Senaste nytt

Norge vill sälja sin andel i SAS

Fredrik

Medlem
Vad jag vet vill även Danmark göra det och Sverige vill det. Jag tror inte vi ska se det som att något konkret bud kommit än utan mer som ett sätt att förbereda. Jag skulle också säga att jag tror det är helt osannolikt att bara någon av regeringarna säljer med tanke på vilken politisk soppa mycket av SAS är. Antingen säljer alla(till en utländsk ägare) eller ingen.
 

JacobGBG

Medlem
Antar att Norge måste sälja SAS för att ha råd med sina nya plan. De amerikanska F35 stridflygen som de ännu inte fått en slutgiltig prislapp på. ;-)

Lite mer allvarligt så tror jag däremot att svårigheten är inte att besluta om att sälja, det är att hitta en köpare.
 

agehall

Medlem
Inte för att jag tror att detta är det som tippar vågskålen, men hur länge till tror vi egentligen att SAS kommer att finnas kvar? Jag skulle inte bli förvånad om det slukas av LH eller något annat storbolag snart. Ju mer desperata de tre ägarna blir att sälja, dessto bättre lär ju affären bli för en eventuell köpare.
 
Inte för att jag tror att detta är det som tippar vågskålen, men hur länge till tror vi egentligen att SAS kommer att finnas kvar? Jag skulle inte bli förvånad om det slukas av LH eller något annat storbolag snart. Ju mer desperata de tre ägarna blir att sälja, dessto bättre lär ju affären bli för en eventuell köpare.

Säg inte så nu när jag precis passerat 400k EB poäng på kontot :)
 

agehall

Medlem
De lär ju inte bara kasta ut våra EB-poäng. Antingen får EB leva kvar och fasas ut eller så konverteras det till något motsvarande. Det vore väl inte helt fel att EBG helt plötsligt blev SEN... ;)
 

Concorde

Founding Member
EB kommer bli en del av MM med tiden skulel jag tro. EBG = SEN precis som BMI DC Gold blir SEN.
 

Espen

Medlem
Lite mer allvarligt så tror jag däremot att svårigheten är inte att besluta om att sälja, det är att hitta en köpare.

Korrekt, og den norske stat har også sagt at de ikke har noe hastverk med å selge. Dette er mer en formalisering av hva vår næringsminister har sagt lenge: At Norges andel i SAS er tilsalgs, hvis en kjøper kommer å tilbyr nok penger og har en fornuftig plan for SAS. Det de gjør her er bare å formalisere det gjennom å få en fullmakt fra Stortinget (parlamentet) slik at de kan selge på kort varsel skulle underet skje at det dukker opp en kjøper. Så selve nyheten i seg selv er langt mindre sensasjonell enn det høres ut som i tidningene.


....og ang våre jagerfly: Vi bare pumper opp litt mer olje ;)
 
Toppen