Senaste nytt

Får hjälp med taxing på flygplatsen

Joshua

Medlem
Hej.

Fråga till ni kunniga.

Vad är det som egentligen avgör ifall ett plan får hjälp med dragbil för taxing till gate eller vise versa.

Kan inte se mönstret riktigt...

Självklart smart då det antagligen sparar bränsle men då borde väl alla göra det?

Ex bild på Norweigan nedan där en sas kärra nyss kört på samma ställe...

ImageUploadedByTapatalk1423478913.261923.jpg
 

agehall

Medlem
Är inte det där ett plan som bogseras bort från gate för att stå parkerat någon annanstans en längre tid?

Vad jag känner till, så är det inga som blir bogserade ut till startbanan på ARN. Iaf har jag inte sett/upplevt det.
 

AABack2ARN

Medlem
Gjorde inte Virgin Atlantic ett test med att taxas till runway på någon av London-flygplatserna? Vet inte om det var en engångshändelse eller en serie med tester.
 
taxas är det man gör hela tiden, däremot tror jag man utvärderade om man skulle bli bogserade och därmed spara bränsle. I slutändan var det tydligen mer besvär än det var värt.


På större flygplatser har man ganska gott om bogseringar, där jag jobbar har vi säkert ett dussintal dagligen under vintern, ännu fler på sommaren. Oftast handlar det om att flytta något från en gate till remote så att någon annan kan använda gaten, eller flytta något från remote till en gate inför en flygning. Andra vanliga varianter är att man drar något mellan en hangar och ett stand i samband med underhåll.
 

agehall

Medlem
Jag vet att det var någon flygplats i afrika där motorerna stängdes av så fort man stannat och sedan kom det en truck och bogserade in planen till gate. Kommer dock inte ihåg var och om det var så varje gång jag var där.
 
Jag har också undrar om detta. Trodde alltid att det på större flygplatser gick att begära taxi-to-gate om piloten inte har koll på flygplatsen. Nuförtiden är det inget problem med alla modern hjälpmedel, men kanske det har varit så en gång i tiden?
 
Toppen