Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

Nemo

Medlem
 

Attachments

  • report_atypical_employment_in_aviation_15_0212_f.pdf
    {memory} MB · Visningar: 535
A

Aurora

Guest
Star Alliance-partner går åt fel hold :(

16392619280_00d02d48c3_o.png
 

mjulven

Medlem
Det finns flera saker man kan göra för att stödja personalen ombord. Det första är givetvis att undvika alla nyare flygbolag som startats som LCC där anställningsförhållandena står i proportion till priset. Låg kostnad på din economy biljett är nästan alltid likställt med att personalen ombord har sämre arbetsvillkor. Ryanair, Norwegian etc är således bolag som jag inte gärna åker med. Det skall dock sägas att jag tidigare har gjort det, men jag anser inte att min besparing på några hundralappar är värt den lägre service man får av personal som ändå inte har så bra arbetsvillkor. Har du bra arbetsvillkor ökar också chansen för att personalen trivs på jobbet och då ger det där lilla extra till oss som passagerare.

Sen har jag själv även som princip att vägra att flyga med bolag som ägs av diktaturer. Jag vill inte på något som helst vis vara ett stöd för att sprida hur bra Qatar, Kina eller UAE är och jag vill inte sponsra dom med en endaste krona och legitimera deras styre. Anställningsvillkoren är i vissa fall åtminstone urusla, vilket bland annat visas då och i reportage från tidningar, se exempelvis om Qatar Airways här ovan.

Dessa begränsningar i flygbolag (och således även vilka länder jag besöker) gör att mina resor blir lite mer svårplanerade men är ett ställningstagande som jag valt att göra.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Debatten är välkommen, fast jag inte tror det kommer hända något. Den stora massan kollar billigaste pris när dom ska åka, så vad spelar det för roll? Jag är mest rädd att det i framtiden kommer ske olyckor där man solklart kan peka på att det beror på underbetald personal/dåliga anställningsvillkor, sovtider etc likt det i Buffalo 2009 http://www.nytimes.com/2009/05/14/nyregion/14pilot.html?_r=0

När jag flyger vill jag att personalen mår bra, har fått ordentligt med sömn och slipper oroa sig om dom kan betala räkningarna nästa månad. Så jag har aldrig och kommer aldrig någonsin flyga Norwegian, Ryanair och liknande bolag.

I flyget verkar det vara ok att betala för att få jobba, det kanske introduceras på fler områden..
 
Last edited by a moderator:

adamG

Medlem
Tycker man kan likna det hela vid diskussionerna som sker när det uppdagas hur kassa förhållanden arbetarna har på till exempel HMs fabriker. Liknelserna kanske haltar lite, men det är ändock samma andas barn.

Naivt blir folk chockade över att det någonstans i ledet är någon som har riktigt dåliga arbetsförhållanden i produktionsledet när det kan köpas ett linne/tshirt/whatever för 49kr. Samma personer springer kanske gladeligen och köper en varumärkesförfalskning med en liten krokodil eller polospelare på sig när det vankas semester i diverse länder. Vilket kap, den kostade ju bara 15kr! Att det sedan sitter barn och vuxna under slavliknande förhållanden och arbetar 16-18 timmar per dygn, det tänker man inte på.

Det är samma sak med flygindustrin. Om något är billigare så är det någon i ledet som har det sämre än motsvarande i annat bolag som ligger på "branschpriser". Men vi kom ju över atlanten för 1999kr per biljett, vilket kap!

Så länge folk köper dom billiga biljetterna kommer det ju definitivt finnas en marknad för mer eller mindre ljusskygga anställningsvillkor och personal blir så illa tvungna att arbeta under villkoren.

/bitter.... :)
 

Moco

Medlem
I flyget verkar det vara ok att betala för att få jobba, det kanske introduceras på fler områden..

Det är sedan länge praxis i flera yrken/områden. Obetalda internships etc. (där du i praktiken indirekt betalar strora summor) för att få möjligheten att få erfarenhet, få in en fot i firman/branschen etc. och i slutändan möjligen ett jobb. Sker även utbrett i statliga organisationer i Sverige och vanligare än man gärna vill tro.

I Europa, och i synnehet i England, pratat man ofta om problematiken i hur många obetalda år man arbetat innan man lyckats få en anställning. Detta rör alltifrån journalister till jurister, ekonomer osv.

Blir fel att säga att pilotyrket eller anställda inom flyget skulle ha sämre villkor än andra på arbetsmarknaden. Ambitionen torde vara att alla hade det bra, men det är och förblir en utopi - av flertalet anledningar.
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Tycker man kan likna det hela vid diskussionerna som sker när det uppdagas hur kassa förhållanden arbetarna har på till exempel HMs fabriker. Liknelserna kanske haltar lite, men det är ändock samma andas barn.

Naivt blir folk chockade över att det någonstans i ledet är någon som har riktigt dåliga arbetsförhållanden i produktionsledet när det kan köpas ett linne/tshirt/whatever för 49kr. Samma personer springer kanske gladeligen och köper en varumärkesförfalskning med en liten krokodil eller polospelare på sig när det vankas semester i diverse länder. Vilket kap, den kostade ju bara 15kr! Att det sedan sitter barn och vuxna under slavliknande förhållanden och arbetar 16-18 timmar per dygn, det tänker man inte på.

Det är samma sak med flygindustrin. Om något är billigare så är det någon i ledet som har det sämre än motsvarande i annat bolag som ligger på "branschpriser". Men vi kom ju över atlanten för 1999kr per biljett, vilket kap!

Så länge folk köper dom billiga biljetterna kommer det ju definitivt finnas en marknad för mer eller mindre ljusskygga anställningsvillkor och personal blir så illa tvungna att arbeta under villkoren.

/bitter.... :)

Jag (och förmodligen många fler) tycker nog det är betydligt svårare att bedöma priset för en flygbiljett än priset för en t-shirt. Kläder, elektronik, verktyg och liknande är lättare att värdera och där är kopplingen mellan alltför lågt pris till dåliga arbetsförhållanden (sämre miljöarbete etc. inte att förglömma) lättare att se. Men när det gäller flygindustrin är inte den kopplingen lika klar. Spontant (utan att vara påläst) härleder jag de billigare priserna till att LCC:s har annan organisationsstruktur, försäljningskanaler, billigare flygplansflotta, billigare slottar, avsaknad av lounger etc etc, snarare än anställningsvillkoren. Av denna anledning tror jag många bokar en LCC med gott samvete och till och med kanske känner att dom har satt de traditionella flygbolagen på plats.
 

adamG

Medlem

Jag kan helt hålla med dig om att det inte är helt enkelt och kopplingen inte är helt solklar. Jag kanske till och med drog på förstora växlar i och med att jag inte har en aning om hur stor del av ett flygbolags utgifter som utgörs av personalkostnader för flightcrew. Oavsett vad så finns det antagligen procent att spara genom att just ha finurliga anställningsavtal.

När jag verkligen sätter mig ner och tänker igenom allt som sker från det att man stiger in på flygplatsen tills det att man landar och lämnar flygplatsen (och under förutsättningen att allt kostar pengar och all personal man träffar skall ha en lön i slutet av månaden) blir jag ännu mer övertygad om att det verkligen måste skäras i samtliga kostnader för att öht ge ett plus minus noll resultat när man kan kränga iväg såpas billiga biljetter som en del företag gör.
 

Matsson

Medlem
Dessutom är LCC föregångare på att öka intäkter via kringtjänster. En kollega åkte till Teneriffa med Norwegian och njöt av det låga biljettpriset. När sedan 6 pers ätit druckit och shoppat loss via en finurlig skärm med kortdragare i stolen var ju halva reskassan redan i flygbolagets resultaträkning:)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det är sedan länge praxis i flera yrken/områden. Obetalda internships etc. (där du i praktiken indirekt betalar strora summor) för att få möjligheten att få erfarenhet, få in en fot i firman/branschen etc. och i slutändan möjligen ett jobb. Sker även utbrett i statliga organisationer i Sverige och vanligare än man gärna vill tro.

I Europa, och i synnehet i England, pratat man ofta om problematiken i hur många obetalda år man arbetat innan man lyckats få en anställning. Detta rör alltifrån journalister till jurister, ekonomer osv.

Blir fel att säga att pilotyrket eller anställda inom flyget skulle ha sämre villkor än andra på arbetsmarknaden. Ambitionen torde vara att alla hade det bra, men det är och förblir en utopi - av flertalet anledningar.

Nu beror det väl lite på med vilka och vad man jämför med också, du verkar ta ivy league yrken/områden och jämföra det med pilot. Nu var min tanke mer vanliga skitjobb om jag får säga så ;)
 
Toppen