Senaste nytt

Primera Air säger upp all kabinpersonal

A

Aurora

Guest
Primera Air Scandinavia kallade i början av januari till förhandlingar där man föreslog försämringar i kollektivavtalet för kabinpersonalen. Bland annat krävde Primera att personalen i Sverige skulle gå ned till samma lön som man har i Lettland, vilket innebär en lönesänkning på 23 procent, och att arbetstiden skulle höjas från 47,5 timmar i veckan till 60 timmar.


Nu meddelar Primera att man i stället kommer att stänga basen på Arlanda och att man därmed säger upp all kabinpersonal i Sverige. Det handlar om ett tjugotal tjänster, i princip alla Unionenmedlemmar. Anledningen är enligt Primera att man behöver genomföra en kostnadsbesparing på 30 till 40 procent för att kunna konkurrera med liknande flygbolag.


Primera säger upp all kabinpersonal | Kollega

Kommer Primera att fortsätte flyga ut från Arlanda?
 

Morgan

Medlem
60 timmars arbetstid per vecka? Även 47,5 är ju mer än lagstadgad heltid i hela västvärlden. Kan någon i branschen förklara vad det innebär? Inkluderas tex vilotid utomlands?

Hur ser egentligen ett typiskt veckoschema ut för kabinpersonal? Jag hade gissat på typ:

Måndag: Till Asien. Landar 12.00 lokal tid tisdag. 12 timmar arbete.
Onsdag: hem från Asien, 12 timmar arbete.
Lördag: ToR Gran Canaria, 12 timmar arbete.

Dvs borta från hemmet fyra dagar men under 40 timmar i tjänst. Har jag helt fel?

För typ Ryanairpersonal föreställde jag mig typ 5 dagar\vecka med 12 timmar från man går ombord på dagens första plan till man går av det sista, men typ 4 timmar i Charleroi mitt på dagen utan sysselsättning.
 
Primera kommer säkert fortsätta flyga ut från Arlanda även i framtiden.
Skillnaden är att 737 flygplanen kommer vara LY reggade och kabinpersonalen vara från Lettland istället för svensk/skandinavisk.
 
Toppen