Senaste nytt

Felaktig star rating hotels.com

trekker

Medlem
Nagon har som bokar pa hotels.com ibland? Jag gor det till och fran och oftast brukar det fungera ganska bra. Nu till mitt problem, jag bokade (och befinner mig just nu pa "hotellet") ett 5* hotell, en resort i England. Problemet ar att det inte ar ett hotell, det ar ett 5* Self Catering komplex.

Utan att ga in pa det mer, har man nagon comeback fran hotels.com? Jag skulle ju atminstonde vilja dra det sa pass langt att de blev av med sin 5* rating pa siten da det ar missledande och helt enkelt inkorrekt.
 

O99

Medlem
Du kan antagligen inte göra mer än att skriva en negativ recension (ett hett tips till nästa gång är att noga läsa recensionerna innan du bokar något så man vet vad man ger sig in på). Storbritannien har vad jag vet inte anslutit sig till det där samarbetet som reglerar stjärn-ratingen hos hotell i Europa så de kan nog helt enligt de regler som finns kalla sig för ett 5-strjärnigt hotell. Det är inte säkert att hotels.com kan göra något åt saken.
 

trekker

Medlem
@agehall likställer Hotels.com med resebyråer, som därav bör undvikas till största möjliga mån.
Jag kommer defenitivt undvika hotels.com i framtiden, speciellt nar jag bokar inom UK da de inte er riktiga VAT kvitton sa man inte kan fa tillbaks momsen som UK-foretagare.

Dock ar jag valdigt konfunderad over hur man kan fa satta sig som 5* hotell utan att vara det. Det ar en skylt framfor entren som sager 5* Self Catering.
 

Jonas C

Medlem
Dock ar jag valdigt konfunderad over hur man kan fa satta sig som 5* hotell utan att vara det. Det ar en skylt framfor entren som sager 5* Self Catering.
Du bör väl i första hand kunna ta upp klagomålet med Hotels.com, och ifall de inte hjälper så bör man nog vända sig till en relevant myndighet. Det låter ju som vilseledande marknadsföring om man utger sig för att vara ett hotell, som i själva verket är ett självhushåll.
 

O99

Medlem
@agehall likställer Hotels.com med resebyråer, som därav bör undvikas till största möjliga mån.

Varför? När jag kollar upp de hotell jag vill bo på så är de minst 8 gånger av 10 väsentligt mycket billigare på sidor som hotels.com jämfört med att boka direkt med hotellet. På just hotels.com får man dessutom en bonusnatt efter var 10e natt man bokat med dem. Bra kundtjänst på telefon och mejl har de också enligt min erfarenhet.

Ägnar man 2-3 minuter på tripadvisor så undviker man sådana problem TS beskriver (någon man bör göra oavsett hur man bokar egentligen).
 

Jonas C

Medlem
Varför? När jag kollar upp de hotell jag vill bo på så är de minst 8 gånger av 10 väsentligt mycket billigare på sidor som hotels.com jämfört med att boka direkt med hotellet. På just hotels.com får man dessutom en bonusnatt efter var 10e natt man bokat med dem.
Hotellkedjorna har ju väldigt förmånliga best rate guarantees, exempelvis hos Radisson där de matchar det billigast priset hos tredjepartssidan + ger ytterligare 25% rabatt på totalpriset. Bokar man ett icke-kedjehotell så kan det nog löna sig att använda Hotels eller Booking.com
 

Dr. Miles

Expert
Hotellkedjorna har ju väldigt förmånliga best rate guarantees, exempelvis hos Radisson där de matchar det billigast priset hos tredjepartssidan + ger ytterligare 25% rabatt på totalpriset. Bokar man ett icke-kedjehotell så kan det nog löna sig att använda Hotels eller Booking.com
Och hotellkedjorna fuskar med sina Best Rate Guarantee (BRG) också.
  • Club Carlson: två av tre försök fuskade de
  • Holiday Inn: två av två försök fuskade de

Samtliga gånger hade jag bättre/förmånligare deal än hotellkedjornas webbsidor men de sa att villkoren var inte samma (de hade sämre) därför gällde inte BRG.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kommer defenitivt undvika hotels.com i framtiden, speciellt nar jag bokar inom UK da de inte er riktiga VAT kvitton sa man inte kan fa tillbaks momsen som UK-foretagare.

Det kan bero på att websiten enbart tillhandahåller sina tjänster för privatpersoner, enligt de allmänna villkoren. Och ytterst få privatpersoner har behov av momskvitton:

Webbplatsen är avsedd endast för privat och icke-kommersiellt bruk. Innehållet och informationen på Webbplatsen (inklusive men inte begränsat till priser och tillgänglighet) samt den infrastruktur som används för att tillhandahålla innehållet och informationen tillhör Hotels.com eller dess leverantörer. Det är således en förutsättning för användningen av Webbplatsen att du samtycker till att inte använda, vare sig direkt eller indirekt, Webbplatsen eller dess innehåll och information för något kommersiellt eller icke-personligt syfte.
 
Angående momsen så finns regler för detta vid internationella hotelltransaktioner. Hotelser.com tar aldrig ut moms på hotellnätter.

Hotels.com – erbjudanden och rabatter på hotellbokningar från lyxhotell till budgetboende

Detta tål att tänkas på när man bokar via dem i Sverige som företagare. I många fall är då hotellens BRG taxor mer fördelaktiga om man jämför priserna med moms avdragen.

Min uppfattning är att i de flesta fall tar hotelser.com ut samma pris utan moms som hotellen själva gör med moms och därigenom får en bra avans motsvarande momsvärdet.

Detta står dock mycket tydligt när man skriver ut kvitton från hotels.com
 
Toppen