Senaste nytt

Åker på tjänsteresa till Port-Gentil i Gabon. Vad har jag att vänta mig?

tomino

Medlem
Hej,

Nu är det så att jag åker på tjänsteresa till Port-Gentil i Gabon i ett par veckor. På vägen ner blir det SK UME-ARN-AMS och sedan TRA (Transavia) AMS-POG, HV7215 med en chartrad 737-800. Sträckan med SK lär inte vara särskilt händelserik. Dock lite spännande att åka AMS-POG.

Klarar en 737-800 flyga hela sträckan nonstop? Om inte, vilka vore troliga flygplatser att tanka i? Vad kan man förväntar sig standardmässigt av Transavia? Vi kommer vara ett 30tal passagerare, så utrymmesmässigt finns det mer än gott om plats i en så stor kärra.

Äger ett SAS Eurobonus American Express card. Finns det tillgång till någon lounge med kortet (mot betalning) i Terminal 3 i Schiphol?

Tack på förhand!
Tomas
 

Najk

Medlem
737-800 har en maximum range på ca 3200 miles, och AMS-POG är 3600miles. Det troligaste vare att det blir någon form av tekniskt stopp för tankning. Däremot så påverkar ju den totala vikten både hur mycket bränsle man kan ta med samt förbrukningen. Då ni bara är 30 pers ombord skulle det kanske gå.. blir intressant att höra resultatet sedan.

Jag har flygit två gånger med Transavia, CPH-LPA. De påminner väldigt mycket om charterbolag, men personal, service och allt runt omkring fungerade bra. Interiören i planet var dock vääldigt grön!
 

Dr. Miles

Expert
Nu är det så att jag åker på tjänsteresa till Port-Gentil i Gabon i ett par veckor. På vägen ner blir det SK UME-ARN-AMS och sedan TRA (Transavia) AMS-POG, HV7215 med en chartrad 737-800. Sträckan med SK lär inte vara särskilt händelserik. Dock lite spännande att åka AMS-POG.

Klarar en 737-800 flyga hela sträckan nonstop? Om inte, vilka vore troliga flygplatser att tanka i?
Teoretiskt Boeing B737-800 med begränsade passageare och vikt kan flyga sträckan mellan Amsterdam och Port-Gentil.
T ex ANA flyger mellan Tokyo-Fukuoka-Mumbai (mellanlandning i Fukuoka) och Fukuoka - Mumbai och Amsterdam - Port-Gentil är nästan lika långt.

Vad kan man förväntar sig standardmässigt av Transavia? Vi kommer vara ett 30tal passagerare, så utrymmesmässigt finns det mer än gott om plats i en så stor kärra.
Som jag har förstått, Transavia är som en charterflygbolag och utför flygning till olika leisure destinationer i reguljär basis.

Äger ett SAS Eurobonus American Express card. Finns det tillgång till någon lounge med kortet (mot betalning) i Terminal 3 i Schiphol?

Du kan besöka KLM Crown Lounge i Schipol. De accepterar inträde mot betalning.
Enligt KLMs webbsida, avgiften kostar mellan 25-35 EUR.
 

Jacob

Medlem
Lite dum fråga kanske men finns det en terminal 3 i Amsterdam? :)
Jag har alltid sett det som en terminal med en passa pirer (från A upp till H eller vad det är).

Hur som helst borde väl flyget gå från non-Schengen delen av terminalen och där finns både en Menzies lounge och en Servisair lounge och någon av dessa borde man kunna betala för att komma in i.
Båda ligger på första våningen ovanför allmänna transithallen, i närheten av det jag vill minnas kallas "Holland Boulevard".
 

Gnopps

Medlem
Har ni chartrat flyget så beror väl servicen på vad ni betalt för? Jag flög en gång Transavia när KLM chartat deras plan, ombordservicen var då bättre än KLMs.
 

tomino

Medlem
Det verkar ju lovande! Tycker personligen att KLMs service är hyfsad i ekonomiclass.

737-800 har en maximum range på ca 3200 miles, och AMS-POG är 3600miles. Det troligaste vare att det blir någon form av tekniskt stopp för tankning. Däremot så påverkar ju den totala vikten både hur mycket bränsle man kan ta med samt förbrukningen. Då ni bara är 30 pers ombord skulle det kanske gå.. blir intressant att höra resultatet sedan.

Jo, tänkte att det är en gränsfall. Tanken från början var iaf att åka CDG-POG, men av någon anledning ändrades det till AMS-POG. Jag klagar dock inte, skönt att slippa CDG för en gångs skull! :) Lovar att återkomma efter resan som sker på tisdag.

Jag har flygit två gånger med Transavia, CPH-LPA. De påminner väldigt mycket om charterbolag, men personal, service och allt runt omkring fungerade bra. Interiören i planet var dock vääldigt grön!

Absolut, hoppas på okej benutrymme. Businessclassäten kan vi glömma såklart, men å andra sidan lär alla få en varsin rad så det ska nog gå att sova ändå. Bara mitträcken går att fälla upp annars blir jag sur.

Servisair loungen i Amsterdam finns tillgänglig för 24,50 euro för tre timmar.

https://www.executivelounges.com/en/lounges/AmsterdamT3/

Har dock aldrig varit där så ingen aning om det är värt pengarna.

Tack för tipset! Har tyvärr bara blue status med FB nu, har varit sparsamt med flygningar ifjol så tappade mitt silverstatus. Ska ta mig en titt i den loungen om det finns tid.
 

erc

Medlem
Blir inte riktigt klok på vilken räckvidd man ska anse en 738 ha. Finns många skilda uppgifter. Men Privatair flyger Frankfurt - Libreville med 737-800 vilket är en sträcka på 3400 miles. AMS-POG är som tidigare nämnt, snäppet längre, ca 3650.

Med Royal Air Maroc (RAM) kan man köpa biljetter CDG-LBV med stop i CMN, men det har naturligtvis att göra med att detta är en naturlig hub för bolaget.
 
Toppen