Senaste nytt

Söker: Stockholm->Bangkok (T/R) November-December.

io sono roberto

Ny medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Bangkok
  • När vill/behöver du resa ut? 26 november (+/- 1-2 dagar)
  • När vill/behöver du komma hem? 6 december (+/- 1-2 dagar)
  • Hur länge vill du vara borta? ca 10 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1
  • I vilken kabinklass? Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS & Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 4000-8000 SEK
  • Vad är det viktigaste för dig? Antalet av poäng man kommer att tjäna
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Endast om det generar högre EB

Hittade en biljett för SEK4094 med Turkish på Matrix Airfare Search. Bäst bang for the bucks (för antalet EB)?

Kod:
Stockholm (ARN) to Bangkok (BKK) — Wed, Nov 25
Long layoverOvernight flight
   
Stockholm (ARN) to Istanbul (IST) — Wed, Nov 25
Turkish Airlines 1792
Dep: 7:15 am
Arr: 11:35 am
3h 20m
Airbus A320
Economy (W)
Meal
Layover in IST
8h 15m
   
Istanbul (IST) to Bangkok (BKK) — Wed, Nov 25
Turkish Airlines 64
Dep: 7:50 pm
Arr: 9:45 am
8h 55m
Airbus A330
Economy (W)
Meal
Thu, Nov 26
Bangkok (BKK) to Stockholm (ARN) — Sun, Dec 6
   
Bangkok (BKK) to Istanbul (IST) — Sun, Dec 6
Turkish Airlines 65
Dep: 11:10 am
Arr: 5:05 pm
10h 55m
Airbus A330
Economy (W)
Meal
Layover in IST
3h 55m
   
Istanbul (IST) to Stockholm (ARN) — Sun, Dec 6
Turkish Airlines 1791
Dep: 9:00 pm
Arr: 11:35 pm
3h 35m
Airbus A320
Economy (W)
Meal
 

taxvalp

Medlem
Turkish bokningsklass W i exemplet ovan ger inga EB-poäng alls... Gott om tid kvar till avresa för att invänta kampanjer.
 
  • Gilla
Reactions: WBX

io sono roberto

Ny medlem
OK... Gäller att ha is i magen då. :) Hur tar man reda på huruvida vilken klass ger EB-poäng?

För 4218SEK finns Qatar Airways i Economy (O). Ger det några EB-poäng? Ber om ursäkt om det finns svar någonstans klistrad här. Jag är ny i gejmet.
 

Senator

Moderator
OK... Gäller att ha is i magen då. :) Hur tar man reda på huruvida vilken klass ger EB-poäng?

För 4218SEK finns Qatar Airways i Economy (O). Ger det några EB-poäng? Ber om ursäkt om det finns svar någonstans klistrad här. Jag är ny i gejmet.

Tyvärr inte då Qatar Airways inte är en SAS Partner...
Mitt tips är att titta här vilka bolag som du kan tjäna poäng med:
SAS EuroBonus airline partners - SAS

PS! Välkommen hit! :)
 

io sono roberto

Ny medlem
Tack, Senator. Det underlättar!

Hittade Turkish med Economy (Q), hur tar man reda på om det ger EB-points? Hittade också Swiss (Economy (L)). Båda för ca 5700SEK T/R. Men som taxvalp skriver kanske det är bättre att avvakta lite tills de kommer med kampanjpriser...
 
Hittade Turkish med Economy (Q), hur tar man reda på om det ger EB-points?
Gå till webbsidan som Senator länkade till och klicka på Turkish Airlines. Då kommer du till en webbsida med en tabell där det står att bokningsklass Q ger 25% intjäning hos SAS, dvs 25% av flugna miles, vilket är bättre än ingen men inte särskilt bra heller... Om du vill räkna ut hur många miles en viss flygrutt är kan du kolla upp det bl a här: Mileage Calculator - WebFlyer :: The Frequent Flyer Authority

Hittade också Swiss (Economy (L)).
Om du klickar på Swiss istället för Turkish Airlines så kommer du till tabellen som gäller för Swiss. Samma sak där, L ger 25% intjäning.

Om poängintjäning verkligen är det viktigaste ska du definitivt vänta tills det kommer en kampanj. Annars är 4094 kr ett mycket bra pris och Turkish Airlines ett mycket bra flygbolag. Du har inte övervägt gå med i något annat frequent flyer program, t ex United, Turkish eller Aegean? Själv krediterar jag aldrig till SAS längre utan ackumulerar bara Eurobonuspoäng via kreditkort.
 

io sono roberto

Ny medlem
Tack för dina tips, Budgetresenär!

Vet inte om det är vettigt för mig att gå med i något annat freq flyer-program, då jag flyger inte särskilt mycket (skrapat ihop ca 20k EB sen i slutet av 2012). Jag har 3-4 Europaresor inplanerade det här året innan november. Tänkte det vore vettigt att flyga SAS/StarAlliance fullt ut då och kunna unna mig och min sambo någon hotellnatt eller två någon gång.
 

Matsson

Medlem
Har du funderat över något betalkort som oxå kan ge eurobonuspoäng på dina köp? Det finns flera alternativ att välja bland
 

palmen

Moderator
4000 till Thailand precis innan högsäsong anser jag vara ett riktigt bra pris och skulle strunta i bonuspoängen (ja nu svär jag lite) till SAS. Ju längre du väntar desto större chans att billigaste biljetten kommer vara dyrare. Om det kommer kampanjer dessa tidpunkter med lägre pris än det du hittar skulle jag bli förvånad, även om det självklart kan ske.

Frågan du får ställa dig själv, är det värt att betala 1500 extra per person för att få några extra eurobonus-poäng? De pengarna skulle jag nog hellre direkt lägga på hotell. För 3000 kronor får ni bra hotell i Bangkok i några nätter.
Har inte 100% koll på vilka bolag som ger bra intjäning till Eurobonus, men mig veterligen är det väldigt få som ger 100% intjäning till Eurobonus om du ska åka till Thailand, och de bokningsklasser som ger 100% är ofta väldigt dyra. Kampanjer bokas som regel "alltid" i bokningsklasser som bara ger 25% intjäning i economy.
 

chazzie

Medlem
Tyvärr så är man rätt låst till 0% eller 25% på Star Alliance-flyg österut i många fall, utöver United som ger 100% så finns några, bl.a. Air China som ger 50%, men LH,LX,TK,TG m.fl. ger som max 25% i low economy, och tyvärr ofta 0%.

Jag hamnade i samma dilemma senast jag skulle till BKK, jag försökte hitta ett Star Alliance-bolag som gav i alla fall 25%, men det slutade med att jag åkte Emirates eftersom det var 2-3k billigare än en Thai-biljett som inte gav något alls. Jag fick då testa ett annat bolag samt ta med golfbagen gratis =}
 
Toppen