din flygning?


  • Total voters
    33
Vet inte om det är ett vanligt fenomen eller om det hänt någon annan, med en kort ursäkt först att de låter som ett i-landsproblem? Kanske inte målet med en flygning att dricka så mycket champagne man kan men på vissa av flygningarna var de nästan lite tråkigt att de faktiskt tog slut...

Jag gjorde nyligen en resa med totalt 4 flygningar i F kabinen ombord på Lufthansa (1), Thai (2) och ANA (1).

Av dessa flygningar tog första klass champagnen slut på 3 av 4 flygningar. Ombord på Lufthansa var jag inte så intresserad av att dricka champagnen utan njöt mer av vinerna så där vet jag inte hur mycket champagne dom hade lastat. Men på min efterföljande flygning med Thai tog Dom Perignon slut efter 2 timmars flygande av totalt 7 timmar, vi öppnade sista flaskan på returflighten precis innan landning i Tokyo från Bangkok på vägen hem.

Men till min chock när jag kommer ombord på ANA och pursern säger att dom enbart har 4 flaskor Krug och 2 flaskor Charles Heidsieck Millénaires vintage 1996 som skulle räcka Tokyo - Paris - Tokyo. Dom gjorde med andra ingen lastning av denna champagne i Paris och då är att tänka på är flygningen från Tokyo till Paris på straxt över 12 timmar flygtid enkel väg och om det är full beläggning är de totalt 16 passagerare som skall dela på 6 flaskor. Får verkligen inte ihop den matematiken..


Några andra som har erfarenheter?
 

LarsCph

Medlem
Jeg har ingen erfaring - desværre endnu til gode at rejse på first. Men det er da helt uacceptabelt at man ikke sørger for at medbringe tilstrækkeligt med drikkevarer - inklusive Champagne! Jeg ville blive svært skuffet. Egentlig syntes jeg det var rigelig slemt på Air France Economy Premium fra Paris til Mauritius sidste år at de løb tør.

Men på første klasse ville jeg bare forvente at "alt" var i orden og da slet ikke at der ikke var lastet tilstrækkeligt med Champagne!
 
Har tack och lov aldrig varit med om det personligen, men nog händer det ibland.

Från Er mest skrämmande upplevelse/värsta incident | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Jag, David och MarcusC flög Asiana First FRA-ICN i höstas och när vi varit i luften i cirka 3 timmar kom flygvärdinnan fram och berättade att vi druckit upp all Champagne i First Class baren, endast billigare Business Class Champagne fanns att tillgå.

Glömmer inte det ögonblicket.
 
Har tack och lov aldrig varit med om det personligen, men nog händer det ibland.

Från Er mest skrämmande upplevelse/värsta incident | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Jo minns den också.

Jag gillade dock verkligen hur stor skillnad de var mellan Thai när de gällde Champagne F mot C kabinen. Dom Pérignon sen kom dom in med Palmers & Co Brut..... o_O Ombord på ANA var de faktiskt helt lugnt och dricka Charles Heidsieck Brut champagne istället.

Men det är lite skrämmande ändå med tanke på vad en biljett med ANA kostar i första klass och så lastar dom så lite champagne. Å andra sidan kanske dom inte förväntar sig att en stor svensk viking skall komma och dricka dom ur huset efter 1/4 av flygningen.:D
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Stefan62

Medlem
Lite OT - men på en resa LHR-EWR med BA tog det vita vinet slut ganska snabbt i economy, men jag hänvisades till ett C-galley för att hämta och där fanns det tillräckligt.

På retur-resan BOS-LHR i C med BA råkade jag ut för att man med två timmar kvar av flighten inte gärna öppnade en flaska vitt vin när jag frågade efter ett glas, men det ändrades snabbt och jag fick mitt vin i alla fall :)!
 

Bonden

Medlem
Fick vänta 2 timmar! på en glas champagne i Air France F från SFO.
(Ingen Champagne innan planet var i luften, vilket tar lååång tid med ett a380)
 

wheaa

Medlem
Vet inte om det är ett vanligt fenomen eller om det hänt någon annan, med en kort ursäkt först att de låter som ett i-landsproblem? Kanske inte målet med en flygning att dricka så mycket champagne man kan men på vissa av flygningarna var de nästan lite tråkigt att de faktiskt tog slut...

Jag gjorde nyligen en resa med totalt 4 flygningar i F kabinen ombord på Lufthansa (1), Thai (2) och ANA (1).

Av dessa flygningar tog första klass champagnen slut på 3 av 4 flygningar. Ombord på Lufthansa var jag inte så intresserad av att dricka champagnen utan njöt mer av vinerna så där vet jag inte hur mycket champagne dom hade lastat. Men på min efterföljande flygning med Thai tog Dom Perignon slut efter 2 timmars flygande av totalt 7 timmar, vi öppnade sista flaskan på returflighten precis innan landning i Tokyo från Bangkok på vägen hem.

Men till min chock när jag kommer ombord på ANA och pursern säger att dom enbart har 4 flaskor Krug och 2 flaskor Charles Heidsieck Millénaires vintage 1996 som skulle räcka Tokyo - Paris - Tokyo. Dom gjorde med andra ingen lastning av denna champagne i Paris och då är att tänka på är flygningen från Tokyo till Paris på straxt över 12 timmar flygtid enkel väg och om det är full beläggning är de totalt 16 passagerare som skall dela på 6 flaskor. Får verkligen inte ihop den matematiken..


Några andra som har erfarenheter?
alla kanske inte är alkisar o dricker 2-3 flaskor var ? :)
 
Toppen