Senaste nytt

Ryanair satsar på Köpenhamn med sju nya linjer - inkl Köpenhamn-Stockholm

BusinessClass

Redaktör
Ryanair gör under 2015 en storsatsning på Köpenhamn Kastrup och blir därmed en ny konkurrent till SAS och Norwegian i den danska hubben. Sju nya linjer öppnas under 2015, en följd av beslutet att flytta trafiken från Malmö Sturup över sundet till Köpenhamn, även detta en del i Ryanairs strategi att satsa mer på större…
 

Miramar

Medlem
Hur det kommer sig att dom blev insläpta till Kastrup?Läste nån vecka sen att det blev strul med facket eller typ nån dansk myndighet för som alla vet O´Leary är inte den som följer EU eller andra regler direkt,de svarat inte ens på förfrågningar från danska sidan.
Isf hur det blev att de "bestämde sig" att flytta trafiken från Sturup? Vill han inte eller kan inte pga sin företag business modell anpassa sig till gällande regler då borde nån sagt stop för detta.
Nån som vet mer angående dealen med dem?
 

Agö

Medlem
Hur det kommer sig att dom blev insläpta till Kastrup?Läste nån vecka sen att det blev strul med facket eller typ nån dansk myndighet för som alla vet O´Leary är inte den som följer EU eller andra regler direkt,de svarat inte ens på förfrågningar från danska sidan.
Isf hur det blev att de "bestämde sig" att flytta trafiken från Sturup? Vill han inte eller kan inte pga sin företag business modell anpassa sig till gällande regler då borde nån sagt stop för detta.
Nån som vet mer angående dealen med dem?
De flesta flygplatser har en dominerande ställning på sin marknad och har därigenom en skyldighet att släppa in bolag på icke-diskriminerande villkor (under förutsättning att det finns slots m.m.). Ryanair huserar på CPH Go, där finns det hur mycket plats som helst. Flygplatsen har med andra ord inga, eller mycket begränsade, legala möjligheter att neka tillträde. Och varför skulle de göra det? Facket däremot är en annan femma.

Vidhåller att detta är alldeles utmärkt för oss med CPH som bas. Det kommer garanterat få positiva effekter för konsumenterna.
 
Underholdende at Fagforeningerne også er repræsenteret her...

Jeg tror også Ryanair er positive for Københavns Lufthavn, hele Sjælland og en stor del af Sydsverige - selvom jeg ikke selv vil benytte mig af deres services.
 

Agö

Medlem
Och för den som är intresserad av siffror. Kolla in CPH:s flygtrafikssiffror från april 2015. Två destinationer går framåt kraftigt, London och Milano. Tydligt att Ryanair redan lockar folk.

upload_2015-5-18_11-47-31.png
 

Palazzi

Medlem
Som skattebetalare skulle jag ha anmärkningar på borgmästarens val, om det inte finns tydliga bevis på att totalkostnaden (inkl uteblivna skatteintäkter för anställda) blir mindre med att välja SAS eller liknande.

Om man kan bevisa det, alternativt att Ryanair inte uppfyller kraven som ställs av kommun en på trafik vid upphandling.....då förstår jag. Tills dess framstår det som ren protektionism för ett svajande SAS o ett Kastrup som tappar trafik till bl.a. Arlanda.

Är man inte för fri konkurrens o rörelsefrihet.....då kanske Danmark skulle begära utträde ur den europeiska unionen också. Är som att Sverige skulle införa handelsstopp på utländska bilar för att polackerna kan bygga de billigare. Kommunistfasoner.

Social dumpning är ett jäkla modeord i ett verklighetsfrånvänt Norden. Förutom i just Danmark stiger arbetslösheten som en raket till följd av fackregler o orimliga krav på grundlönen. Tycker man att det är bättre att 1/3 jobbar för 40k/mån än 3/3 för 25k.....då ser jag fram emot att se när vi blir omsprungna av varenda land o syd.

Dags o kavla upp armarna o kliva ner från de höga hästarna. Ingen idé att vara moralens högborg om det är genvägen till ekonomiskt fördärv. Om folk skulle satsa lite själva, istället för att förlita sig på A-kassor, fackregler o viftande med plakat - den tiden är över.
Vi lever i en global värd.....där folk (även i Norden) har de sämre än kabinpersonal på Ryanair.
 

Bryant

Medlem
Och för den som är intresserad av siffror. Kolla in CPH:s flygtrafikssiffror från april 2015. Två destinationer går framåt kraftigt, London och Milano. Tydligt att Ryanair redan lockar folk.

Visa bifogad bild 35710

Intressanta siffror. Ryanair kommer att bli farliga på CPH.

Att London ökade i april har inte med FR att göra utan detta: En dagresa med besök på Galleries First i London Heathrow T5: 2015-APR-18 | BusinessClass.no forum | 300 000 innlegg om reise ;)
 

Alf

Medlem
Jag är lite förvånad att två av forumets "tungviktare" är så positiva till Rajjan. Själv har jag åkt med Rajjan en gång, första och sista. Fullsatt och trångt flygplan, hamnade i mittstol som inte ens gick att fälla. Usel och obefintlig service. Fungerar inte om man skall A-B-C och man missar anslutningen. Helt jämförbart med en dålig långfärdsbuss som jag inte heller anlitar.
Jag har i mitt företag under alla år haft som respolicy att ingen skall behöva flyga med Rajjan.

Inte heller när jag var statligt anställd behövde man använda sej av Rajjan. Jag håller helt med Köpenhamns borgmästare som bojkottar Rajjan även om jag var skattebetalare i Danmark. Ingen anställd skall tvingas resa med hur usla flygbolag som helst.
 

Agö

Medlem
Jag är lite förvånad att två av forumets "tungviktare" är så positiva till Rajjan. Själv har jag åkt med Rajjan en gång, första och sista. Fullsatt och trångt flygplan, hamnade i mittstol som inte ens gick att fälla. Usel och obefintlig service. Fungerar inte om man skall A-B-C och man missar anslutningen. Helt jämförbart med en dålig långfärdsbuss som jag inte heller anlitar.
Jag har i mitt företag under alla år haft som respolicy att ingen skall behöva flyga med Rajjan.

Inte heller när jag var statligt anställd behövde man använda sej av Rajjan. Jag håller helt med Köpenhamns borgmästare som bojkottar Rajjan även om jag var skattebetalare i Danmark. Ingen anställd skall tvingas resa med hur usla flygbolag som helst.
Jag har inga ambitioner att någonsin flyga Ryanair igen. Däremot ser jag positivt på konkurrens och vad det leder till (=lägre priser för mig). Det verkar du inte vara så intresserad av. Att resa ut från Köpenhamn är som bekant inte särskilt billigt.
 
Toppen