Senaste nytt

Skyways (fd City Airline) Någon som rest med dem nyligen?

MarcusC

Medlem
Någon som rest med Skyways(fd city airline) på sistone? Känns väldigt tyst om dem överlag? Tittar man på skyways hemsida är det knappast några nyheter värda namnet? Märker man någon skillnad mer än utseendemässigt/namnmässigt!
 

skydiver

Medlem
Någon som rest med Skyways(fd city airline) på sistone? Känns väldigt tyst om dem överlag? Tittar man på skyways hemsida är det knappast några nyheter värda namnet? Märker man någon skillnad mer än utseendemässigt/namnmässigt!

Skyways har de väl hetat senaste 10 åren, minst?
Minns inte när jag åkte med dem senast, kanske 3-4 år sedan.
Jag får deras nyhetsbrev lite då och då, men deras flygplansflotta är ju inte så stor, och framför allt är det mest propellerplan. Destinationerna är främst inom Sverige, även om det ska finnas några få utländska.
Tror de körde CRJ till Manchester eller Birmingham förut.
 

JacobGBG

Medlem
Någon som rest med Skyways(fd city airline) på sistone? Känns väldigt tyst om dem överlag? Tittar man på skyways hemsida är det knappast några nyheter värda namnet? Märker man någon skillnad mer än utseendemässigt/namnmässigt!

City Airlines köptes upp av Skyways. Den tidigare utgick från Göteborg med ett antal linjer som nu tagits över av Skyways. Man har däremot gjort sig av med en hel del folk på Landvetterkontoret (bl.a. en bekant till mig) och mycket av organisationen har förts in i Skyways så om det är tyst från dom så är det nog pga att de försöker hitta rätt storlek på kostymen.
 

Jacob

Medlem
Skyways har väl fullt upp med att integrera City Airline i bolaget. De har även dragit igång en del linjer som de snabbt fått lägga ner pga olönsamhet och behöver nog sätta sig ner och fundera på vad de egentligen vill.

Lustigt nog finns City Airline kvar på alla SAS sidor. Det står fortfarande att man tjänar poäng på främst utrikeslinjerna och att man som EBG får tillgång till lounge i Göteborg.
 

Johannes

Medlem
Jag försöker åka med dem, men omstruktureringen gör att det inte på vettigt sätt går att flyga med dem varken till BGO eller BHX om man vill vara framme i vettiga tider. Den turen de har kvar och Också faktiskt finns kvar på sas.se är LLA med avgång 0700.

Jag lyckades åka med den sista turen som var CF från BGO och då var stämmningen inte på topp....
 

MarcusC

Medlem
Jag försöker åka med dem, men omstruktureringen gör att det inte på vettigt sätt går att flyga med dem varken till BGO eller BHX om man vill vara framme i vettiga tider. Den turen de har kvar och Också faktiskt finns kvar på sas.se är LLA med avgång 0700.

Jag lyckades åka med den sista turen som var CF från BGO och då var stämmningen inte på topp....

Det är förståeligt man har en del göra med integrera verksamheten. Samtidigt som Johannes skriver, känns det som CF integrerat i Skyways tappat det driv som CF ändå hade i att lyssna på passagerar & lokalt näringsliv ( i göteborg ). Det känns som skyways mera spretar och inte har någon uttalad policy / mål med hur man skall utveckla verksamheten. City byggde ju upp sitt nät med direktlinjer med hänsyn till efterfrågan och avsaknad av direktförbindelser till flera europeiska städer ( Lyon, Birmingham, Manchester ) Det känns tyvärr som missnäjet både bland passagerar och personal inom fd city växer, vilket troligen kommer leda till ytterligare reduceringar i linjer. Vilket är tråkigt , i synnerhet då SAS inte har någon avsikt att satsa mer utifrån Göteborg. Vilket lämnar GOT åt internationella bolag & lågprisflyg. Men då kommer knappast Birmingham, Lyon eller ens Manchester ha kvar direktlinjer ( EasyJet som flög Manchester la ju ner, så man kan ju hoppas att det går bra för Skyways/CF på denna linjen)
 

Moco

Medlem
Har rest med dem några gånger den senaste tiden (på rutter som tidigare trafikerades av City Airline) och upplever dem som ett helt okej bolag sett ur en resenärs perspektiv. No frills, men trevlig personal och inget tjafs om fika etc. det ingår helt enkelt :)

Tidigare kunde man ju intjäna EB-poäng (både hos dem och hos City), men jag tror inte att det gäller längre på någon linje. Men ja, kan hålla med om att jag inte hört så mycket från dem den senaste tiden. Det ligger nog kanske något i det Jacob säger.
 

Jacob

Medlem
Tidigare kunde man ju intjäna EB-poäng (både hos dem och hos City), men jag tror inte att det gäller längre på någon linje. Men ja, kan hålla med om att jag inte hört så mycket från dem den senaste tiden. Det ligger nog kanske något i det Jacob säger.
Tjänar man verkligen inga poäng på fd City Airline linjer? Som sagt de står kvar på SAS hemsida och avgångarna trafikeras fortfarande med CF flygnummer (dvs City Airline) och inte som Skyways flygnummer (JZ).
 

Moco

Medlem
Tjänar man verkligen inga poäng på fd City Airline linjer? Som sagt de står kvar på SAS hemsida och avgångarna trafikeras fortfarande med CF flygnummer (dvs City Airline) och inte som Skyways flygnummer (JZ).

Det är möjligt att några kanske då fortfarande ger möjlighet till intjäning. Dock var det väl ganska få linjer överlag. Jag tänkte att det kanske förändras mer och mer nu när Skyways tar över. Skyways egna linjer ger väl inget längre?
 

MarcusC

Medlem
Man skall få eurobonus extra poäng enligt skyways hemsida på följande linjer,
"På följande flyglinjer till och från Göteborg kan du tjäna EuroBonus-poäng: Manchester, Birmingham, Lyon, Zürich, Prag, Luleå och Åre/Östersund."

Bonusprogram - Skyways
 
Toppen