Senaste nytt

Intervju: Per Tideus, kabinansvarig på SAS och projektledare för de nya långlinjekabinerna

Jacob

Medlem
Han har lett jobbet med att ta fram SAS nya långdistansstolar och att få SAS långdistansprodukter mer tidsenliga. Vi möter Per Tideus, Cabin Manager och projektansvarig för de nya produkter som invigs idag, för att prata stolar, kabiner, underhållningssystem och förstås utvecklingen i framtiden. Vi träffas i loungen på Köpenhamns flygplats. Jag har redan innan fått höra…
 
Intressanta och bra frågor. Stöter du på Per igen, fråga gärna vad som avgjorde att de tog relativt små skärmar till stolarna samt inga benstöd i plus? Finnair har ju t.ex 16 i business och 11tum i ekonomi, Korean Air 17 tum och Singapore Airlines 13.3 tum i premium economy. Hade gärna sett ännu större än det i samtliga klasser. OBS! Inget klagomål :) Kabinerna ser fina ut, men hade varit trevligt med större skärmar...
 
Jeg tror, uden at vide det, at man har valgt ikke alt for store skærme i Business fordi man faktisk er ret tæt på skærmen. Men det kan @Jacob nok uddybe om ikke alt for længe... :)
 

RickardG

Medlem
Vad menas med att de "återinför" wifi? Det har väl aldrig funnits på de flesta av planen? Och är det någon som vet mer om vilken typ av uppkoppling det handlar om?
 

mha321

Medlem
Vad menas med att de "återinför" wifi? Det har väl aldrig funnits på de flesta av planen? Och är det någon som vet mer om vilken typ av uppkoppling det handlar om?
De hade wifi på de flesta (alla?) longhaul på connexion by Boeing-tiden (japp, på Airbus, men det hette connexion by Boeing om jag inte minns fel). Ett av de få bolag som hade det då, men connexion gick i konkurs någon gång 2006 eller 2007.
 
A

Aurora

Guest
Jeg tror, uden at vide det, at man har valgt ikke alt for store skærme i Business fordi man faktisk er ret tæt på skærmen. Men det kan @Jacob nok uddybe om ikke alt for længe... :)

Og at de skulle kunne bytte ut skjermene hvis det ble feil på de? Eller var det bare i PLUS/GO (det står vel ikke noe spesifikt så vidt jeg klarer å se?) :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
"För business class handlade det om direkt access till mittgången för alla passagerare"

Jag skulle inte boka en business utan just det.
 

mha321

Medlem
Vad vet vi om Panasonics system? Får man en vettig hastighet för att kolla mailen eller t.o.m. läsa lite enklare Wikipedia-sidor?
Panasonic är väl det som Lufthansa FlyNet har? Den funkar väl helt OK, men du lär knappast kunna kolla streaming video.

Sedan vet jag inte om det finns flera olika varianter av Panasonic's lösningar...
 

Dr. Miles

Expert
Vad vet vi om Panasonics system? Får man en vettig hastighet för att kolla mailen eller t.o.m. läsa lite enklare Wikipedia-sidor?
Panasonics (Panasonic Avionics) wifi finns hos många flygbolag och jag har erfarenhet från Lufthansa och ANA flygningar.
Det fungerade skapligt bra. Inga problem att läsa nyhetssidor, skicka/ta emot e-mail förutom när man flög över Kina.
 
Toppen