Senaste nytt

Killar kan också sitta - Nu skall vi allihop skapa ny folkrörelse

Jonas C

Medlem
Problemet med snuskiga toaletter kan nog uteslutas om man börjar flyga planen från ARN istället. Danska toaletter har ju ryktet att höra till några av de äckligaste på planeten, så någon patriotisk landsman ville ju säkert se till att toaletterna på SAS flygen lever upp till genuin dansk standard gällande renlighet. :rolleyes:
 

Sakoz

Medlem
Detta är ett irritationsmoment om något. Hur många flygplanstoaletter har jag inte städat, och svurit ganska högt över.
Jag är uppfostrad att i det skick man själv vill ha toaletten när man går in så ser man också till att att den är när man går ut därifrån. Alltså egentligen bara sunt förnuft. Självfallet får man ha förståelse för sjuka personer och barn. På SK973 för någon månad sedan kom en av flygvärdinnorna på mig med att städa toaletten

Så gott man nu kan "städa" med våtservetter och det som finns till hands (självfallet låter man ju holken vara eftersom man inte har någon toalettborste eller gummihandskar tillhands). Hon hade hälsat mig välkommen med namn när vi boardade och var väl medveten om att jag var EBG och att jag satt i C kabinen.

Hon sa snabbt,
-Vänta så ska jag ta hand om det där.
Varpå jag sa,
-Nu är problemet redan löst, och det är väl bra att jag hjälper till lite så får Du vila.

Hon skrattade hjärtligt och jag fick exemplarisk service resten av den flygresan.

Egentligen "vore det väl" enkelt att ha en självsanerande toalett som bara kan aktiveras av cabincrew.
Duschmunstycken som sitter i golv och sitthöjd, som först sprejar ut disinfektionsmedel, som får verka 30 sek, sen ökar trycket och det spolas rent med vatten. Därefter kommer varmluft alá handtork fast modell större och blåser torrt.

Begriper mig inte på dessa slabbisar, är man lite berusad är man ju ännu noggrannare att kolla efter sig. Jag har faktiskt fått tillfälle att säga till en känd företagsledare att han kanske skulle lära sig att lämna muggen i det skick han själv vill ha den. Han nekade så klart, men jag råkade se att flygvärdinnan städade innan honom. Och jag var själv på väg in, men han hann före.

Jag kontrade med,
- Eller hur! Skärp dig eller köp ett eget plan du som har råd. Han tänkte börja tjafsa med mig, men vek ner. Även den gången fick jag senare mycket bra service av cabincrew.

Som Ni märker är detta något som retar och upprör mig (åtminstone i bland), hur svårt kan det vara... vuxna människor... ;)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag återupplivar den här gamla tråden.

När jag flög Hamburg-Istanbul förra veckan använde jag toaletten ombord.
Jag såg två fotspår av skor på toalettsitsen när jag kom dit.
Det har jag sett ganska ofta i Asien och även på flygningar till/från Asien men inte inom Europa (nåja, man kan alltid diskutera om Istanbul tillhör Europa eller ej).

Pedestal-squat-toilet.jpg

(Foto: Wikipedia)

Därför kan jag säga: Killar (och tjejer), lyft upp toalettsitsen om ni behöver att stå på toaletten. Det är för allas trevnad. :)
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Ytterligare ett knep för att inte släppa droppar på kanten eller kissa på ringen är att sitta med magen mot vattenbehållarhållet. På så sätt blir det ju inte blött där på kanten. Denna metod kan även med fördel användas på morgonen hemma om Du fortfarande har den normala effekten aktiv.
 

Dr. Miles

Expert
Ytterligare ett knep för att inte släppa droppar på kanten eller kissa på ringen är att sitta med magen mot vattenbehållarhållet. På så sätt blir det ju inte blött där på kanten. Denna metod kan även med fördel användas på morgonen hemma om Du fortfarande har den normala effekten aktiv.
Uhh, jag vill inte gå in i detalj men det fungerar inte så bra beroende på man har en viss sak uppåt eller neråt.

Dessutom många toaletter i Kina har avloppet åt andra hållet även om det är västerländsk toalett.
 

RickardG

Medlem
Varför inte bara torka av polaren där nere med en bit papper istället för att skaka över hela kabinen? Och som tidigare sagts - sunt förnuft och lämna muggen som man själv vill finna den...
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar som det är inte bara "uträtta sina behov" som är problem, även matrester.
I synnerhet orsakas detta av kinesiska passagerare på Finnairs long haul flygningar då texten på toaletten är skriven på kinesiska och på engelska.

Finnair Economy A340 toalett, 11.jpg
 
Toppen