Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

Homer

Medlem
Om man vill söka BA WTP (Premium Economy) från Sverige, Norge, DK osv.
väljer man Cabin "cheapest available" och skriver in " ba+ /f bc=t " i advanced routing codes.

Förklaring:
What this does is force ITA to look for journeys where the applicable fare is a T class fare. It then selects seats on each sector as demanded by the rules of the T class fare, which include T class on the long hauls and Y, B, K or some other class on the short-hauls.
If you select "premium economy" as the cabin, ITA will find you a journey in which every sector is premium economy or higher, which isn't what you're looking for.

(Notera även att AA inrikes bokas i klass Y, B, H som borde gå att uppgradera med Avios,
i alla fall på rutter där det finns Business Class t.ex. LAX - JFK )
 

Mrjoe

Medlem
Hej! detta är min första fråga på forumet, hoppas jag ställer den i rätt tråd.

Jag testade ITA Matrix för en resa som jag tänker göra i slutet av året och då i business class.
Men blev förvånad av sök resultatet då det finns enligt ita-matrix, resor med Turkish airlines för rabatterat pris i business class.
Om man sedan tittar på deras hemsida så finns samma resa men för ett mycket högre pris.
Tänkte om någon kanske vet varför samma resa blir dyrare på deras hemsida men på biligare på ita-matrix.

resa.jpg
 

agehall

Medlem
Hej! detta är min första fråga på forumet, hoppas jag ställer den i rätt tråd.

Jag testade ITA Matrix för en resa som jag tänker göra i slutet av året och då i business class.
Men blev förvånad av sök resultatet då det finns enligt ita-matrix, resor med Turkish airlines för rabatterat pris i business class.
Om man sedan tittar på deras hemsida så finns samma resa men för ett mycket högre pris.
Tänkte om någon kanske vet varför samma resa blir dyrare på deras hemsida men på biligare på ita-matrix.

Två ord: "Married Segments". Finns en tråd om vilka bolag som har detta otyg som ITA Matrix inte förstår sig på.
 
R

rstenelo

Guest
Hej, vet inte om jag gör något fel men på flera flighter får jag upp SAS i T klass på ITA Matrix men det finns sen inte att boka hos SAS utan det de hade var L -klass. Är det något fel hos ITA Matrix med SAS bokningsklasser?
 

Dr. Miles

Expert
Hej, vet inte om jag gör något fel men på flera flighter får jag upp SAS i T klass på ITA Matrix men det finns sen inte att boka hos SAS utan det de hade var L -klass. Är det något fel hos ITA Matrix med SAS bokningsklasser?
Det som finns på ITA Matrix är inte alltid tillgänglig hos flygbolagen.
Det är pga att Matrix använder platsinformation från cache. Inte direkt från flygbolagets datasystem.
 

Dr. Miles

Expert
Har du rätt POS? Borde iofs inte vara så vanligt men det förekommer att US har annan tillgänglighet än EU.
Apropå POS på SAS flight, man kunde boka billiga biljetter på SAS Australias webbsida (när det fanns) medans man kunde hitta vara dyra biljetter på sas.se eller på flysas.com.
Det var ofta V, G, L klass som var inte tillgänglig alls på andra SAS webbsidor. Tyvärr fungerar detta trick inte längre.
 

Dr. Miles

Expert
Övning från gårdagens Workshop i Göteborg.
Dr. Miles Workshop i Göteborg: lördag 2015-MAR-21 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor


Exempel 1:

Round trip

Departing from: ARN
Advanced routing code (ditresan): lx zrh lx /f bc=p

Destination: BKK
Advanced routing code (hemresan): tg pek lx zrh lx /f bc=p



Advanced routing code (ditresan): lx zrh lx /f bc=p
  • LX betyder flygbolag SWISS
  • ZRH betyder Zürich flygplats
  • /f betyder parameter för fare
  • bc=p betyder bokningsklass i P (för huvudflygbolag, i detta fall är SWISS)

Advanced routing code (ditresan) betyder:
Först segmentet med SWISS med byte i Zürich och andra segmentet med SWISS till Bangkok och bokningsklasser av dessa flygningar måste vara i P klass

Advanced routing code (hemresan): tg pek lx zrh lx pek tg /f bc=p
  • LX betyder flygbolag SWISS
  • ZRH betyder Zürich flygplats
  • TG betyder flygbolag THAI
  • PEK betyder Beijing flygplats
  • /f betyder parameter för fare
  • bc=p betyder bokningsklass i P (för huvudflygbolag, i detta fall är SWISS)

Advanced routing code (hemresan) betyder:
Från Bangkok, första segmentet med THAI med byte i Beijing och andra segmentet med SWISS och byte i Zürich och tredje segmentet med SWISS till Stockholm och bokningsklasser av dessa flygningar måste vara i P klass​



Exempel 2:

Departing from: CPH
Advanced routing code 1: lx zrh lx /f lx.cph+nyc.PLNCDKW

Destination: MIA


Departing from: MIA
Advanced routing code 2: UA /f lx.cph+nyc.PLNCDKW

Destination: NYC


Departing from: NYC
Advanced routing code 3: /f .cph+nyc.PLNCDKW

Destination: CPH



Advanced routing code 1 betyder:
  • Från Köpenhamn till Miami
  • Först segmentet med SWISS med byte i Zürich och andra segmentet med SWISS
  • Applicera SWISS fare basis: PLNCDKW mellan Köpenhamn - New York (ej mellan Köpenhamn - Miami)

Advanced routing code 2 betyder:
  • Från Miami till New York
  • Först segmentet med United
  • Applicera SWISS fare basis: PLNCDKW mellan Köpenhamn - New York (ej mellan Miami-New York)

Advanced routing code 3 betyder:
  • Från New York till Köpenhamn
  • Valfritt flygbolag och routing som tillåts i fare basis PLNCDKW
  • Applicera fare basis: PLNCDKW mellan Köpenhamn - New York (ej mellan New York - Köpenhamn)



Exempel 3:

Departing from: GOT
Advanced routing code 1: hel lhr nyc lax /f bc=i; minconnect 600

Destination: HNL


Advanced routing code 1 betyder:
  • Från Göteborg till Honolulu
  • Flygrutt ska vara Göteborg -> Helsingfors -> London -> New York -> Los Angeles -> Honolulu
  • Bokningsklass ska vara I klass
  • Anslutningstid vid varje byte ska vara minst 10 timmar (600 minuter)


Exempel 4:

Departing from: GOT
Advanced routing code 1: lhr BA001 nyc aa /f bc=i; alliance oneworld; maxconnect 180

Destination: LAX

Advanced routing code 1 betyder:
  • Från Göteborg till Los Angeles
  • Flygrutt ska vara Göteborg -> London -(med BA001)-> New York -(med valfri AA flight)-> Los Angeles
  • Bokningsklass ska vara I klass
  • Val av flygbolag ska vara onewolrd medlemsflygbolag
  • Anslutningstid vid varje byte ska vara max 3 timmar (180 minuter)



Förklaring av parametrar i Advanced routing codes:
  • Före "/" är flygbolag, flygplats, flightnummer
  • Efter "/" är olika parameter t ex minsta anslutningstid, bokningsklass, fare basis, val av allians osv.
  • Om man vill kombinera med flera parametrar, använd ";" mellan dem.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Destination: BKK
Advanced routing code (hemresan): tg pek lx zrh lx pek tg /f bc=p


Advanced routing code (hemresan) betyder:
Från Bangkok, först segmentet med THAI med byte i Beijing och andra segmentet med SWISS och byte i Zürich och tredje segmentet med SWISS till Stockholm och bokningsklasser av dessa flygningar måste vara i P klass​

Ska verkligen "pek tg" vara med i routing på vägen hem efter "zrh lx"?
 
Toppen