Senaste nytt

Går det att ha olika bokningsklasser i samma bokning (med Turkish Airlines)?

SNIFF

Medlem
Jag ska fira födelsedag med familjen i Istanbul i 19-22 mars. Jag vill ju självklart få poäng på min resa. Det vore bra med en economy - E/S-klass-biljett för att i alla fall få 100% till EB.

Jag har kommit fram till att övriga familjen kan resa billigast möjligt eftersom de inte bryr sig om sådant här. (Någon som vill byta familj?)

Blev inte klok på Turkish hemsida så jag ringde Amex resebyrå för att fixa en bokning men de sade att de inte kunde lägga olika bokningsklasser i samma bokning, jag har för mig att det inte har varit ett problem när jag gjort detta genom t.ex Resia i mitt bolag.

Är det någon som vet om det går, hur går jag i så fall tillväga?
 
Ring (t ex med Skype för att hålla kostnaderna nere) Turkish Airlines kontor i Turkiet, det är nog det säkraste sättet. Se till att ha tillgång till dator/padda med dina email under tiden du pratar med dem (de kommer att skicka bokningen till dig och be dig dubbelkolla den).
 

fcx

Medlem
Är det inte en fördel att ha olika bokningar i detta fall? Då kan du sköta din egen bokning själv (uppgraderingar, ombokningar etc) utan att behöva bry dig om vad som händer med resterande resenärer.
 
Har du brug for pointene for at kvalificere til Guld/Diamond/?

Jeg tror det er en rigtig dårlig forretning at betale ekstra for de relativt få point man får, hvis ikke man har meget brug for dem.
 

SNIFF

Medlem
Jag räknar med att resa så jag når EBG i år igen. Det skiljer ca 1000kr på en 100%-biljett jmf med en 25%-biljett.

Fick svar från en vän som äger en resebyrå:

Hej SNIFF,

Det stämmer att man inte kan ha olika bokningsklasser i samma bokning. Alla resenärerna i en PNR måste ha samma rutt och samma bokningsklass. Däremot kan man boka allihop i samma PNR först, sedan splitta ut dig och boka om dig till E/S-klass. Då ligger en hänvisning till den andra bokningen i respektive PNR, så resebyrån/flygbolag kan se att de hör ihop. Man bör också lägga in en rad i PNR:erna som i klartext talar om för flygbolaget att man reser tillsammans. Man kan sedan begära sittplatser tillsammans även om bokningarna ligger separat.
 

SNIFF

Medlem
Ringde Turkish Airlines +18008748875, och de verkade inte ha några problem alls med detta. Ska gräva lite i det.

De sade att man kan göra en reservation på deras hemsida, ringa in och be dem titta på det, betala efter att man anser att det är ok. Jag är däremot lite förvirrad rörande hur man gör detta...
 
Last edited:

SNIFF

Medlem
@Jonas C : Det kan jag, men är osäker på hur Amex ställer sig till det om det händer något som gör att man måste avboka eller så. Dvs två bokningar.
 
Last edited:

agehall

Medlem
I praktiken skulle jag säga att alla former av "länkade bokningar" etc i praktiken är två bokningar med en hänvisning mellan sig. Systemen ha ingen funktion för att faktiskt länka bokningar utan all länkning ligger i ett noteringsfält. Så du gjorde helt rätt i att bara skippa komplicerade saker och bara göra två separata bokningar.
 
Toppen