Senaste nytt

Handla på postförskott och betala med American Express - enkelt sätt att öka spending

joa

Medlem
Kom på annan grej för att öka spenden på kortet. Om man handlar på nätet och de inte tar AMEX så välj postförskott. Mitt Konsum tar AMEX i alla fall.....
 

mry

Medlem
Räknas väl som kontantuttag?

Det verkar som att nästan alla butiker tar betalt i sitt vanliga kassasystem genom att de ofta skriver ut en lapp med streckkod som de skannar i kassan och sen får du betala i den vanliga kassan. Sen registrerar de som ett köp i sin vanliga kassa. De specificerar väl normalt inte vad det är du köper på t.ex. ICA eller Coop. Det som kan vara är ju att kreditkort företaget ser att det inte är någon moms på köpet som registreras.

Då mitt postutlämningsställe som är en ICA butik inte tar AMEX så är det lite komplicerat för mig om jag köper mot postförskott och vill betala med AMEX dock. Jag får först gå till ett annat ICA och köpa ett presentkort på ICA med mitt AMEX som då alltså räknas som ett köp (som för övrigt då inte heller har någon moms då det är ett presentkort och momsen registreras först när man köper en vara som är momsbelagd.). Det som ställer till det lite mer är att om det är ett stort belopp så får man köpa flera ICA presentkort för maxbeloppet är på 2000 kr på deras presentkort. Sen kan jag betala postförskottet med mitt presentkort på mitt vanliga postutlämningsställe.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Jag gjorde ett köp för en dryg månad sedan (Använde Amex för att betala uthämtning av paket mot postförskott ) och fick det registrerat som köp och fick poäng.
 

Jensik

Medlem
Samma för mig på min ICA . Dock har de en stor skylt som säger EJ AMEX, men det brukar gå bra ändå ;)
Man ska dock akta sig för att beställa det till utlämningsställen där Posten själva sköter utlämning. Beställer jag det till jobbet i centrala Stockholm får jag hämta ut på Företagscenter Regeringsgatan, de tar inte AMEX längre, bara MasterCard/Visa. Vet inte om så är fallet med alla Postens företagscenter eller bara denna.
 

Dr. Miles

Expert
Samma för mig på min ICA . Dock har de en stor skylt som säger EJ AMEX, men det brukar gå bra ändå ;)
Man ska dock akta sig för att beställa det till utlämningsställen där Posten själva sköter utlämning. Beställer jag det till jobbet i centrala Stockholm får jag hämta ut på Företagscenter Regeringsgatan, de tar inte AMEX längre, bara MasterCard/Visa. Vet inte om så är fallet med alla Postens företagscenter eller bara denna.
och med de flesta kreditkort räknas det (på Posten) som kontantuttag, inte som köp.
 
Toppen