Senaste nytt

SJ övervägar att stoppa biljettförsäljning på tågen

Jacob

Medlem
Enligt Göteborgs-Posten överväger SJ att sluta med all biljettförsäljning ombord på sina tåg. Istället kommer passagerarna få betala både biljett och en administrativ avgift i efterhand. Anledningen till förslaget sägs vara att SJs personal ofta hamnar i hotfulla situationer när de möter passagerare utan biljett. Dock är SJs egen personal och fackföreningarna kritiska till förslaget.
 

Jacob

Medlem
Enligt Göteborgs-Posten överväger SJ att sluta med all biljettförsäljning ombord på sina tåg. Istället kommer passagerarna få betala både biljett och en administrativ avgift i efterhand.

Anledningen till förslaget sägs vara att SJs personal ofta hamnar i hotfulla situationer när de möter passagerare utan biljett. Dock är SJs egen personal och fackföreningarna kritiska till förslaget.

SJ vill sluta sälja biljetter ombord - Sverige - Corren.se - Östergötlands största nyhetssajt
 

JacobGBG

Medlem
Kan förvisso förstå poängen med det, om man har bråttom så är det inte värre än att man surfar ut med telefonen och köper en biljett på så vis sekunden man stigit på tåget. Tyvärr har jag fått se alldeles för mycket tågpersonal ha att göra med en massa rötägg i mina dagar så jag kan förstå motiveringen bakom bortplockandet.
 

Magino

Medlem
Men hur ska detta lösa något problem? Ifall de ska betala i efterhand måste personalen ändå ta uppgifter från dem och samma hotfulla situation kommer säkert att uppstå.
 

Roger J

Medlem
Lustigt. Hos SL krävde facket att biljettförsäljningen ombord togs bort. Hos SJ är det helt tvärtom. Inte exakt likadana verksamheter iof.
 

JacobGBG

Medlem
Men hur ska detta lösa något problem? Ifall de ska betala i efterhand måste personalen ändå ta uppgifter från dem och samma hotfulla situation kommer säkert att uppstå.

Blir antagligen så att man har lite dedikerade biljettkontrollanter då, folk av dörrvaktsmodell.
 

Dr. Miles

Expert
I Pakistan såg jag att vakter(poliser?) på tåget slog plankare med sån här batong. :eek:
tonfer.jpg
 

Jacob

Medlem
SJ verkar aningen besvärade över alla rykten och diskussioner som cirkulerar och har gått ut med ett pressmeddelande.

Med anledning av uppgifter i medierna om att SJ ska upphöra med försäljning av tågbiljetter ombord vill SJ klargöra fakta i frågan.

SJ fortsätter att sälja biljetter ombord och det finns inga beslut om att upphöra med ombordförsäljningen. Detta är ett av många områden som SJ ständigt ser över. Tills vidare fortsätter ombordförsäljningen av biljetter precis som vanligt.


Vi får väl se om det bara var ett rykte eller om det var något som kom ut lite tidigare än det skulle.
 
Toppen