Senaste nytt

Endast två levande jaktfalkar per säte på Etihad och Emirates

Etihad har begränsat antalet levande jaktfalkar i kabinen till två per säte/person i First Class och Business Class. Ytterligare två jaktfalkar kan dock medfölja om man köper två säten inom samma klass. I ekonomiklass får endast en jaktfalk följa med.

Emirates har liknande regler. Utöver jaktfalk får endast ledhundar för blinda medfölja i kabinen.

Huruvida det är rimligt att en attacktränad jaktfalk får medfölja i kabinen men inte en 110ml tandkrämstub förtäljer inte historien.

Så här kan det se ut:


BZNSyElCMAEO9wq.jpg-large.jpeg


Foto: Mrstrefusis på Twitter

Lufthansa har tagit fram denna "Falcon Master" lösning för att hantera jaktfalkar ombord på flygplan, den besparar planet från sanitära problem som kan uppstå.

2014 MEBA Falcon Master.jpg
 

AABack2ARN

Medlem
Om man har råd att lägga ut miljoner på en jaktfalk är då inte privatplan ett alternativ?

Känns för övrigt som om det borde finnas en maxgräns på antalet jaktfalkar på samma plan oavsett resklass. Känns lite olustigt med en jaktfalksfight ombord på ett flygplan..!
 
Falkar är inget skämt nere bland Emiraten. När jag var där i höstas fick jag berättat för mig om deras falktraditioner och vilken statussymbol denna fågel utgör. Bland annat skall det finnas ett särskilt falksjukhus i Abu Dhabi (eller om det var Dubai...)
 
Toppen