Senaste nytt

Semesterplaner med en Amex 2-4-1 och 125 000 EuroBonus-poäng

Samosaguas

Medlem
Tänkte använda mig av forumet för hjälp med lite välbehövlig inspiration inför våra semesterplaner kommande sommar. Jag har en Amex 2-4-1 voucher som vi gärna skulle vilja utnyttja och cirka 125000 Eurobonus-poäng att spendera.

Vi är mest intresserade av en ganska lugn och skön semester eftersom vi reser med ett barn under ett år. Fint väder med inte allt för extrema temperaturer och fina stränder står ganska högt på vår önskelista, men om detta kan kombineras med intressant kultur vore det toppen. Vi har tidigare (utan barn) varit i Japan som vi uppskattade mycket. En fundering har varit att åka tillbaka dit, men våra tankar har också berört USA, Dubai, Thailand, Vietnam eller en kortare resa någonstans i Europa.

Hur hade ni resonerat? Och vilka resmål skulle ni föreslå?
  • Varifrån vill du börja din resa? ARN
  • Var är din destination? Ej bestämt
  • När vill/behöver du resa ut? Juli, augusti eller september
  • När vill/behöver du komma hem? Cirka två till tre veckor efter utresa
  • Hur många personer som skall resa? 2 + en infant
  • I vilken kabinklass? Business helst men Economy funkar också
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Ingen preferens bara det är Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) Max 3000kr per person är målet.
  • Vad är det viktigaste för dig? Spännande resmål och inte allt för krånglig rutt eftersom vi kommer ha en infant med på resan
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inget måste men om det underlättar resan eller att hitta biljetter så varför inte
Jag är ingen expert på att leta tillgängliga bonusbiljetter även om jag försökt mig på ANA-tools en del. Så om någon skulle erbjuda sig att hjälpa oss att leta en tillgänglig bonusresa så är jag villig att betala för denna hjälp.

Tack på förhand!

Hoppas du lite inspiration i vår planering inför sommaren 2015! :)
 

Dr. Miles

Expert
Budget 3.000 SEK per vuxen gör att det kan bli svårt.
Flyga österut betyder ofta högre bränsletillägg = mer kostnader
Så länge du inte väljer SAS flygning på interkontinentala flygningar, svårt att hålla kostanden under 3.000 SEK per vuxen.

Här kan du läsa hur mycket olika flygbolag tar för bränsletillägg per flygning (long haul).
Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

T ex om du flyger med THAI i Business class 2 long haul flygningar blir det mer än 3.000 SEK bara för deras bränsletillägg. (1.646 x 2 = 3.292 SEK)
 

FF#1

Medlem
Det finns enstaka dagar med 2 sas business bonusresor till usa och Asien, tyvärr kostar ju en asienresa 140000p för 2 med 2-4-1
Så en ide skulle kunna vara att ni tar er till någonstans i USA, sen så lever ni stadsliv i några dagar och sen ta en separat biljett till någonstans med strand.
 

Samosaguas

Medlem
Budget 3.000 SEK per vuxen gör att det kan bli svårt.
Flyga österut betyder ofta högre bränsletillägg = mer kostnader
Så länge du inte väljer SAS flygning på interkontinentala flygningar, svårt att hålla kostanden under 3.000 SEK per vuxen.

Här kan du läsa hur mycket olika flygbolag tar för bränsletillägg per flygning (long haul).
Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

T ex om du flyger med THAI i Business class 2 long haul flygningar blir det mer än 3.000 SEK bara för deras bränsletillägg. (1.646 x 2 = 3.292 SEK)
Ok jag förstår. Var kanske lite snabb när jag skrev det. Budgeten kan absolut utökas. Låt oss säga 6000 kronor per person istället!
 

Samosaguas

Medlem
Det finns enstaka dagar med 2 sas business bonusresor till usa och Asien, tyvärr kostar ju en asienresa 140000p för 2 med 2-4-1
Så en ide skulle kunna vara att ni tar er till någonstans i USA, sen så lever ni stadsliv i några dagar och sen ta en separat biljett till någonstans med strand.
Tack för tipsen, kanske lyckas jag ganska snart komma upp i 140000 poäng. Problemet är att jag ännu inte är där och kan boka nu. Business är dock inget krav och hittar vi en resa till ett resmål som vi gillar så funkar economy också.
 
Vad menar du med inte allt för extrema temperaturer? Enligt min mening är det extrema temperaturer i Dubai, Thailand och Vietnam under den tiden ni vill åka...

Så en ide skulle kunna vara att ni tar er till någonstans i USA, sen så lever ni stadsliv i några dagar och sen ta en separat biljett till någonstans med strand.
Jag tänkte i samma banor, kanske New York och sedan åka till stränderna på Long Island, några mil från Manhattan? Annars borde väl Marocko/Medelhavet/Svarta havet funka, men det är ju inte så bra värde på att utnyttja poäng på en sådan kort resa...
 

Samosaguas

Medlem
Vad menar du med inte allt för extrema temperaturer? Enligt min mening är det extrema temperaturer i Dubai, Thailand och Vietnam under den tiden ni vill åka...


Jag tänkte i samma banor, kanske New York och sedan åka till stränderna på Long Island, några mil från Manhattan?
Jag gillar idén! Vi hade liknande funderingar kring NYC och sedan Miami, men känns inte som det är rätt säsong för Miami med tanke på risk för orkaner.
 

Kimmen00

Medlem
Har vart säkert 20 ggr i Orlando och Miami under september (i tjänsten då).. Och aldrig haft nåt problem trots att det är hurricane-season.. Dock är det minst 30-35 grader och extremt fuktigt.. Juni är mkt behagligare i Florida.
 
Toppen