Senaste nytt

Eget aktiebolag hur maximera EuroBonus poäng?

Tobias_N

Ny medlem
Hej,

ny på forumet men har läst runt en del och hittar inte riktigt det jag söker.

Jag flyger inte så ofta men vill ändå samla på mig EB-poäng.

Tanken jag har nu är att jag privat skaffar ett Coop medmera mer och ett SAS Amex Premium, men sen driver jag ett eget aktiebolag och frågan är hur jag gör för att samla EB-poäng även på inköpen jag gör via företaget? Är det ens möjligt?

Jag antar att det är en del av er här som är i samma situation som mig hur har ni löst det?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Enklaste vägen är att läsa tråden om COOP Med Mera. Du kan betala bolagets räkningar och sedan föra över pengar till dig själv... Kolla alla räkningar/inköp som går att betala med kreditkort..
 

RickardG

Medlem
Lite beroende på vilken verksamhet du har, men om din uppdragsgivare går med på det så kan du erbjuda dig att köpa in varor, licenser, tjänster etc. på ditt bolag (och betala med ditt Amex/Coop-kort eller få faktura och betala med Coop-kortet). Sedan fakturerar du dessa inköp till arbetsgivaren. Jag själv har inget uppdrag för tillfället där det här går att genomföra, annat än för småsummor.
Jag vet inte heller om det är enligt alla regler så det är nog bra att kolla med din revisor. I stor skala kanske någon har synpunkter på att det blåser upp din omsättning.
 

Alf

Medlem
I princip kan du ta de flesta inköp på ett privat kreditkort och sedan ta ut kostnaden från ditt företag. Resor och hotellkostnader sker på samma sätt. Du lär märka vilka räkningar som går att betala med kort när du kommer så långt. Som @Senator säger så läs trådarna om detta. Du kommer att hitta en del hårresande exempel som du nog skall hålla dej ifrån om du inte vill ha revisorn eller skattemyndigheten på dej. Använd sunt förnuft och bli inte girig så finns det en hel del att hämta om man driver ett företag. Gå också med i SAS Credit där företaget får bonus på alla resor man köper.
 
Precis som andra redan förklarat, väldigt enkelt: Egna utlägg. That's it.
Ja. Svårare än så är det inte.

En sak som är väldigt viktigt i sammanhanget är dock: du får aldrig någonsin låna pengar av bolaget eller ligga minus på avräkningskontot eller dylikt. Det finns ett långtgående låneförbud från aktiebolag till närstående.
 

RickardG

Medlem
Det går också att hitta på mer kreativa lösningar, som jag inte har analyserat om de är tillåtna:
  • Öka ditt egna aktiekapital men en lämplig summa. Detta belopp sätter du in på bolagets PG, självklart genom Betalo/Coop. Dessa pengar måste du dock ha kvar i bolaget under en längre tid för att det inte ska ses som ett sätt att kringå 3:12-reglerna.
  • Samma sak men via ett lån. Jag tror inte det finns någon som hindrar att du som privatperson (ägare) lånar ut pengar till ditt bolag. Också här med Betalo/Coop. Lånet kan sedan betalas tillbaka på genom bankutbetalning.
Som sagt, vet inte vilka klockor som börjar ringa hos olika myndigheter...
 

Tobias_N

Ny medlem
Tack för alla svar, min tanke är att maximera EB-Poängen med hjälp av mitt företags inköp och det verkar ju inte helt omöjligt. De lite mer kreativa förslagen låter jag vara så länge.
 

Alf

Medlem
Tack för alla svar, min tanke är att maximera EB-Poängen med hjälp av mitt företags inköp och det verkar ju inte helt omöjligt. De lite mer kreativa förslagen låter jag vara så länge.

Det tycker jag att du gör rätt i. Att hålla på att mixtra med Rickards kreativa lösningar är som att ropa efter skattemyndigheterna och det skall man undvika när man driver företag. Jagandet efter poäng får ses som en liten bonus och låt inte det bli den primära frågan i företaget. Man behöver inte leva i gränslandet till det tillåtna. Det kostar en himla massa av din egen tid att få fram allt underlag som skattemyndigheten vill ha om dom börjar rota i företagets ekonomi. Då är det bättre du lägger din tid på verksamheten i företaget istället.
 

RickardG

Medlem
Jag håller i stort sett med dig, att dra på sig Skatteverkets ögon är något man ska undvika! Men just att öka det egna aktiekapitalet har flera fördelar och är absolut helt och hållet inom lagens ramar. Det är väldigt vanligt att man gör för att t.ex. kunna dra full nytta av schablonregeln vid utdelning från fåmansbolag. Om man ändå funderar på den lösningen är det ett stort plus att då samtidigt få en del poäng på köpet.
Jag vill bara poängtera att man inte ska se det som en snabb lösning för att sedan tro att man kan hämta tillbaka beloppet för snabbt, för då lever man verkligen i gränslandet...
 
Toppen