Senaste nytt

Jobbar du på flyget/tåget eller i loungen?

Dr. Miles

Expert
När jag åkte tåg till Hamburg, såg jag en herre som jobbade med sin laptop lite tvärs över andra sidan gången.
Han satte sig i samma riktning som jag satte därför råkade jag se vad han jobbade med.

När jag såg en logo av vårt konkurrentföretag i hans presentation, tittade jag inte mer.
Men jag började att fundera att det kanske inte är så bra idé att jobba i allmänna utrymmet som på flyget/tåget, i loungen där andra kan se en hel del, speciellt där man sitter nära med andra.
IT avdelning brukar att förse med skärmskydd som används bl a på banker som gör att andra inte kan se ens skärm från sidan men det hjälper nog inte så mycket om någon sitter bakom ens säte.

Kan det vara ett bra argument mot företagets Economy class only resepolicy att man måste åka i First class med Suite för att kunna skydda affärshemligheter? ;)
 
Last edited:

mha321

Medlem
Polariserande skärmskydd funkar faktiskt förvånansvärt bra. Inte spikrakt bakifrån, men bara en aning åt sidan börjar saker försvinna direkt. Du kanske fortfarande ser konkurrenternas logo, men du får extremt svårt att se någon text osv. Men de flesta är tyvärr väldigt oseriösa och slarviga med känslig information och skaffar inte ens ett sådant...


Fast kan man använda det som ursäkt för att flyga first, så hävdar jag att de inte fungerar alls ;-)
 

Senator

Moderator
Jag har sätt väldigt mycket känslig information, men kanske hört mer känsliga samtal...

Jag jobbar ofta ombord. Just nu har jag inget särskilt skydd på skärmen, men skriver nästan bara mail medan jag är ombord och jobbar inte med känslig information...
 
Jeg arbejder næsten hver dag i toget og ofte i lounger/fly.

Jeg plejer at placerer mig således at det ikke er lige til at se på min skærm og så giver det lidt sig selv at "for your eyes only" ikke behandles i det offenlige rum...
 

sembl

Medlem
Jag jobbar aldrig på flyg eller tåg eller lounge. Mljligvis ett confcall. Är jag i transit så är det min egentid. Däremot så tjuvlyssnar jag gärna och har sneglat på ett och annat PPT. Jag är förvånad över att folk inte är mer försiktiga.
 

agehall

Medlem
Skärmskydd är en av de största lurendrejerier som jag känner till. Folk tror att de funkar, men i praktiken blockar de bara de två som sitter precis bredvid. De som sitter bakom kan utan problem läsa allt. Har sett många presentationer jag inte borde ha sett på det sättet.

Själv jobbar jag ibland ombord. Men då är det oftast med kod och jag räknar kallt med att det inte sitter så många utvecklare runt mig som dessutom kan de programspråk jag kör. Om så skulle vara fallet vill jag anställa den personen...
 

mha321

Medlem
Skärmskydd är en av de största lurendrejerier som jag känner till. Folk tror att de funkar, men i praktiken blockar de bara de två som sitter precis bredvid. De som sitter bakom kan utan problem läsa allt. Har sett många presentationer jag inte borde ha sett på det sättet.

Meh. Så länge man vet vad det skyddar mot och vad det inte skyddar mot, så fungerar det utmärkt. Sedan finns det bra och dåliga skärmskydd...

(För att inte tala om klassikerna som såldes någon gång för länge sedan. Typ en sådan här

crazy-people.jpg


fast det fanns en tid när det inte var parodi :)

Själv jobbar jag ibland ombord. Men då är det oftast med kod och jag räknar kallt med att det inte sitter så många utvecklare runt mig som dessutom kan de programspråk jag kör. Om så skulle vara fallet vill jag anställa den personen...

Det brukar man också komma långt med genom att helt enkelt ha litet typsnitt. Inte så många som kan läsa det på en hel stolsrads avstånd (även med tighta stolsrader) :)
 
Toppen