simon_says91
Medlem
Så var det dags för del 1 av 3 i min rapport om min pågående resa till Asien. Tyck gärna till och kommentera vad ni tycker borde finnas med till nästa del och andra frågor ni kan ha.
Dagen började inte allt för tidigt med en tur ombord på Arlanda Express från Stockholm C vid 07:20 och jag ankommer i god till till Arlanda. Mitt första flyg är med Lufthansa till Frankfurt i business class ombord en A320-200 med avgång 09:40.
Incheckningen sköts smidigt av SAS och jag får mina HON priotaggar på bagaget. Samtidigt som jag står och checkar in står det två tyska herrar som kollar väldigt snett på mig när jag tar emot mitt boardingcard i pappersfickan som det står Lufthansa First Class, dom var även på min flight senare i ekonomi.
En snabb tur genom fast track och jag svängde upp till SAS Gold Loungen. Till ära för dagen hade vi @bnr och @agehall med @FruAgehall som hade hittat till BC hörnan. Tillbringade 1,5 timme i loungen innan jag med långsamma steg gick ut till gate 7 för ombordstigning.
När boarding påbörjades ropades det noga ut att endast passagerare i Lufthansa business class, HON-Cirle och Star Alliance Gold fick börja gå ombord. Detta hölls stenhårt och dom passagerare som ändå skyndat sig fram blev snällt avvisade vid sidan av.
LH811 Stockholm - Frankfurt:
Väl ombord får man ett trevligt välkomnande men tyvärr inte mycket mer. Ingen hjälp med väskan utan det är bara att lasta upp allt själv och det fanns ju inte plats för min datorväska. Till slut uppmärksammar sig en av flygvärdinnorna detta och hon är snabbt framme och ber om väskan som hon lägger in i ett skåp med lås. Bra gjort !
Sätter mig ner på min sittplats 1A medans boardingen fortsätter. Utrop görs att denna flight är helt slutsåld i ekonomi och alla ombeds dubbelkolla sina biljetter så att dom satt sig rätt.
Push back 10 min före avgång och kaptenen hälsar oss välkomna och meddelar att dagens flygtid blir 1 timme och 45 min ner till Frankfurt. Vi lyfter från rwy 08 och gör en låååång vänstersväng 270 grader bokstavligen och sätter fart ner mot Frankfurt.
På dagens flight serverades en enklare frukost. Varmt bröd som verkligen smakade nybakat och var riktigt gott.
Satt mest och lyssnade på musik och spelade spel på ipaden så tiden sprang iväg och vi började sjunka ner mot marken. Vi flyger sedan parallellt med Frankfurts flygplats och innan landingen görs utropp om avgångar för anslutande passagerare. Detta utropp avslutas med att hon säger: And we will be arriving at A-prom so there will be bus to the terminal. Jag gör ett glädjeskutt i stolen trotts säkerhetsbältet och herren som sitter bredvid mig undrar vad jag håller på med
Vi landar mjukt och en snabb taxning till rampparkering görs och när vi rullar upp ser jag direkt till min glädje en vacker syn.
Porschen är framkörd!!!!
Jag ställer mig snabbt upp efter att skylten med säkerhetsbältet släckts och jag ställer mig i först för att få komma av. Pursern viskar snabbt åt mig: There will be a car waiting for you Sir. I know, svarar jag med ett brett leende.
Kommer av först och bilen är precis framkörd till höger om trappan. Medans resten av mina medpassagerare passerar mig och går till bussen står jag och väntar ute på plattan på den andra passageraren som skall med oss i bilen.
Många långa blickar fick man från alla passagerare som gick av planet. Sen var det dags att sätta sig i bilen och det bar iväg. Med mig i bilen hade jag en äldre amerikansk herre som var på väg hem till Orlando. Vi satt o diskutera lite om resor och han trodde mig aldrig när jag sa att jag är 23 år, han gissade på 41
Vi får en lång tur in till terminalen och kommer upp ganska precis vid First Class loungen vid B gaterna. Jag tar en snabb sväng upp och ber om vägbeskrivning till First Class terminal. Får en väldigt utförlig beskrivning och han ber mig gå förbi First Class incheckningen och be om vägen sen från terminalen ut vilket jag gör.
Det tog ungefär 10 min att promenera ut och ytterligare 5 min från terminalen ligger den omtalade byggnaden! Lufthansa First Class Terminal.
En tur med hissen upp kommer jag upp till receptionen som bara lyser lyx. Blir vänligt välkomnad av en av värdinnorna som ger mig all info och följer mig genom säkerhetskontrollen och beskriver loungen utförligt vad som finns. Jag bestämmer mig för att börja dagen med en lunch då klockan hade hunnit bli 12:30.
Går direkt in i restaurangdelen som både har en Buffé men även en Al a Carte meny att beställa ifrån. Jag beställer in Schnitzeln på en gång och ber om ett glas champagne varpå servitören säger. What champagne do you want Dom har ju 8 olika att välja på tydligen men jag beställde in ett glas Bolinger och ett glas Pol Rogér.
Nog den bästa schnitzeln jag smakat, helt underbar och jag åt upp den snabbare än jag trodde. Jag tog även en tur förbi Buffén som ligger i anslutning till där jag satt. Blandat med mat, enkel sådan men dessertbordet och det kallskurna var otroligt. Här fanns mycket smått och gott.
Efter lunchen som tog 45 min började jag sträva runt i terminalen och se mig för hur den ser ut. Den här loungen är ju inte speciellt stor vilket gör den ännu mer exklusivare.
Överblick mot baren.
Cigar Loungen.
Baren.
Restaurangen.
Jag tillbringade närmaste 2-3 timmarna fram till 16:00 med att dricka champagne och äta kallskuret. Vid 14:30 kom min värdinna och presenterade sin ersättare som skulle se till mig resten av min vistelse. Mycket bra service!
När klockan slagit 16:00 begav jag mig till dusch/badrummet. Bad snällt kvinnan bakom disken om en extra anka vilket inte var några problem. Nu var de bara 2 timmar kvar till avgång och ruset av champagnen började sätta sig i huvudet. Beställde in en McAllan Ruby (Tack @palmen för tipset) och gick in i badrummet.
Badkaret.
Badankor med McAllan Ruby.
Efter en timme var det dags att få på sig kläderna och bege sig ut till baren igen. Lite mer Champagne och ett och annat glas med vatten fick jag i mig. Klockan var nu 17:30 och än hade ingen hämtat mig. 17:40 kommer min värd och hämtar mig och hon påpekar att det varit problem med planet varpå vi gör boarding så sent. En hisstur en våning ner och man får sitt pass ifrån kontrollen. Nu var det bara kontroll av boardingpass kvar så påpekar kvinnan bakom bordet att flighten inte är redo för boarding ännu. Oj tänkte jag en kommunikationsmiss? Min värd bad så hemskt mycket om ursäkt och följde mig upp igen. Tjejen bakom baren blev förvånad när jag kom upp igen och charmig som jag är slänger jag ur mig: Who can leave you and this bar..... Får ett glatt skratt tillbaka.
Klockan passerar 18:00 som är min avgångstid och jag sitter glatt vid baren och pratar med "Cecilia". 18:15 kommer återigen min värd och säger att nu är det dags. Tar hissturen ännu en gång ner till undervåningen, raka vägen till kontroll av boardingpass. Nu var allt grönt och vi går ut till bilen, en Mercedes AMG.
Två andra herrer sätter sig i baksätet och jag i framsätet och vi åker iväg. en relativt kort tur till gate Z67 och vi parkerar precis vid gatebryggan intill planet.
LH716 Frankfurt - Tokyo Haneda:
Åka hiss ännu en gång upp och när vi kommer upp tar sig inte våran chaufför sig in till den främre bryggan. Hans kollega kommer och den verkar bokstavligen låst. Det fick bli att promenera till dörr nummer 2. Möts av pursern i dörröppningen och blir vänligen välkomnad ombord och hon visar mig fram genom den nedre business kabinen till first kabinen. Redan hade 4 gäster anlänt så jag var den sista i kabinen att komma ombord. Dom två andra herrarna som också åkte i bilen slog sig ner i business class. Klockan hade nu hunnit bli 18:40 och direkt när jag satt mig i säte 2A kommer två av cabin crew och presenterar sig för mig och frågar om jag vill ha något att dricka.
Ett glas Laurent-Perrier Grand Siècle kommer till min plats.
Får en snabb bild över kabinen som är 50% bokad utöver mig, alltså 3 säten lediga av totalt 8.
Ett väldigt snyggt amnity kit.
Pyjamas och tofflor.
18:55 gör vi push back och kaptenen meddelar att dagens flygtid är beräknad till 10 timmar och 50 min. En snabb taxning och vi rullar ut på banan och startar. Mäktigt att sitta i nosen när man hör noshjulet fällas in och gå emot sina bromsklossar. Brummar till väldigt bra.
Direkt efter start blir det aktivitet i galley och crew kommer ut med menyn och vinlistan.
Bordet dukades upp och in kom en liten aperitif: Getost med pesto och tomatsås och ett glas champagne till.
Förrrätt: Caviar service
Förrätt: Sushi och havskrabba och couscous. En rödbetssallad. En glasnuddlar med rotfrukt
Varmrätt: Glacerad ankbröst med honung och svart pepparkornssås serverades med rotfruktspure.
Efterrätt. Rock salt Cheese, St. Agur, Goat Cheese with honey. Päron carpaccio marinerad med lime tillsammans med en kokosnöt mousse.
Minns tyvärr inte vad dessertvinet hette men det var något från 1999 vad jag minns av flaskan. Det var utmärkt till efterrätten.
Hela middagservicen tog 1,5 timme och jag bad om att få sätet bredvid mig (1K) uppbäddad till säng. Hade direkt efter start flyttat från mitt säte 2A till 1A så jag tänkte jag fick lite mer privat miljö. Inga problem!
Dom bäddar upp sätet bredvid mig och jag märker snabbt att jag blir tröttare och tröttare.... När jag precis skall gå och lägga mig kommer dom med en hel bricka olika chokladbitar jag får välja mellan. Tar även påfyllning av dessertvinet.
Dags för en ordentlig sömn. 7 timmar låg jag ner och fick väl 5-6 timmar sömn. 1,5 timme innan ankomst väcks jag av crew som säger att det är dags för frukost. Dom hade frågat mig innan jag somnade om jag ville äta frukost så dom väcker inte passagerare hur som helst.
Flyttar mig snabbt över till mitt säte 1A igen och det börjar dukas upp frukost. beställde allt som bokstavligen fanns på menyn och jag får även frågan om jag vill ha äggröra. Absolut säger jag och här ska ni veta att dom har en stekpanna ombord och gör allt färskt. Bokstavligen den bästa äggröran jag någonsin ätit både på mark och i luften räknad.
En lugn frukost och ganska precis när dom dukat av mitt bord meddelar kaptenen att vi påbörjat inflygningen till Tokyo Haneda. Jag börjar packa ner alla mina tillhörigheter i väskan och sätter mig och spänner fast säkerhetsbältet. I Lufthansa first class är det 3 punktsbälte som gäller och det är otroligt bekvämt.
Straxt efter kommer pursern till min plats och tackar så mycket personligen och frågar om hur min flygning varit. Även dom andra 2 crew ifrån F kabinen kommer och tackar för sig och hälsar välkommen åter.
En spektakulär inflygning till Haneda påbörjas och jag ser på min vänstra side en bana som är byggd ute i vattnet. På höger sida ser jag ett plan parralellet som också är på väg att landa. Tänker hur skall han göra det här? Jo när vi närmar oss banan lägger han sig i en kraftig vänsterkurva (tänk er gammla Hong Kong flygplatsen) och precis när han rätar ut slår vi ner på backen mjukt och försiktig. Ankomst 1 timme sent lokal tid 14:00.
En lång taxning och vi parkerar vid gate. En sista bild på denna underbara kabin hinns med och 2 extra amnity kits fick jag även med mig.
Direkt när jag kommer av står det en herre med en First class skylt där det står att man kan be om hjälp från denna herre. Ber han om hjälpt att lösa transport ut till Narita. Han följer mig genom hela processen och ser till att jag kommer ombord på rätt buss.
Slutsats:
Lufthansa har en produkt som troligen slår alla konkurrenter på marknaden. Tillsammans med markservicen och i luften är dom ett 5 star airline att räkna med. Jag hoppas verkligen att få flyga med Lufthansas First Class inom en snar framtid och rekommenderar den starkt till alla. Så här skall man alltid resa!
_____________________________________________________________________________
En bussresa ut till Narita flygplatsen och sedan en kort busstur var det enklaste sättet och billigaste att lösa resan till Narita Station.
Incheckning på Mercure Narita Airport och fick uppgradering till dubbel rom från single room. Hotellet är väldigt enkelt men för knappa 500 kr för en natt var det värt det då jag hade avgång dagen efter från Narita Airport och dom hade free shuttle service.
Hotellrum
Narita Airport Station
Narita City
Dagen efter är det dags att bege mig till Narita Airport Terminal 1 därifrån Thai Airways avgår. Tog bussen som gick från hotellet klockan 07:00 och ankom flygplatsen 07:30. Av bussen och in till incheckningen tänkte jag som höll på att dö av hunger då jag inte tog någon frukost på hotellet. Pang Thai incheckningen öppnar 08:15..... Pratade med lite personal från ANA disken och dom kunde inte hjälpa mig så det var bara snällt att stå och vänta.
Först i kön och prick 08:15 är personal på plats och påbörjar incheckning.
Mina väskor taggas med Royal First class taggar och Star Alliance priotaggar. En av senior managers följer sedan mig bort till säkerhetskontrollen och bugar och önskar mig en trevlig resa.
Snabbt genom säkerhetskontrollen med hjälp av fast track och en smidig passkontroll var jag igenom på under 5 minuter. Tog en promenad bort och passerade United Global First loungen och tänkte jag kan väl ta en titt. Inte mycket att hänga i julgranen men en häftig vy över tarmac och startande plan.
Var uppe och bara vände i loungen och gick med raska steg bort mot min gate 46 som mitt plan skall avgå ifrån. Precis i anslutning till gaten finns en rulltrappa upp och där finns en mycket trevligare lounge som första klass passagerare inom Star Alliance kan använda. ANA Suite Lounge!
Entré
Baren:
Frukost Buffé
Klockan slår 10:00 och jag lämnar loungen för att gå ombord mitt nästa plan. Thai Airways A380
Boardingen påbörjas genom att personer med behov av hjälp och familjer går ombord först. Jag hade vid det här tillfället ställt mig i kö och var bland dom första i First och Business kön som var delad. Då närmar sig en av gatepersonalen mig och frågar: Traveling in First Class? Jag nickar tillbaka och hon kollar mitt boardingpass och ber mig följa med henne. Hon bygger därefter en egen kö för dom 4 första klass passagerarna som kommit. Mycket bra service kan jag tycka.
Boardingen påbörjas genom att samma kvinna släpper igenom oss mellan ett av bandet och det blir en promenad uppför till övre planet på denna A380.
Välkomnas ombrod och blir eskorterad till mitt säte 2K. Hinner ta ett par bilder över kabinen och så väl sätet. Mycket med utrymmen att förvara saker och hela inredningn går i vit läder bokstavligen något som synns då revor och skit syns väldigt enkelt.
När jag väl satt mig blir jag frågad om jag vill ha något att dricka, väljer självklart champagne och direkt kommer ett glas ut och en faska Dom Pérignon vintage 2004 tillsammans med dagens meny och vinlista.
Kaptenen gör utropp att vi kommer bli 30 min sena ut från Tokyo idag på grund av cargo loading. Inget jag oroar mig för då jag sitter och häller i mig god champagne kan man ju inte klaga.
Vi gör push back och jag får mig en ovanlig syn när hela groundcrew ställer sig på rad bredvid tuggern och bugar och sedan vinkar av planet medans vi rullar iväg. Som man säger, bara i Japan?
Vi gör en snabb taxning bort mot banan och ja är man sen då hamnar man i kö.....
Vi blev totalt 50 min sena innan vi lyfte från Tokyo och steg kraftigt medans vi satte kurs mot Bangkok.
15 min efter start släcks skylten för säkerhetsbältet och kabinen börjar vakna till liv. Innan start hade personalen tagit hand om våran lunchbeställningar och servicen började direkt med en appertif.
Förrätt: Yakitori och currypad.
Förrätt: räka och pilgrimsmussla med sallad.
Soppa: Kastanj soppa med anklever mousse
Pa-naeng med kokt ris med blandade grönsaker
Frukttallrik
Efterrätt: Rom Savarin med apelsinsås
Refreschment: GLASS!!!!
Servicen var lite långsam tyckte jag men väldigt vänlig personal gjorde att man kände sig bekväm. När jag beställde in mer champagne till desserten kommer dock en chock, Dom Pérignon är slut. Vi har enbart flugit i 2 timmar av en totalt 7 timmars flight något jag påvisade inte var okey. Dom erbjöd mig business class champagne men det var inte speciellt gott.
Jag bestämde mig för att sova istället. Fick en flaska vatten lagom tills jag skulle sova och sov gott i 3 timmar. Ett besök på toaletten för att kolla in denna. Till skillnad från Emirates har inte Thai Airways någon dusch ombord vilket gör att toaletten är enorm.
På motsatta sidan från toaletten finns två sittgrupper för folk som vill sitta o socialisera sig.
Överblick first class kabinen.
Vi landar 35 min efter tidtabell och efter vi ankommit till gate fick jag även möjlighet att besöka cockpiten. Tyvärr fick jag inte ta någon bild men det var ett trevligt besök och hann få prata lite med kaptenen.
Vid ankomst till Bangkok i Thai First Class ingår en arrival service. En dedikerad person som följer mig genom hela ankomstprocessen och påskyndar denna ordentligt. Från det att jag gick av planet tills dess att jag satt i en taxi hade det gått 15 min. Man blir körd i en golfbil genom terminalen, premium passkontroll och sen har dom hämtat bagaget åt en direkt och följer en ut till taxin.
Slutsats:
Thai Airways first class är en okej produkt. Tillsammans med markservicen och den lite långsamma servicen ombord håller dom måtten för en första klass i luften. Dock riktigt negativt att champagnen tog slut så tidigt in i l flighten. Kommer flyga med Thai A380 redan på tisdag och hoppas på bättre service ombord.
Dagen började inte allt för tidigt med en tur ombord på Arlanda Express från Stockholm C vid 07:20 och jag ankommer i god till till Arlanda. Mitt första flyg är med Lufthansa till Frankfurt i business class ombord en A320-200 med avgång 09:40.
Incheckningen sköts smidigt av SAS och jag får mina HON priotaggar på bagaget. Samtidigt som jag står och checkar in står det två tyska herrar som kollar väldigt snett på mig när jag tar emot mitt boardingcard i pappersfickan som det står Lufthansa First Class, dom var även på min flight senare i ekonomi.
En snabb tur genom fast track och jag svängde upp till SAS Gold Loungen. Till ära för dagen hade vi @bnr och @agehall med @FruAgehall som hade hittat till BC hörnan. Tillbringade 1,5 timme i loungen innan jag med långsamma steg gick ut till gate 7 för ombordstigning.
När boarding påbörjades ropades det noga ut att endast passagerare i Lufthansa business class, HON-Cirle och Star Alliance Gold fick börja gå ombord. Detta hölls stenhårt och dom passagerare som ändå skyndat sig fram blev snällt avvisade vid sidan av.
LH811 Stockholm - Frankfurt:
Väl ombord får man ett trevligt välkomnande men tyvärr inte mycket mer. Ingen hjälp med väskan utan det är bara att lasta upp allt själv och det fanns ju inte plats för min datorväska. Till slut uppmärksammar sig en av flygvärdinnorna detta och hon är snabbt framme och ber om väskan som hon lägger in i ett skåp med lås. Bra gjort !
Sätter mig ner på min sittplats 1A medans boardingen fortsätter. Utrop görs att denna flight är helt slutsåld i ekonomi och alla ombeds dubbelkolla sina biljetter så att dom satt sig rätt.
Push back 10 min före avgång och kaptenen hälsar oss välkomna och meddelar att dagens flygtid blir 1 timme och 45 min ner till Frankfurt. Vi lyfter från rwy 08 och gör en låååång vänstersväng 270 grader bokstavligen och sätter fart ner mot Frankfurt.
På dagens flight serverades en enklare frukost. Varmt bröd som verkligen smakade nybakat och var riktigt gott.
Satt mest och lyssnade på musik och spelade spel på ipaden så tiden sprang iväg och vi började sjunka ner mot marken. Vi flyger sedan parallellt med Frankfurts flygplats och innan landingen görs utropp om avgångar för anslutande passagerare. Detta utropp avslutas med att hon säger: And we will be arriving at A-prom so there will be bus to the terminal. Jag gör ett glädjeskutt i stolen trotts säkerhetsbältet och herren som sitter bredvid mig undrar vad jag håller på med
Vi landar mjukt och en snabb taxning till rampparkering görs och när vi rullar upp ser jag direkt till min glädje en vacker syn.
Porschen är framkörd!!!!
Jag ställer mig snabbt upp efter att skylten med säkerhetsbältet släckts och jag ställer mig i först för att få komma av. Pursern viskar snabbt åt mig: There will be a car waiting for you Sir. I know, svarar jag med ett brett leende.
Kommer av först och bilen är precis framkörd till höger om trappan. Medans resten av mina medpassagerare passerar mig och går till bussen står jag och väntar ute på plattan på den andra passageraren som skall med oss i bilen.
Många långa blickar fick man från alla passagerare som gick av planet. Sen var det dags att sätta sig i bilen och det bar iväg. Med mig i bilen hade jag en äldre amerikansk herre som var på väg hem till Orlando. Vi satt o diskutera lite om resor och han trodde mig aldrig när jag sa att jag är 23 år, han gissade på 41
Vi får en lång tur in till terminalen och kommer upp ganska precis vid First Class loungen vid B gaterna. Jag tar en snabb sväng upp och ber om vägbeskrivning till First Class terminal. Får en väldigt utförlig beskrivning och han ber mig gå förbi First Class incheckningen och be om vägen sen från terminalen ut vilket jag gör.
Det tog ungefär 10 min att promenera ut och ytterligare 5 min från terminalen ligger den omtalade byggnaden! Lufthansa First Class Terminal.
En tur med hissen upp kommer jag upp till receptionen som bara lyser lyx. Blir vänligt välkomnad av en av värdinnorna som ger mig all info och följer mig genom säkerhetskontrollen och beskriver loungen utförligt vad som finns. Jag bestämmer mig för att börja dagen med en lunch då klockan hade hunnit bli 12:30.
Går direkt in i restaurangdelen som både har en Buffé men även en Al a Carte meny att beställa ifrån. Jag beställer in Schnitzeln på en gång och ber om ett glas champagne varpå servitören säger. What champagne do you want Dom har ju 8 olika att välja på tydligen men jag beställde in ett glas Bolinger och ett glas Pol Rogér.
Nog den bästa schnitzeln jag smakat, helt underbar och jag åt upp den snabbare än jag trodde. Jag tog även en tur förbi Buffén som ligger i anslutning till där jag satt. Blandat med mat, enkel sådan men dessertbordet och det kallskurna var otroligt. Här fanns mycket smått och gott.
Efter lunchen som tog 45 min började jag sträva runt i terminalen och se mig för hur den ser ut. Den här loungen är ju inte speciellt stor vilket gör den ännu mer exklusivare.
Överblick mot baren.
Cigar Loungen.
Baren.
Restaurangen.
Jag tillbringade närmaste 2-3 timmarna fram till 16:00 med att dricka champagne och äta kallskuret. Vid 14:30 kom min värdinna och presenterade sin ersättare som skulle se till mig resten av min vistelse. Mycket bra service!
När klockan slagit 16:00 begav jag mig till dusch/badrummet. Bad snällt kvinnan bakom disken om en extra anka vilket inte var några problem. Nu var de bara 2 timmar kvar till avgång och ruset av champagnen började sätta sig i huvudet. Beställde in en McAllan Ruby (Tack @palmen för tipset) och gick in i badrummet.
Badkaret.
Badankor med McAllan Ruby.
Efter en timme var det dags att få på sig kläderna och bege sig ut till baren igen. Lite mer Champagne och ett och annat glas med vatten fick jag i mig. Klockan var nu 17:30 och än hade ingen hämtat mig. 17:40 kommer min värd och hämtar mig och hon påpekar att det varit problem med planet varpå vi gör boarding så sent. En hisstur en våning ner och man får sitt pass ifrån kontrollen. Nu var det bara kontroll av boardingpass kvar så påpekar kvinnan bakom bordet att flighten inte är redo för boarding ännu. Oj tänkte jag en kommunikationsmiss? Min värd bad så hemskt mycket om ursäkt och följde mig upp igen. Tjejen bakom baren blev förvånad när jag kom upp igen och charmig som jag är slänger jag ur mig: Who can leave you and this bar..... Får ett glatt skratt tillbaka.
Klockan passerar 18:00 som är min avgångstid och jag sitter glatt vid baren och pratar med "Cecilia". 18:15 kommer återigen min värd och säger att nu är det dags. Tar hissturen ännu en gång ner till undervåningen, raka vägen till kontroll av boardingpass. Nu var allt grönt och vi går ut till bilen, en Mercedes AMG.
Två andra herrer sätter sig i baksätet och jag i framsätet och vi åker iväg. en relativt kort tur till gate Z67 och vi parkerar precis vid gatebryggan intill planet.
LH716 Frankfurt - Tokyo Haneda:
Åka hiss ännu en gång upp och när vi kommer upp tar sig inte våran chaufför sig in till den främre bryggan. Hans kollega kommer och den verkar bokstavligen låst. Det fick bli att promenera till dörr nummer 2. Möts av pursern i dörröppningen och blir vänligen välkomnad ombord och hon visar mig fram genom den nedre business kabinen till first kabinen. Redan hade 4 gäster anlänt så jag var den sista i kabinen att komma ombord. Dom två andra herrarna som också åkte i bilen slog sig ner i business class. Klockan hade nu hunnit bli 18:40 och direkt när jag satt mig i säte 2A kommer två av cabin crew och presenterar sig för mig och frågar om jag vill ha något att dricka.
Ett glas Laurent-Perrier Grand Siècle kommer till min plats.
Får en snabb bild över kabinen som är 50% bokad utöver mig, alltså 3 säten lediga av totalt 8.
Ett väldigt snyggt amnity kit.
Pyjamas och tofflor.
18:55 gör vi push back och kaptenen meddelar att dagens flygtid är beräknad till 10 timmar och 50 min. En snabb taxning och vi rullar ut på banan och startar. Mäktigt att sitta i nosen när man hör noshjulet fällas in och gå emot sina bromsklossar. Brummar till väldigt bra.
Direkt efter start blir det aktivitet i galley och crew kommer ut med menyn och vinlistan.
Bordet dukades upp och in kom en liten aperitif: Getost med pesto och tomatsås och ett glas champagne till.
Förrrätt: Caviar service
Förrätt: Sushi och havskrabba och couscous. En rödbetssallad. En glasnuddlar med rotfrukt
Varmrätt: Glacerad ankbröst med honung och svart pepparkornssås serverades med rotfruktspure.
Efterrätt. Rock salt Cheese, St. Agur, Goat Cheese with honey. Päron carpaccio marinerad med lime tillsammans med en kokosnöt mousse.
Minns tyvärr inte vad dessertvinet hette men det var något från 1999 vad jag minns av flaskan. Det var utmärkt till efterrätten.
Hela middagservicen tog 1,5 timme och jag bad om att få sätet bredvid mig (1K) uppbäddad till säng. Hade direkt efter start flyttat från mitt säte 2A till 1A så jag tänkte jag fick lite mer privat miljö. Inga problem!
Dom bäddar upp sätet bredvid mig och jag märker snabbt att jag blir tröttare och tröttare.... När jag precis skall gå och lägga mig kommer dom med en hel bricka olika chokladbitar jag får välja mellan. Tar även påfyllning av dessertvinet.
Dags för en ordentlig sömn. 7 timmar låg jag ner och fick väl 5-6 timmar sömn. 1,5 timme innan ankomst väcks jag av crew som säger att det är dags för frukost. Dom hade frågat mig innan jag somnade om jag ville äta frukost så dom väcker inte passagerare hur som helst.
Flyttar mig snabbt över till mitt säte 1A igen och det börjar dukas upp frukost. beställde allt som bokstavligen fanns på menyn och jag får även frågan om jag vill ha äggröra. Absolut säger jag och här ska ni veta att dom har en stekpanna ombord och gör allt färskt. Bokstavligen den bästa äggröran jag någonsin ätit både på mark och i luften räknad.
En lugn frukost och ganska precis när dom dukat av mitt bord meddelar kaptenen att vi påbörjat inflygningen till Tokyo Haneda. Jag börjar packa ner alla mina tillhörigheter i väskan och sätter mig och spänner fast säkerhetsbältet. I Lufthansa first class är det 3 punktsbälte som gäller och det är otroligt bekvämt.
Straxt efter kommer pursern till min plats och tackar så mycket personligen och frågar om hur min flygning varit. Även dom andra 2 crew ifrån F kabinen kommer och tackar för sig och hälsar välkommen åter.
En spektakulär inflygning till Haneda påbörjas och jag ser på min vänstra side en bana som är byggd ute i vattnet. På höger sida ser jag ett plan parralellet som också är på väg att landa. Tänker hur skall han göra det här? Jo när vi närmar oss banan lägger han sig i en kraftig vänsterkurva (tänk er gammla Hong Kong flygplatsen) och precis när han rätar ut slår vi ner på backen mjukt och försiktig. Ankomst 1 timme sent lokal tid 14:00.
En lång taxning och vi parkerar vid gate. En sista bild på denna underbara kabin hinns med och 2 extra amnity kits fick jag även med mig.
Direkt när jag kommer av står det en herre med en First class skylt där det står att man kan be om hjälp från denna herre. Ber han om hjälpt att lösa transport ut till Narita. Han följer mig genom hela processen och ser till att jag kommer ombord på rätt buss.
Slutsats:
Lufthansa har en produkt som troligen slår alla konkurrenter på marknaden. Tillsammans med markservicen och i luften är dom ett 5 star airline att räkna med. Jag hoppas verkligen att få flyga med Lufthansas First Class inom en snar framtid och rekommenderar den starkt till alla. Så här skall man alltid resa!
_____________________________________________________________________________
En bussresa ut till Narita flygplatsen och sedan en kort busstur var det enklaste sättet och billigaste att lösa resan till Narita Station.
Incheckning på Mercure Narita Airport och fick uppgradering till dubbel rom från single room. Hotellet är väldigt enkelt men för knappa 500 kr för en natt var det värt det då jag hade avgång dagen efter från Narita Airport och dom hade free shuttle service.
Hotellrum
Narita Airport Station
Narita City
Dagen efter är det dags att bege mig till Narita Airport Terminal 1 därifrån Thai Airways avgår. Tog bussen som gick från hotellet klockan 07:00 och ankom flygplatsen 07:30. Av bussen och in till incheckningen tänkte jag som höll på att dö av hunger då jag inte tog någon frukost på hotellet. Pang Thai incheckningen öppnar 08:15..... Pratade med lite personal från ANA disken och dom kunde inte hjälpa mig så det var bara snällt att stå och vänta.
Först i kön och prick 08:15 är personal på plats och påbörjar incheckning.
Mina väskor taggas med Royal First class taggar och Star Alliance priotaggar. En av senior managers följer sedan mig bort till säkerhetskontrollen och bugar och önskar mig en trevlig resa.
Snabbt genom säkerhetskontrollen med hjälp av fast track och en smidig passkontroll var jag igenom på under 5 minuter. Tog en promenad bort och passerade United Global First loungen och tänkte jag kan väl ta en titt. Inte mycket att hänga i julgranen men en häftig vy över tarmac och startande plan.
Var uppe och bara vände i loungen och gick med raska steg bort mot min gate 46 som mitt plan skall avgå ifrån. Precis i anslutning till gaten finns en rulltrappa upp och där finns en mycket trevligare lounge som första klass passagerare inom Star Alliance kan använda. ANA Suite Lounge!
Entré
Baren:
Frukost Buffé
Klockan slår 10:00 och jag lämnar loungen för att gå ombord mitt nästa plan. Thai Airways A380
Boardingen påbörjas genom att personer med behov av hjälp och familjer går ombord först. Jag hade vid det här tillfället ställt mig i kö och var bland dom första i First och Business kön som var delad. Då närmar sig en av gatepersonalen mig och frågar: Traveling in First Class? Jag nickar tillbaka och hon kollar mitt boardingpass och ber mig följa med henne. Hon bygger därefter en egen kö för dom 4 första klass passagerarna som kommit. Mycket bra service kan jag tycka.
Boardingen påbörjas genom att samma kvinna släpper igenom oss mellan ett av bandet och det blir en promenad uppför till övre planet på denna A380.
Välkomnas ombrod och blir eskorterad till mitt säte 2K. Hinner ta ett par bilder över kabinen och så väl sätet. Mycket med utrymmen att förvara saker och hela inredningn går i vit läder bokstavligen något som synns då revor och skit syns väldigt enkelt.
När jag väl satt mig blir jag frågad om jag vill ha något att dricka, väljer självklart champagne och direkt kommer ett glas ut och en faska Dom Pérignon vintage 2004 tillsammans med dagens meny och vinlista.
Kaptenen gör utropp att vi kommer bli 30 min sena ut från Tokyo idag på grund av cargo loading. Inget jag oroar mig för då jag sitter och häller i mig god champagne kan man ju inte klaga.
Vi gör push back och jag får mig en ovanlig syn när hela groundcrew ställer sig på rad bredvid tuggern och bugar och sedan vinkar av planet medans vi rullar iväg. Som man säger, bara i Japan?
Vi gör en snabb taxning bort mot banan och ja är man sen då hamnar man i kö.....
Vi blev totalt 50 min sena innan vi lyfte från Tokyo och steg kraftigt medans vi satte kurs mot Bangkok.
15 min efter start släcks skylten för säkerhetsbältet och kabinen börjar vakna till liv. Innan start hade personalen tagit hand om våran lunchbeställningar och servicen började direkt med en appertif.
Förrätt: Yakitori och currypad.
Förrätt: räka och pilgrimsmussla med sallad.
Soppa: Kastanj soppa med anklever mousse
Pa-naeng med kokt ris med blandade grönsaker
Frukttallrik
Efterrätt: Rom Savarin med apelsinsås
Refreschment: GLASS!!!!
Servicen var lite långsam tyckte jag men väldigt vänlig personal gjorde att man kände sig bekväm. När jag beställde in mer champagne till desserten kommer dock en chock, Dom Pérignon är slut. Vi har enbart flugit i 2 timmar av en totalt 7 timmars flight något jag påvisade inte var okey. Dom erbjöd mig business class champagne men det var inte speciellt gott.
Jag bestämde mig för att sova istället. Fick en flaska vatten lagom tills jag skulle sova och sov gott i 3 timmar. Ett besök på toaletten för att kolla in denna. Till skillnad från Emirates har inte Thai Airways någon dusch ombord vilket gör att toaletten är enorm.
På motsatta sidan från toaletten finns två sittgrupper för folk som vill sitta o socialisera sig.
Överblick first class kabinen.
Vi landar 35 min efter tidtabell och efter vi ankommit till gate fick jag även möjlighet att besöka cockpiten. Tyvärr fick jag inte ta någon bild men det var ett trevligt besök och hann få prata lite med kaptenen.
Vid ankomst till Bangkok i Thai First Class ingår en arrival service. En dedikerad person som följer mig genom hela ankomstprocessen och påskyndar denna ordentligt. Från det att jag gick av planet tills dess att jag satt i en taxi hade det gått 15 min. Man blir körd i en golfbil genom terminalen, premium passkontroll och sen har dom hämtat bagaget åt en direkt och följer en ut till taxin.
Slutsats:
Thai Airways first class är en okej produkt. Tillsammans med markservicen och den lite långsamma servicen ombord håller dom måtten för en första klass i luften. Dock riktigt negativt att champagnen tog slut så tidigt in i l flighten. Kommer flyga med Thai A380 redan på tisdag och hoppas på bättre service ombord.
Attachments
Last edited: