Senaste nytt

Får barn annan mat på planen?

joa

Medlem
Aldrig reflekterat över det när jag rest men nu när vi ska flyga till USA med vår 2.5-åring blir man ju lite nyfiken. Kanske skiljer från bolag till bolag...
 

Nemo

Medlem
Bäst är nog om de som rest med barn berättar hur det går till i verkligheten...
I teorin beställer du mat i förväg.
Se exempelvis Resa med barn 2-11 r - SAS
  • Bokning av barnmåltid. När du flyger i SAS Plus på flygningar över 90 minuter inom Europa, och i alla klasser på våra linjer till övriga världen, kan du boka specialmat för barn. Du måste boka specialmaten senast 24 timmar före avgång. Observera att eftersom frukost är identisk för barn och vuxna kan barnmåltid endast beställas på flygningar med avgång från kl. 09.00 lokal tid.
 

Börnen

Medlem
På SAS får man definitivt ingen specialmat till barn om man inte bokar det i förväg. När sonen var 2.5 beställde jag det (ARN-EWR) men hade dom inte agerat på. Flygvärdinnan i Economy Extra försökte sen byta ut räkmackan innan landning mot nån trist macka. Sonen tackade artigt nej. Nästa gång, när han var 3.5, så struntade vi i att boka specialmat, sonen äter ändå det som bjuds.
 
Last edited:

Maja

Medlem
Dottern har fått helt annan mat när vi har flugit med BA, dock ej med AA trots at vi hade beställt. Enligt den flygvärdinnan så hade de ingen barnmat och det spelade ingen som helst roll att den var förbeställd. Miss eller sanning vet jag inte. Jag har bara erfarenhet på long haul över Atlanten till Miami eller NY.

När hon var infant (=under 2 år) så vi fick olika barnmatsburkar och lite annat smått och gott. Var oftast helt ok!

Nu senaste gångerna så har det varit ok och när vi har åkt hem på kvällsflygningarna så har maten oftast varit orörd då hon sovit i stället.

Vi brukar ladda med lite smått och gott som vi vet att hon äter då min erfarenhet är att maten inte alltid är tipp topp. Dock måste du alltid förboka barnmat, annars så serveras den vanliga maten.
 

Teddulin

Medlem
Vi har åkt till Dubai två gånger med våran son som idag är drygt 2 år, men när vi har rest så har han varit "infant in seat" dvs under 2 år. Jag har för mig att det har stått på bokningen att han ska få "barnmat" men så har det aldrig blivit. Flygningarna var med Emirates första gången och Turkish senast och vi har åkt business båda gångerna. Min fru säger att vi fick be om en sunkig barnmatsburk på flighten IST-ARN senast. Vet inte om det ska vara så här?
 

090034208

Medlem
Har rest flere gånger till Asien o USA med barn. Har åkt med THAI, SAS, SWISS och FINNAIR, har alltid fått skild barnmat åt barnen. Har alltid förbeställt childfood redan vid bokning. På ZRH-BKK med TG så fanns det mera mat på brickan åt barnen än åt oss vuxna
 
Toppen