Senaste nytt

SAS säljer Heathrow-slot

seat56f

Medlem
di.se - SAS säljer slottid i London

Jag utgår från att de använde alla sina slottider redan, dvs att frekvensen går ner (från 16 till 15 räknat ARN, GOT, OSL, CPH).

Det står att de ska öka kapaciteten - brukar de flyga med små plan (736, CRJ?) på den sträckan så det finns utrymme genom att sätta in A320/738 istället, eller tänkte de börja flyga med A330E på LHR? (Nej, det sista tror inte jag heller på, mest nyfiken.)
 

pswe

Medlem
De brukar blanda med 736 ibland så antar att A320/ 321 kan dyka upp oftare.
Intressant att de funderar på andra flygplatser i området, kan det månne vara City som kan dyka upp igen?
 

seat56f

Medlem
Behöver de pengarna eller ligger det andra skäl bakom?

Det verkar ju som om de tjänar pengar numera, om än knappt, men det är ju inte omöjligt att det behöver tas in kapital för att finansiera de nya planen. SAS kapitalkostnader är ju inte helt oväsentliga (de betalar ju över 10% i utdelning på preferensaktierna t.ex.) så det är möjligt att bara motsvarande minskade ränteutgifter (ca 50M/år om det angivna priset på en halv miljard stämmer och procenten är samma på övrig finansiering) är mer värda än marginalen på avgång nummer 16 till London.
 

FFS

Medlem
Sjuka pengar för en slot, men är flygplatsen full så är den.

I artikeln är det ju en A340 på bild, jag gissar att de ska börjar flyga till London med de de inte renoverar ;)
 

AABack2ARN

Medlem
Lite OT: Vad skulle hända med slotpriserna om en tredje bana byggs på LHR. Skulle slotpriserna då rasa i backen efersom utbudet skulle bli rekordmycket strörre på en gång. Eller skulle man tilldelas de nya slottarna baserat på hur många man har idag?
 

NotRyan

Medlem
Stavanger har också två dagliga rotationer till London i veckorna, så det behöver nödvändigtvis inte bli huvudstäderna som det dras ner frekvenser till..
 
A

Aurora

Guest
Stavanger har också två dagliga rotationer till London i veckorna, så det behöver nödvändigtvis inte bli huvudstäderna som det dras ner frekvenser till..

Absolutt, men det sitter jo mye penger i Stavanger + connection til Houston-ruta. Jeg setter pengene på en av de andre byene, kanskje OSL. (Men jeg har ikke snøring, sånn FYI :D )
 

Carl

Medlem
Det känns som raka motsatsen till Sveriges bästa tidtabell...
Jaja dom trafikerade även Stansted för ca 10 år sedan men det känns uteslutet. A343 tror jag inte på men däremot tex B738
 

mha321

Medlem
Sannolikheten är väl störst att OSL eller ARN tappar en avgång - CPH används ju ganska friskt för anslutningar till London just pga att de har så många avgångar där, tror jag.

Ingen som har börjat spekulera i vilket bolag det är som köper? Känns väl logiskt att det är någon som vill flyga stora longhaul-plan på det, det lär ju vara bästa värdet av slottar på LHR?
 
Toppen