Senaste nytt

SAS idag...

PendlarenX

Ny medlem
SAS, vårt affärsreseflyg... Vart är det på väg?

Tidigare var vi affärsresenärer prioriterade kunder och kände att det var lite extra bra att åka med SAS, och vi var generellt stolta över SAS som bolag.

När du reser inrikes så kan man undra vad du får extra som SAS-resenär... tillgång till Lounge? Kan påminna om att inte alla reser från Stockholm. Frukost på flyget? Ja om du betalar för det med biljett eller cash! Garanterad plats? För länge sedan försvunnet! Extra bagage? Visst, men de flesta av oss reser utan incheckat bagage inrikes! Och seat-blocking? Hm... se själv hur det ser ut och alla kommentarer på detta forum! Poäng på dina resor? Javisst, men nu har de valt att i vissa fall halvera poängen från årsskiftet i vissa klasser. Wifi? Detta utlovades på bred front i alla SAS-flyg för ett par år sedan, och vad hände...

Och när fick jag en marknadsundersökning från SAS? Bra länge sedan!

Visst, jag har kontaktat SAS customercare... men jag har ingen som helst förhoppning på någon förändring. Det enda är väl att vi är flera som tycker, så kanske något i förlängningen kan hända...

Det finns säkert mer ni kan fylla på med!
 

jsn

Medlem
Välkommen hit!
Världen förändras, konkurrens införs, företagen är inte i tillräckligt stor skala längre beredda betala vad det kostar att skämma bort sina anställda med bättre service ombord. Stora delar av privatresenärerna är inte heller beredda att betala för bättre service ombord.
Om du tror det finns möjlighet att få bättre service ombord något annat bolag så välj det, det är det konkurrens medför. Om du inte tycker det finns ett bolag som ger tillräckligt bra service för affärsresenärer men är övertygad om att det finns utrymme för det så starta ett sådant bolag, även det är vad fri konkurrens medför. Men att sukta efter gångna tider tror iaf inte jag kommer ge oss bättre flyg framöver.
Mina €0.02
 
D

Deleted member 4971

Guest
Många affärsresenärer har väl TP och då ingår garanterad plats, plus-kabinen m.m så det är väl inga konstigheter, du måste betala för det.
 

RickardG

Medlem
SAS, vårt affärsreseflyg... Vart är det på väg?

Tidigare var vi affärsresenärer prioriterade kunder och kände att det var lite extra bra att åka med SAS, och vi var generellt stolta över SAS som bolag.

När du reser inrikes så kan man undra vad du får extra som SAS-resenär... tillgång till Lounge? Kan påminna om att inte alla reser från Stockholm. Frukost på flyget? Ja om du betalar för det med biljett eller cash! Garanterad plats? För länge sedan försvunnet! Extra bagage? Visst, men de flesta av oss reser utan incheckat bagage inrikes! Och seat-blocking? Hm... se själv hur det ser ut och alla kommentarer på detta forum! Poäng på dina resor? Javisst, men nu har de valt att i vissa fall halvera poängen från årsskiftet i vissa klasser. Wifi? Detta utlovades på bred front i alla SAS-flyg för ett par år sedan, och vad hände...

Och när fick jag en marknadsundersökning från SAS? Bra länge sedan!

Visst, jag har kontaktat SAS customercare... men jag har ingen som helst förhoppning på någon förändring. Det enda är väl att vi är flera som tycker, så kanske något i förlängningen kan hända...

Det finns säkert mer ni kan fylla på med!
Wifi håller jag med om att det är märkligt att det inte kommit på bredare front. Det känns dessutom som något en hel del skulle vara beredda att betala extra för, inte minst privatresenärer. Någon som vet varför SAS Wifi-satsning verkar ha dött ut?
 

Jacob

Medlem
För den som varit med ett tag är det inte svårt att bli nostalgisk. Jag kommer själv ihåg hur det var t.ex. på 90-talet och det var så klart något annat.

Problemet är som sagt att ingen egentligen vill betala för allt det där extra idag. På longhaul kanske, men knappast på inrikes och kortare Europaflygningar. De flesta företag anser att det inte spelar så stor roll när det är en flygning på en timme och bokar det billigaste.

Flygbiljetterna kostar ju dessutom lika mycket idag som de gjorde för 15-20 år sedan. Jag har kvar en prislista från 90-talet på vad ungdomsbiljetter kostade på olika sträckor på den tiden, dessa räknades då som riktigt förmånliga. Idag, 20 år senare, går det att hitta billigare ordinarie biljetter som alla kan åka på. Och då har vi inte ens nämnt ordet inflation.

Klart att det får en påverkan, inte bara på det praktiska utan även för möjligheter till investeringar.

Efter alla samtal jag haft med SAS, inkl med Eivind Roald som är högst ansvarig för allt detta, kan jag försäkra om att de gläderligen skulle införa (återinföra) både det ena och det andra bara det fanns en marknad för det.

Sedan kan väl vara värt att nämna att det är på gång med fler inrikeslounger, så kallade "Café Lounges". Det är ju något som faktiskt aldrig funnits tidigare.
SAS första cafélounge kommer i april - i Trondheim - BusinessClass.se
 

Elberto

Medlem
SAS, vårt affärsreseflyg... Vart är det på väg?

Tidigare var vi affärsresenärer prioriterade kunder och kände att det var lite extra bra att åka med SAS, och vi var generellt stolta över SAS som bolag.

När du reser inrikes så kan man undra vad du får extra som SAS-resenär... tillgång till Lounge? Kan påminna om att inte alla reser från Stockholm. Frukost på flyget? Ja om du betalar för det med biljett eller cash! Garanterad plats? För länge sedan försvunnet! Extra bagage? Visst, men de flesta av oss reser utan incheckat bagage inrikes! Och seat-blocking? Hm... se själv hur det ser ut och alla kommentarer på detta forum! Poäng på dina resor? Javisst, men nu har de valt att i vissa fall halvera poängen från årsskiftet i vissa klasser. Wifi? Detta utlovades på bred front i alla SAS-flyg för ett par år sedan, och vad hände...

Och när fick jag en marknadsundersökning från SAS? Bra länge sedan!

Visst, jag har kontaktat SAS customercare... men jag har ingen som helst förhoppning på någon förändring. Det enda är väl att vi är flera som tycker, så kanske något i förlängningen kan hända...

Det finns säkert mer ni kan fylla på med!

Helt rätt!
Det är klart att tiden har förändrads.
Men en liten piss frukost som SAS bruka servera koster ju inte mycket pengar.
Alla andra *A offerera frukost, även KLM och andra.
Det kostar inte mycket men ger ett mycket bättre välkommen känsla och "we care about you mister customer".
Vill inte starta en annan diskussion men även deras Plus är inte riktig Premium Economy. Premium Economy är vad konkurrens offerera.

My €0,02 .
 

Bryant

Medlem
Helt rätt!
Det är klart att tiden har förändrads.
Men en liten piss frukost som SAS bruka servera koster ju inte mycket pengar.
Alla andra *A offerera frukost, även KLM och andra.
Det kostar inte mycket men ger ett mycket bättre välkommen känsla och "we care about you mister customer".
Vill inte starta en annan diskussion men även deras Plus är inte riktig Premium Economy. Premium Economy är vad konkurrens offerera.

My €0,02 .


Vilka *A serverar frukost liknade SAS i ekonomi? Kanske har jag flugit för sena flighter för frukost. Sen tror jag att frukosten kostade en hel del för SAS ;).
 
Toppen