Senaste nytt

austrian.com: "Another customer was quicker than you"

johhenrik

Medlem
Jag råkade ut för en sak som jag aldrig varit med om tidigare. Jag köpte precis en resa till Dubai med Austrian och efter jag tillslut kommit till betalningssidan där man anger sitt kreditkort så fyller jag i det och trycker på betala. Då kommer det upp ett meddelande som talade om att en annan kund var snabbare än mig och mitt pris fanns inte längre. Jag hamnade sen på söksidan igen och fick börja om, men nu fanns det ingen P-klass på hemresan längre, utan bara Z och uppåt, så priset gick upp 2.000kr. :)

Nog för att jag varit med om att priser ändrats medan man velar om man ska köpa eller inte och kollar någon timme senare eller så, men under betalningsprocessen har jag aldrig råkat ut för det. Någon annan som råkat ut för detta?
 

Dr. Miles

Expert
Nog för att jag varit med om att priser ändrats medan man velar om man ska köpa eller inte och kollar någon timme senare eller så, men under betalningsprocessen har jag aldrig råkat ut för det. Någon annan som råkat ut för detta?
På Orbitz och Priceline händer det då och då, fast inte vid betalning utan innan man fyller i passagerarinformaiton.
 

crown

Medlem
Jag har råkat ut för det på SAS när jag skulle flyga Amsterdam > Göteborg. På betalningssidan så uppstod ett fel med något kryptiskt felmeddelande och man fick börja om. Plötsligt hade priserna gått upp från 800>2400kr, så slutade med Thalys-tåg till Bryssel och flyg därifrån för total kostnad på 1200kr.

Detta hände under en liten "eurotrip" jag och en kompis var på, så var väl bara positivt med ett ställe till att besöka även om planerna fick ändras lite :)
 

johhenrik

Medlem
På Orbitz och Priceline händer det då och då, fast inte vid betalning utan innan man fyller i passagerarinformaiton.
Ja, jag har nog råkat ut för det någon gång att innan jag hunnit börja betalningsprocessen (inkl passagerarinfo) att jag fått reda på att priset inte finns, men här har jag ju gått igenom passagerarinfo, valt säten etc. Nästa sida var kreditkortsinfo, och sen när jag bara skulle slutföra så hände det. Jaja, inte hela världen. Jag har velat med denna resan i flera dagar, så jag får skylla mig själv iaf. :)
 
A

Aurora

Guest
Nog för att jag varit med om att priser ändrats medan man velar om man ska köpa eller inte och kollar någon timme senare eller så, men under betalningsprocessen har jag aldrig råkat ut för det. Någon annan som råkat ut för detta?

Meg bekjent handler det ikke om tidspunkter hva gjelder billetter, men antall. Det er så-så mange billetter til salgs til den og den prisen. Dermed er det jo ganske logisk at hvis noen har kjøpt billetten før du fikk kjøpt den så går prisen opp. Du kan se dette hos f.eks SAS når det står "bare 2 stoler igjen til denne prisen" = bare 2 billetter igjen til prisen. Hvis 2 stk kjøper de før deg går prisen opp med en gang uavhengig av tidsbruk. Så det er jo ikke så rart, i grunn :)
 

johhenrik

Medlem
Meg bekjent handler det ikke om tidspunkter hva gjelder billetter, men antall. Det er så-så mange billetter til salgs til den og den prisen. Dermed er det jo ganske logisk at hvis noen har kjøpt billetten før du fikk kjøpt den så går prisen opp. Du kan se dette hos f.eks SAS når det står "bare 2 stoler igjen til denne prisen" = bare 2 billetter igjen til prisen. Hvis 2 stk kjøper de før deg går prisen opp med en gang uavhengig av tidsbruk. Så det er jo ikke så rart, i grunn :)
Jag förstår det inte har med tidpunkten att göra och jag vet att det bara finns ett visst antal etc. Men jag trodde att alla sådana här system faktiskt la bokningen on-hold tills man avslutat hela processen. Finns ju många siter som har lite olika, typ, du har 2 minuter på dig att avsluta betalningsprocessen annars går de tillbaka etc. Eller en varning som poppar upp om man varit idle en viss tid osv, som varnar att man kommer förlora biljetten etc.
 

matte_ante

Medlem
Jag förstår det inte har med tidpunkten att göra och jag vet att det bara finns ett visst antal etc. Men jag trodde att alla sådana här system faktiskt la bokningen on-hold tills man avslutat hela processen. Finns ju många siter som har lite olika, typ, du har 2 minuter på dig att avsluta betalningsprocessen annars går de tillbaka etc. Eller en varning som poppar upp om man varit idle en viss tid osv, som varnar att man kommer förlora biljetten etc.

Ja, så brukar det fungera enligt min erfarenhet. Hoppas att det inte blir standard med det här sättet.
 

Dr. Miles

Expert
Meg bekjent handler det ikke om tidspunkter hva gjelder billetter, men antall. Det er så-så mange billetter til salgs til den og den prisen. Dermed er det jo ganske logisk at hvis noen har kjøpt billetten før du fikk kjøpt den så går prisen opp. Du kan se dette hos f.eks SAS når det står "bare 2 stoler igjen til denne prisen" = bare 2 billetter igjen til prisen. Hvis 2 stk kjøper de før deg går prisen opp med en gang uavhengig av tidsbruk. Så det er jo ikke så rart, i grunn :)
Priset (och platserna) brukar att låsas under bokningsprocessen och att priset har gått upp vid betalningsfasen har aldrig hänt för mig när jag har bokat t ex på SAS eller Wideroe. Däremot det kan hända på online resebyrå.
Följd av detta är dock platsen försvinner ifall man inte genomför betalningen och det tar ca 10-30 minuter innan de dyker upp igen.
 

palmen

Moderator
Jag har varit med om att boka 2 biljetter fast det bara fast 1 biljett kvar till det angivna priset.
Vi gick in på 2 datorer och samtidigt utförde vi bokningen (tryckte på "boka-knappen" eller vad den heter), båda fick det angivna priset trots att det enbart skulle ha funnits 1 plats till detta pris.
Bokningen gjordes på sas hemsida. Detta är dock länge sedan, säkert omkring 10 år sedan.
 
Toppen