Stockholmer
Medlem
Den tyska tv-kanalen WDR sände för ett par veckor sedan en dokumentär om hur AirBerlin hanterar kunder när problem uppstår.
Jag vet inte om ni utanför Tyskland kan se sändningen, men här är länken direkt till programmet på tyska:
Aufgedeckt – die geheimen Tricks von Air Berlin - WDR Fernsehen
I programmet så intervjuar de både kunder, aktuella och tidigare medarbetare i deras kundtjänst samt wallraffar skolan där AirBerlin utbildar sina kundtjänstmedarbetare.
I korthet så handlar programmet om att när problem uppstår så ställer sig AirBerlin på tvären direkt. Vill man avboka sin biljett så säger de att resans pris inte kan betalas tillbaka (men förtiger flygskatterna), samt tar ut en administrationsavgift på 25 Euro (vilket de inte får göra).
Vid förseningar lämnas flyggästerna vind för våg och vill man ha ersättning för flygförseningen måste man i praktiken gå via en advokat.
I rättvisans tecken måste jag säga att jag hade ett liknande problem med KLM för en oanvänd biljett för knappt 10 år sedan. På den tiden hade flygbolagen rätt att ta ut en administrationsavgift, men däremot förteg de flygskatterna, och mina kunskaper om flygrättigheter och vad man kan kräva var minimala. Som student fann jag situationen överhuvudtaget inte lustig. Med på grund av deras agerande flyger jag inte mer med KLM.
Jag vet inte om ni utanför Tyskland kan se sändningen, men här är länken direkt till programmet på tyska:
Aufgedeckt – die geheimen Tricks von Air Berlin - WDR Fernsehen
I programmet så intervjuar de både kunder, aktuella och tidigare medarbetare i deras kundtjänst samt wallraffar skolan där AirBerlin utbildar sina kundtjänstmedarbetare.
I korthet så handlar programmet om att när problem uppstår så ställer sig AirBerlin på tvären direkt. Vill man avboka sin biljett så säger de att resans pris inte kan betalas tillbaka (men förtiger flygskatterna), samt tar ut en administrationsavgift på 25 Euro (vilket de inte får göra).
Vid förseningar lämnas flyggästerna vind för våg och vill man ha ersättning för flygförseningen måste man i praktiken gå via en advokat.
I rättvisans tecken måste jag säga att jag hade ett liknande problem med KLM för en oanvänd biljett för knappt 10 år sedan. På den tiden hade flygbolagen rätt att ta ut en administrationsavgift, men däremot förteg de flygskatterna, och mina kunskaper om flygrättigheter och vad man kan kräva var minimala. Som student fann jag situationen överhuvudtaget inte lustig. Med på grund av deras agerande flyger jag inte mer med KLM.